ادعای سایپا درباره زیان ۹۰ میلیونی تولید هر دستگاه تیبا/ شرط حضور مجدد خارجی‌ها در بازار ایران

مدیرعامل سایپا گفت: به‌منظور ارتقا کیفی تولیدات این گروه در سه ماه گذشته ۲۴۰ پروژه تعریف شد که اجرای آنها نیازمند یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، "محمدعلی تیموری" در نشست خبری افزود: ارتقا کیفی خودرو نیازمند نقدینگی و زمان است، زیرا امروز برخی قالب‌ها فرسوده شده‌اند.
وی در تشریح دلایل حذف خودروی تیبا از خط تولید، یادآور شد: تا پارسال تولید هر تیبا با ۷۴.۵ میلیون تومان زیان همراه بود و امسال با افزایش هزینه حمل و نقل و نرخ دستمزد، این زیان به ۹۰ میلیون تومان می‌رسید.
تیموری بیان‌داشت: در پنج سال گذشته شورای پول و اعتبار وام به خودروساز می‌داد، اما امسال با وجود فرامین هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهوری از جمله تولید خودروی جدید، جمع‌آوری خودروهای ناقص و افزایش ۵۰ درصدی تولید، اما حتی یک ریال از سوی این شورا برای خودروساز مصوب نشد.
وی با اشاره به نارضایتی مردم از ایمنی و کیفیت خودروهای تولیدی، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد کیفیت در طراحی و ۶۲ درصد کیفیت به قطعات برمی‌گردد.
مدیرعامل سایپا با اشاره به محصول شاهین، اضافه‌کرد: این خودرو چهار ستاره اتحادیه اروپا را پاس کرده، اما ورق این خودرو وارداتی است و هنوز شرکت فولاد مبارکه به دلیل عدم اقتصادی بودن آن را تولید نکرده است. در صورتی که تیراژ شاهین به یکصد هزار دستگاه برسد آن‌گاه تولید این ورق اقتصادی خواهد بود.

پرداخت به زنجیره تامین ۱۲۰ روزه شد

وی گفت: از زمانی که مدیریت سایپا را بر عهده گرفتم، پرداخت پول به زنجیره تامین از ۱۸۰ روزه به ۱۲۰ روزه رسیده است، اما هنوز این زمان زیاد است و باید کاهش یابد.
تیموری تصریح‌کرد: این شرکت برای پشت سر گذاشتن بحران کیفیت تولیدات، امسال بر ۲ خودروی شاهین و کوییک تمرکز خواهد کرد.
مدیرعامل سایپا اظهار داشت: این گروه به دنبال فروش سهام درون‌گروهی خود به اهل آن است و این کار را با حضور ناظران انجام خواهد داد؛ در این راستا از ابتدای امسال با ۵۰۰ وکیل از وکلای قوه قضاییه برای ارزیابی سایپا قرارداد منعقد شده است.

شرط حضور مجدد خارجی‌ها در بازار ایران

وی در ادامه با اشاره به مالکیت فرانسوی‌ها بر بخشی از شرکت‌های سایپاسیتروئن و رنوپارس، تصریح‌کرد: اگر این شرکت‌ها به دنبال حضور مجدد در بازار ایران در صورت رفع احتمالی تحریم‌ها هستند، ابتدا باید هزینه‌های عدم حضور این چند سال‌شان را بپردازند.
تیموری گفت: اگر تحریم‌ها برداشته نشود فعالیت صنعتی بسیار سخت خواهد شد، اما خودمان را وابسته به رفع تحریم هم نکرده‌ایم.

کد خبر 52404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =