امکان رسیدن به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری غیرنفتی تا پایان دولت سیزدهم وجود دارد

رییس کنفدراسیون صادرات ضمن برشمردن موانع و چالش‌های مختلف توسعه صادرات غیرنفتی کشور گفت که امکان رسیدن به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری تا پایان دوره چهار ساله دولت سیزدهم وجود دارد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز درباره رشد قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر افزایش ارزش صادرات پتروشمی‌هاT اظهار داشت: امروز به دلیل تحولات اوکراین، شرایط ویژه‌ای به وجود آمده که باید از فرصت افزایش بهای نفت و محصولات پتروشیمی، نهایت استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه قیمت نفت به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد، افزود: تا قبل از حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت بین ۷۰ تا ۸۰ دلار بود اما تا ۱۳۰ دلار هم بالا رفت. در حال حاضر این پیش بینی وجود دارد که دست کم تا دو سال آینده بهای نفت در بازارهای جهانی بیش از ۱۰۰ دلار باقی بماند.

تجار ایرانی اعتمادی به روبل ندارند

رییس کمیسیون توسعه تجارت و تسهیل صادرات اتاق تهران درباره اینکه در صورت کنار گذاشته شدن روسیه از سیستم سوئیفت، آیا ایران باید به سیستم نقل و انتقال پولی این کشور بپیوندند یا نه؟، تصریح کرد: در حال حاضر تجارت ایران با روسیه بیشتر از طریق میزبیزینس بانک انجام می‌شود ولی مجموع تجارت ۲ کشور حدود ۱.۶ میلیارد دلار در سال است.

وی ادامه داد: اگر بدنبال آن هستیم تا حجم تجارت بین ایران و روسیه را تا سه برابر رقم فعلی افزایش دهیم، باید دقت کنیم که در آن صورت میربیزینس بانک امکان و ظرفیت رسیدگی به تمام این حجم را ندارد.

لاهوتی گفت: اگر قرار باشد مبادلات تجاری ایران و روسیه با ارزهای ملی انجام شود، با مشکل همیشگی نوسان در نرخ روبل مواجه خواهیم شد. در حال حاضر صادرکنندگان و تجار ایرانی اعتمادی به روبل ندارند زیرا میزان نوسان آن بالاست و باید کانال جدید و اتفاقات جدیدی در این حوزه رخ بدهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: به طور دستوری می‌توان برای افزایش حجم تجارت هدف‌گذاری کرد و حتی ممکن است به آن هدف دست یافت یا از آن هم فراتر رفت ولی لازم است تا ابتدا زیرساخت‌های این موضوع ایجاد شود.

رییس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم دولت سیزدهم بتواند تا پایان دوره چهار ساله خود حجم صادرات غیرنفتی را تا ۷۵ میلیارد دلار هم افزایش دهد اما برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند. از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به مسائل مرتبط با حمل‌ونقل، افزایش تسهیلات متناسب با رشد تولید و صادرات، افزایش سه برابری ظرفیت صندوق ضمانت صادرات و ... هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: در صورتی که به زیرساخت‌های ضروری برای رشد صادرات توجه نکنیم، اتفاقاتی رخ می‌دهد که به مانند سال‌های گذشته شاهد فرصت‌سوزی برای توسعه صادرات و تجارت خواهیم بود.

این فعال اقتصادی درباره اینکه برای دستیابی به توسعه صادرات به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز داریم، گفت: برآورد دقیقی از میزان این سرمایه‌گذاری ندارم زیرا بیشتر این مسائل در کشور ما از جمله موضوعات حاکمیتی محسوب می‌شود؛ هرچند در کشورهای دیگر بخش خصوصی بزرگ این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد.

وی در این زمینه به نیاز کشور به کانتینرهای یخچال‌دار اشاره کرد و افزود: در این بخش هم شاهد سیاست دوگانه حمایت از تولید داخل هستیم؛ نه تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیازهای داخلی هستند و نه دولت حاضر است برای حمایت از آنها، واردات این کانتینرها را آزاد کند. بیش از دو دهه است که شاهد اجرای این سیاست هستیم و امروز این موضوع به یکی از موانع توسعه صادرات کشور به ویژه صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شده است.

ضرورت افزایش سرعت برای استفاده از فرصت صادرات به روسیه و بلاروس

رییس کنفدراسیون صادرات درباره اینکه چرا از فرصت ایجاد شده برای تامین نیازهای قطر در سایه تحریم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استفاده نشد، اظهار داشت: درباره قطر هم در بحث اقتصادی و هم در بحث خود بنگاه‌ها ضعف داشتیم و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

لاهوتی تاکید کرد: در بخش سیاسی، وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی آن نتوانستند به صادرکنندگان ما کمک کنند. حتی سفارت ایران در دوحه نیز نتوانست اطلاعات لازم درباره میزان و نوع نیازهای قطر را برای فعالان اقتصادی کشور فراهم کند.

وی در عین حال افزود: باید توجه داشته باشیم که صادرات ایران را عمدتا کالاهای نیمه ساخته و خام تشکیل می‌دهند ولی بازار قطر یک بازار مصرفی برای کالاهای گران قیمت است.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت ایجاد شده برای صادرات به روسیه، بلاروس و حتی ارمنستان بهره‌برداری کنیم، اظهار داشت: تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی فرصت خوبی را برای توسعه صادرات ایران به روسیه و بلاروس ایجاد کرده است. از سوی دیگر فرصت بازسازی ارمنستان بعد از جنگ اخیر قره‌باغ نیز پیش روی ماست. با این حال رقیب قدرتمندی به نام ترکیه در کنار خود داریم که هم زیرساخت‌های آماده‌ای دارد و هم فرایند نقل و انتقال آن فراهم است.

لاهوتی تاکید کرد: برای توسعه صادرات به روسیه و بلاروس و مشارکت در روند بازسازی ارمنستان و افزایش صادرات به این کشور باید سرعت خودمان را افزایش دهیم؛ بدین معنا که حاکمیت در بخش حاکمیتی و بخش خصوصی هم در تولید و صادرات سرعت خود را دو چندان کنند.

وی در پایان گفت: برای اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی ما به کشورهای همسایه به ویژه ارمنستان و آذربایجان افزایش یابد، باید ظرفیت صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات را افزایش دهیم.

کد خبر 51400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =