توسعه استارت‌آپ‌ها می تواند سبب رشد مثبت اقتصادی کشور شود

کارشناس حوزه دانش‌بنیان گفت: از آنجا که توسعه استارت‌آپ‌ها به تدریج قادر است اقتصاد کشور را حتی در بخش صادراتی به سمت تولید و عرضه محصولات با کیفیت برتر، قیمت ارزانتر و ارزش‌افزوده بیشتر هدایت کند و سهم ایران را در بازارهای جهانی به خصوص منطقه افزایش دهد، دولت سیزدهم بهتر است مقدمات تحقق این رشد را زودتر فراهم کند.

مسعود هاشمی؛ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز یکی از بزرگترین معضلات و چالش های کشور در سال‌های اخیر را افزایش جمعیت جوان و نیاز این قشر به شغل های روز بخصوص مبتنی بر علوم نوین دنیا ذکر کرد و در خصوص دلایل آن، افزود: دلیل این امر از سیاست‌های نادرست در پذیرش دانشجو در دهه‌های قبل ناشی می شود و مربوط به تصمیم اشتباهی بوده که تبعات نامطلوب آن معمولا بعد از گذشت یکی دو دهه در جامعه دیده می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های نادرست دولت‌ها در گذشته سبب شده که امروز پتانسیل بالای کشور در حوزه علمی و تعدد دانشجو و دانش‌آموخته که یکی از رویاهای بسیاری از جوامع است، حالا به عنوان مشکل از آن یاد شود. این نوع نگاه و رویکرد ناشی از وجود تفکر اقتصاد نفتی و سیستم اداری دولت‌ها است.

وی ادامه داد: اگر تفکر اقتصاد دانش‌بنیان در سیستم اداری کشور حاکم باشد، نیروی انسانی متخصص نباید معضل جامعه باشد بلکه باید رکن توسعه اقتصاد و اکوسیستم نوآوری و خلاقیت باشد که در این نوع دیدگاه، هر فرد متخصصی به منزله یک پایه مستحکم برای توسعه همه‌جانبه کشور محسوب می شود.

این کارشناس یادآور شد: توسعه استارت‌آپ‌ها و حمایت‌ از آنها برای تبدیل شدن به یک شرکت دانش‌بنیان، امروزه یکی از مهمترین نیازهای کشور است چون تنها از این راه می‌توان به رشد اقتصادی رسید. جهان امروز، زمان سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی است و صرف برخورداری و بهره‌مندی از موهبت‌های سرزمینی هیچ مزیتی محسوب نمی‌شود.

هاشمی با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها نقش بی‌بدیلی در رشد و توسعه جوامع در دنیای کنونی ایفا می‌کنند، تصریح کرد: دور زدن تحریم ها، خلق اندیشه، کارآفرینی، رشد کشاورزی، کسب و کارهای متنوع جدید، فناوری های نوآورانه و ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن، نقطه عطفی در عرصه اقتصاد است که پنجره جدیدی برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باز کرده تا اینگونه بتوانند بهره ‌مندی بیشتری از توسعه در حوزه اقتصاد دانش ‌بنیان بدست بیاورند.

وی بیان کرد: تقویت حوزه صادرات بیش از هر چیز نیازمند ورود و حضور نیروهای جوانی است که با استفاده از راهکارهای به روز و فناورانه، مسیر صادرات را هموارتر کنند. در حال حاضر بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان وفناور هزاران محصول و خدمت عرضه می‌کنند که بسیاری از آنها از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردار هستند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: توسعه این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها بتدریج سبب خواهد شد اقتصاد کشور وابستگی خود را به درآمدهای نفتی از بین برده و کم کم منابع درآمدی جدید ناشی از صدور خدمات فنی و مهندسی و تولیدات شرکت های دانش بنیان را جایگزین آن کند.

کد خبر 52308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =