کاهش ۶.۵ درصدی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در فروردین‌ماه

شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اولین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، مقایسه رشد منفی شاخص تولید صنعتی با متوسط رشد این شاخص در نیمه دوم سال گذشته (منفی ۰.۶ درصد) نشان از کاهش قابل توجه رشد تولید در فروردین ماه دارد.

البته شاخص موجودی انبار در این ماه افزایش داشته که منعکس‌کننده این نکته است که کاهش فروش محصولات صنعتی کمتر از کاهش تولیدات آن بوده است. با این حال، تداوم رشد منفی تولید در صنعت محصولات شیمیایی و کاهش قابل توجه ۲۶.۶ درصدی شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات در این ماه (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) از مهم‌ترین عوامل تشدید کننده رشد منفی شاخص تولید صنعتی در این دوره بوده است.

علاوه بر این رشد مثبت حدود ۱۰ درصدی در صنعت فلزات اساسی و رشد مثبت شاخص تولید صنایع محصولات دارویی، لاستیک و پلاستیک و ماشین‌آلات و تجهیزات بر روس شاخص تولید صنعتی اثر مثبت داشتند.

بیش از ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند، بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. لذا با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است. لذا این شاخص در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی دارند، می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد..

کد خبر 52827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =