وجود رانت اکنون به بزرگترین مانع در رشد اقتصاد آزاد تبدیل شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اینکه سوزاندن ریشه‌های رانت در اقتصاد کشور، نخستین گام برای دستیابی به اقتصاد آزاد است، گفت: در حال حاضر رانت به یکی از بزرگترین موانع اقتصاد آزاد و آفات‌ توسعه‌یافتگی کشور تبدیل شده که دولت باید زمینه حذف آن را فراهم کند.

عماد مردانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت و نقش صادرات در رشد اقتصادی کشور، افزود: اساساً رشد مثبت اقتصادی بدون تاکید بر صادرات امکان‌پذیر نیست و تاکنون هیچ کشوری در هیچ دوره‌ای نتوانسته بدون حضور در بازار جهانی و فضای رقابتی، به رشد مثبت اقتصادی برسد.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی یک مفهوم وابسته به عوامل متعدد است که مهمترین آنها صادرات است و صادرات زاده اقتصاد آزاد و تجارت آزاد با جهان است.

مردانی ادامه داد: تحریم، نقش بسیار مهمی در محدود شدن بازارهای صادراتی کشور دارد و بخش زیادی از توان و تمرکز تاجر و بازرگان ایرانی را به یافتن راه‌های مختلف برای دور زدن محدودیت‌ها معطوف می‌کند؛ در چنین شرایطی یافتن بازار و به نوعی بازارسازی و یا بازاریابی بخش اصلی صادرات خواهد بود که البته این مهم به تلاش بیشتر وزارت امور خارجه و کنسولگری‌ها نیاز دارد.

وی وجود اقتصاد رانتی را یکی از آفت‌های اصلی صادرات دانست و تصریح کرد: اقتصاد رانتی، شیفته انحصار و تحریم است چرا که تنها در چنین اتمسفری می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

عماد بیان کرد: در اقتصاد رانتی، هم واردات و هم صادرات در انحصار عده‌ای محدود قرار می‌گیرد و عملاً نبض بازار را عده‌ای به دست می‌گیرند و می‌توانند از کیفیت تا قیمت تمام شده را تعیین کنند. در این اقتصاد حتی رونق تولید هم منفعتی برای کشور ندارد چون هر رونقی در حیطه رانت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سوزاندن ریشه‌های رانت در اقتصاد کشور، نخستین گام برای دستیابی به اقتصاد آزاد است، تصریح کرد: رانت یکی از بزرگترین موانع اقتصاد آزاد و آفت‌های توسعه‌یافتگی است و تا زمانی که این مشکل حل نشود، اقتصاد کشور با هیچ ابزاری رشد نخواهد کرد.

مردانی در پایان تاکید کرد: در فضای رانتی، تحریم باشد یا نباشد، تولید به رونق برسد یا نرسد و هر تغییری دیگری اعمال شود، هیچ منفعت جمعی نخواهد داشت بنابراین حل این معضل بزرگ یکی از راه‌های رشد صادراتی است.

کد خبر 51718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =