نقدینگی به ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسید

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان نقدینگی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به رقم چهار هزار و ۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۹.۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اگزیم‌نیوز، براساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی در گزیده‌های آماری بهمن‌ماه ۱۴۰۰، رشد نقدینگی در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۳۹.۸ درصد بود و این رقم در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۹.۷ درصد شد، بنابراین شتاب رشد نقدینگی هفت دهم درصد کاهش داشته است.

براساس داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۶۲۴ هزار میلیارد تومان شد که در مقایسه با بهمن ماه سال ۱۳۹۹، ۳۹.۷ درصد رشد داشته است. همچنین نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۳۳ درصد افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‌دهند که خالص دارایی خارجی بانک مرکزی در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۹ رقمی معادل ۲۵.۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۷.۵ درصد رشد داشته است. این ارقام به ترتیب ۴۷۰۳.۷ هزار میلیارد ریال و ۵۰۵۶.۸ میلیارد ریال اعلام شده‌اند.

با این حال خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در این ماه نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۹ کاهشی ۵۵۵.۷ درصدی داشته و به منفی ۷۹۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. این رقم در مقایسه با اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز ۲۵۲.۱ درصد افت کرده است.

مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با این حال در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۶ درصد و نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ نیز ۵۸.۸ درصد رشد کرده است.

خالص سایر اقلام بانک مرکزی هم در بهمن ماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۶۹.۶ و نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ نیز افزایشی ۷۰.۱ درصدی داشته است.

براین اساس سپرده بانک ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی هم در مدت زمان مورد گزارش با ۳۶.۸ درصد رشد به ۴هزار و ۹۵۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 52077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =