نرخ تورم یورو برای ششمین ماه متوالی رکورد زد

نرخ تورم در منطقه یورو برای ششمین ماه متوالی به بالاترین رقم خود رسیده است و تردیدهای بیشتری را در مورد نحوه واکنش بانک مرکزی اروپا برانگیخته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، نرخ تورم در منطقه یورو برای ششمین ماه متوالی به بالاترین رقم خود رسیده است و تردیدهای بیشتری را در مورد نحوه واکنش بانک مرکزی اروپا برانگیخته است.

بر اساس برآوردهای اولیه اداره آمار اروپا که روز جمعه منتشر شد، تورم اصلی در منطقه یورو با ۱۹ کشور عضو در ماه آوریل به ۷.۵ درصد رسید. این نرخ در ماه مارس ۷.۴ درصد ثبت شده بود که آن نیز یک رکورد محسوب می‌شد.

لوئیس دو گویندوس، معاون رئیس بانک مرکزی اروپا، روز پنجشنبه طی اظهاراتی تلاش کرد تا به قانون‌گذاران در مورد عدم افزایش قیمت‌ها اطمینان دهد و گفت که تورم در منطقه یورو نزدیک به اوج خود می‌باشد.

بانک مرکزی اروپا پیش بینی کرده است که فشار قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت، اگرچه انتظار می‌رود هزینه‌های انرژی تورم را نسبتاً بالا نگه دارد.

آخرین رقم ثبت شده از نرخ تورم در منطقه پولی یورو در حالی منتشر می‌شود که نگرانی‌ها در مورد جنگ جاری روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر واردات انرژی اروپا و اینکه چگونه می‌تواند بر اقتصاد این منطقه تأثیر بگذارد، افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، افزایش قیمت انرژی بیشترین تأثیر را در نرخ تورم ماه آوریل داشته است، اگرچه این قیمت‌ها کمی کمتر از ماه قبل بود. قیمت انرژی در آوریل ۳۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان داد در حالی که در ماه مارس ۴۴.۴ درصد افزایش داشت.

گزارش‌ها حاکی است که اوایل هفته جاری میلادی، غول انرژی روسیه موسوم به شرکت گازپروم جریان گاز به دو کشور اتحادیه اروپا را به دلیل پرداخت نکردن قیمت این کالا به روبل متوقف کرد. این اقدام باعث ترس از قطع ارتباط با سایر کشورها شد.

به گفته تحلیلگران، اگر گازپروم نیز عرضه خود را به آلمان کاهش دهد، «اثرات اقتصادی آن فاجعه‌بار خواهد بود.»

به طور کلی، اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از واردات گاز خود را از روسیه دریافت می کند. کاهش جریان می تواند به خانوارها و همچنین شرکت هایی که برای تولید کالاهای خود به این کالا وابسته هستند ضربه سختی بزند.

کد خبر 52376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =