معرفی محصولات بیمه در حوزه فناوری اطلاعات و تکافل در سال ۱۴۰۱

رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص برنامه صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ برای تنوع بخشی به محصولات، گفت: امسال محصولات جدیدی را در حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و تکافل معرفی و به بازار عرضه خواهیم کرد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «مجید بهزادپور» درباره عدم تنوع محصولات بیمه‌ای در کشور، اظهار داشت: در چند سال گذشته مجوز بیش از ۵۰ محصول جدید توسط بیمه مرکزی صادر شده که در چند حوزه خاص مثل بیمه زندگی، عمر و غیره بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است، ادامه داد: در دنیا سه محور اصلی توسعه اقتصادی؛ بیمه، بانک و بورس هستند و صنعت بیمه جایگاه ویژه‌ای دارد، اما در کشور ما این صنعت هنوز رتبه لازم را به دست نیاورده است و باید تلاش کنیم این جایگاه را برای صنعت بیمه تعریف کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با اینکه صنعت بیمه توسعه یافته است، اما خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و آی سی تی (IST)، بیمه هنوز به شکل موثری محصول قابل قبولی را به بازار عرضه نکرده است؛ درصورتی که می‌توان با سهولت دسترسی بیشتر، ضریب نفوذ بیمه را توسعه و از طرفی اطمینان بخشی را، با توسعه زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات در نظارت، اعمال کنیم.

وی تصریح کرد: محصول دیگری که در ماه‌های آینده رونمایی خواهد شد، تکافل است؛ اگرچه این محصول سال‌ها در بیمه مطرح بوده، اما امسال در نظر داریم محصولی را تحت این عنوان ارائه کنیم. اینکه آیا موسسه‌ای تحت این عنوان مجوز می‌گیرد یا محصول ارائه کنیم، هنوز در دست بررسی است.

بهزادپور ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های خود را، کمک به برخی از معضلات و مشکلاتی که در سطح جامعه محسوس است، می‌دانیم. در حوزه درمان برنامه‌های متنوعی به صورت جدی در حال بررسی است که نتایج آن به زودی اعلام می شود. یکی از اقدامات لازم توجه به اصلاح ساختار و بهره‌وری بیشتر سرمایه گذاری‌ها در بیمه‌ها است که می‌تواند پشتوانه بهتری برای خدمات اجتماعی مانند خدمات درمانی در جامعه باشد که برای صنعت بیمه نیز بسیار مفید است.

وی تاکید کرد: اگرچه صنعت بیمه در درمان حضور جدی دارد، اما معقتدم می‌توانیم کمک حال دولت به ویژه در حوزه سلامت باشیم و هزینه‌های مستقیم مردم را در این بخش کاهش دهیم.

فضای رقابتی باید در بازار بیمه ایجاد شود/ هوشمند کردن نظارت‌ها در صنعت بیمه

رئیس کل بانک مرکزی درباره نظارت بر شرکت‌های بیمه‌ای و صدور مجوز، گفت: طبق قانون، وظیفه اصلی بیمه مرکزی نظارت است و در این سال‌ها سعی کرده به این وظیفه به نحو احسنت عمل کند. به طور طبیعی در اثر گسترش مجموعه تحت نظارت از جمله شرکت‌های بیمه و نمایندگان شرکت‌های بیمه، کارگزاری‌ها و موسسات ارزیابان خسارت، حیطه و دامنه نظارت بیمه مرکزی هم گسترده‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه نظارت بیمه مرکزی نظارت ضعیفی نیست، اما جای کار زیادی دارد، افزود: یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده تقویت نظارت و بحث اول نیز هوشمند کردن نظارت است و باید نحوه و روش نظارت مورد توجه قرار گیرد و از فناوری‌های روز استفاده کنیم تا بر شاخص‌های مالی نظارت دقیقی داشته باشیم.

بهزادپور با بیان اینکه در بحث تعداد شرکت‌های بیمه همیشه این سوال مطرح است که تعداد مناسب شرکت‌های بیمه چه میزان است، گفت: براساس مطالعه‌ای که پژوهشکده بیمه انجام داد تقریبا به رقم ۵۰ شرکت در فضای فعلی کشور رسیده است، البته اعتقادی به تعیین دستوری تعداد شرکت‌های بیمه‌ای ندارم، نوع فعالیت‌ها، اعمال نظارت هوشمند و ایجاد بازار رقابتی تحت کنترل تعداد شرکت‌ها را تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: به موجب اصلاح مواد ۱ و ۲ قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پیش‌بینی شده که نمی‌توان به دلیل اشباع شدن بازار مانع از صدور مجوزها شد، یعنی تکلیف قانونی وجود دارد که نمی‌توان مانع جدی بر صدور مجوزها ایجاد کنیم و در قانون اختلال در رقابت نامیده می‌شود.

رشد ضریب نفوذ بیمه در ۱۰ سال گذشته

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: اگر شاخص‌های رقابت صحیح را در بازار بیمه‌ای تعریف و آیین نامه‌ آن تدوین شود، خود به خود به تعداد مناسب شرکت‌های بیمه‌ای خواهیم رسید؛ اما در شرایط فعلی سعی کردیم بازنگری جدی در صدور مجوزهای شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشیم تا در یک زمان قابل قبول تعیین تکلیف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید فضا را برای سرمایه‌گذاری جدید باز بگذاریم، گفت: صنعت بیمه نسبت به بخش‌های دیگر رشد بیشتری داشته است.

بهزادپور بیان کرد: ضریب نفوذ بیمه در ۱۰ سال گذشته از ۲ درصد به ۲.۵۷ درصد رسیده که نشان دهنده رشد خوب این صنعت در سال‌های گذشته است، اما تا رسیدن به برنامه تعیین شده فاصله زیادی داریم که با برنامه ریزی های انجام شده، امیدواریم تا مردم شاهد توسعه قابل قبولی در این صنعت باشند.

کد خبر 52209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =