صادرات غیرنفتی کشور از ۴۷ میلیارد دلار عبور خواهد کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی کشور تا پایان سال به بیش از ۴۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سیدرضا فاطمی‌امین» در نشست خبری امروز (سه‌شنبه)گفت: در حالی اهداف صادرات غیرنفتی بیش از برنامه‌ریزی‌ها محقق می‌شود که سال گذشته این رقم ۳۵ میلیارد دلار بوده است و قبل از پایان سال از وعده افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در نیمه دوم امسال پیشی گرفته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در زمینه واردات باید جریان شکل بگیرد نه اینکه به صورت برکه‌ای بدون حرکت در حوزه تبادلات خارجی برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه باید زنجیره‌ای از تبادلات تجاری شکل بگیرد، اضافه کرد: یکی از راهبردها در این زمینه خرید و فروش دو جانبه است و باید مبادی را متنوع کنیم و ترکیب فعلی را تغییر دهیم.

فاطمی‌امین با تأکید بر اینکه باید از خام فروشی فاصله بگیریم و صادرات محصولات دانش‌بنیان را افزایش دهیم، افزود: در هر حوزه‌ای می‌توانیم تا ۲۰ درصد واردات و حداقل ۲۰ درصد صادرات را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: به‌جز شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال‌جی که به تعهدات خود عمل نکردند، می‌توانیم تجارت را در همه زمینه‌ها با طرف‌های تجاری تجربه کنیم.

فاطمی‌امین افزود: مهم‌تر از میزان صادرات و واردات، نسبت این مؤلفه‌ها است که باید هدف‌گذاری شود، ضمن اینکه به هیچ‌کدام وابسته نباشیم.

وزیر صمت گفت: برنامه‌ریزی برای دستیابی به رشد ۸ درصدی برای اقتصاد اتفاق عجیبی نیست، زیرا معادل سطح تولیدی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کشور وجود داشته است و سال آینده کار ما فقط بازیابی است البته دستیابی به این رشد نیازمند هماهنگ کردن مؤلفه‌هایی از جمله تقاضا، تأمین مالی، سرمایه در گردش و تأمین مواد اولیه است.

فاطمی‌امین اضافه کرد: بخشی از تقاضا برای تولید داخل از طریق صادرات و بخشی دیگر از طریق تقاضای داخلی محقق می‌شود که تقاضای داخلی با راهکارهایی مانند افزایش دستمزدها و شیوه‌هایی مانند اعتبار خریدار تحقق خواهد یافت و اگر تولیدی داشته باشیم که خریدار نداشته باشد این رشد را محقق نخواهد کرد.

وی از پیگیری دو طرح به صورت همزمان برای مقوله سرمایه در گردش واحدهای در تحقق رشد ۸ درصدی خبر داد که با اجرای آنها فرآیند اعطای تسهیلات به شدت ساده خواهد شد.

وزیر صمت ادامه داد: در این طرح، پرداخت تسهیلات بر مبنای ساختارهایی است که در سامانه جامع تجارت ثبت شده و فقط در حساب فروشنده وجود دارد.

کد خبر 51358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =