پورابراهیمی: دولت همچنان می‌تواند کالا با ارز ترجیحی وارد کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار دولت است و دولت می‌تواند همچنان کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند و یا آنکه با این منابع یارانه دهد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، محمدرضا پورابراهیمی درباره سازوکار تخصیص ارز ترجیحی در سال جاری، اظهار داشت: در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سازوکاری را مشخص کردیم که باید دولت آن را عملیاتی کند.

وی بیان کرد: ما یک نرخ ارز در بازار داریم و یک نرخ ارز ترجیحی هم وجود دارد. برای مثال نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان و نرخ ارز در بازار ۲۴ هزار تومان است. ۲۰ هزار تومان به ازای هر دلار، مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و ارز بازار است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روشی که تا امروز دولت پیش رفته، این بوده است که واردات کالاها به ویژه کالاهای اساسی براساس ارز ترجیحی باشد و تجربه نشان داد که در نهایت این کالاها با قیمت‌های مناسب به دست مردم نرسید.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: براین اساس، مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ این پیشنهاد را به دولت داد که خودش درباره نحوه تخصیص ارز ترجیحی تصمیم‌گیری کند.

پورابراهیمی تاکید کرد: دولت باید این موضوع را در نظر گیرد که ما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را در بودجه برای این موضوع لحاظ کردیم و سازوکار تخصیص آن در اختیار دولت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بنابراین دولت می‌تواند کالاها را با ارز آزاد وارد کند و این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را یارانه دهد.

وی گفت: همچنین دولت می‌تواند یارانه ندهد و این مابه‌التفاوت ارزی را به حساب بانک مرکزی بریزد و کالاها را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند. تصمیم‌گیری در این زمینه کاملاً برعهده دولت است و ما به دولت این اختیار را دادیم.

کد خبر 52071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =