توسعه صادرات شاخص‌های امنیتی کشور را ارتقا خواهد داد

یک کارشناس حوزه صادرات، با اشاره به سهم و جایگاه صادرات غیرنفتی در دیگر بخش ها از جمله شاخص های امنیتی کشور، معتقد است: چه با توافق و چه بدون آن، کشور باید مسیر توسعه خود را در بخش صادرات آغاز کند و همانطور که در حوزه نظامی و موشکی به قدرت رسیده، با تقویت جایگاه اقتصادی خود کشورهای متخاصم را وادار به همراهی و همکاری اقتصادی کند.

علیرضا شریفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه حوزه صادرات در حال حاضر سهم زیادی در توسعه و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشورها دارد، افزود: همین امر سبب شده که اکنون صادرات تنها یک مسئله اقتصادی نباشد بلکه حوزه بسیار مهمی است که ارتباط عمیق و معناداری حتی با امنیت کشور دارد.

 وی گفت: امروزه نمی‌توان هیچیک از پایه‌های قدرت را از هم جدا کرد. به عبارت بهتر، قدرت کشورها در مناسبات بین‌المللی تنها به توان نظامی و موشکی(که البته بسیار مهم است)وابسته نیست بلکه دیگر ابعاد یک نظام از جمله اقتصاد، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این امر دارند.

شریفی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته امنیت خود را از راه صادرات و تاثیرگذاری در بازار بین‌المللی تامین کرده‌اند، ادامه داد: اگر صادرات را یک موضوع چندوجهی بدانیم و به اهمیت آن در بخش‌های مختلفی از جمله امنیت واقف باشیم، رویکردهای جدی‌تری به آن خواهیم داشت.

این کارشناس با اشاره به موضوع برجام، تصریح کرد: تحریم کشوری که سهم بالایی در تجارت جهانی دارد، عقلانی نیست حتی اگر به لحاظ ماهوی با دیگر کشورها اختلاف داشته باشد. در واقع، ابزار تحریم تنها زمانی کاربرد دارد که یک کشور به لحاظ اقتصادی و صنعتی سهم بسیار ناچیزی در بازارهای بین‌المللی داشته باشد و اساساً حذف کردن آن از گردونه تجارت جهانی، تبعات بالایی برای دیگر کشورها نداشته باشد. با این دید است که اغلب کشورها به همان اندازه که در بعد نظامی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، روی بخش اقتصاد بویژه صادرات نیز متمرکز هستند.

وی بر ضرورت کاهش وابستگی بودجه دولت به صادرات نفت و گاز تأکید کرد و گفت: باید این وابستگی را کاهش و سهم درآمدهای غیرنفتی مثل مالیات را افزایش داد که حتی در صورت تحریم یا مشکلات خارجی، دولت در ایفای وظایف خود دچار مشکل نخواهد شد.

شریفی در انتها افزود: به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز فرصت‌های جدیدی را برای تسهیل مراودات اقتصادی و مالی اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 52977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =