تحمیل تحریم های غربی ها تنها دلیل عدم رشد اقتصادی کشور نبوده است

یک کارشناس حوزه ارز با اشاره به آگاهی همه افراد جامعه اعم از متخصصان، کارشناسان و دیگر آحاد جامعه از تبعات نامطلوب تحریم و چالش های آن، گفت: اگرچه مشکلات تحریم و فشارهای خارجی بر حوزه های مختلف بر کسی پوشیده نیست اما باید دانست بخشی از نارسایی های موجود از تصمیمات غلط و نادرست دولت های مختلف ناشی شده است.

میثم رادپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم‌نیوز با بیان آنکه در سال‌های گذشته عموم تصمیمات اقتصادی دولت‌ها در تضاد با اصول پذیرفته شده اقتصاد بوده‌ است، افزود: اکثر دولت‌ها برای خروج از چالش‌های اقتصادی، برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی را اتخاذ کرده‌اند که عموم آنها با اصول اساسی اقتصاد در تضاد بوده به طوری که این عوامل سبب شده در حوزه اقتصاد با چالش های زیادی مواجه شویم و توزیع ارز ترجیحی یکی از بهترین‌ نمونه‌ها برای اثبات این ادعاست که تبعات آن همیشه به خوبی در جامعه و بازار دیده می‌شود.

وی بیان کرد: قوانین اقتصادی کشور باید به سمت اقتصاد آزاد متمایل شود تا نیروهای محرک بازار بتوانند عملکرد و کارکرد مطلوب خود را ارائه دهند و اثرگذاری بهینه در وضعیت بازار داشته باشند؛ با این حال تمام مقررات و قوانین داخلی کشور به سمتی است که نیروهای موثر اقتصاد را کنترل و آنها را ناتوان کند و این موضوع سبب بروز آشفتگی و درهم ریختگی بازار شده است.

وی افزود: کشور به لحاظ سیاسی شرایط ویژه‌ای دارد و این شرایط از جمله تحریم، اثر بسیاری روی حوزه اقتصاد نیز گذاشته و در بسیاری از بخش‌ها سبب بروز مشکلاتی شده است، اما این شرایط در سال‌های گذشته به بهانه‌ خوبی برای اتخاذ تصمیمات اشتباه و نادرست دولتمردان تبدیل شده است.

این کارشناس اضافه کرد: تحریم و مشکلاتی که به تبع آن ایجاد می‌شود بر هیچکس پوشیده نیست اما باید دانست تحریم و فشارهای خارجی دلیلی بر اشتباه در تصمیمات نیست. نکته دیگر اینکه در سال‌های اخیر تحریم باعث شده اثرات تصمیمات اشتباه دولت‌ها بیشتر به چشم بیاید. به عبارت بهتر تحریم نشان داد که تصمیمات اقتصادی دولت‌ها کاملاً سیاست‌زده است.

رادپور گفت: متاسفانه باید گفت که تاثیر سیاست گذاری‌های غلط داخلی بعضا از فشار تحریم‌ها نیز بیشتر بوده است و کارشناسان به مراتب تاکید کرده‌اند که باید به بخش خصوصی آزادی عمل داده شود و جلوی بخشنامه‌ها و مقرراتی که مانع از حرکت رو به جلو اقتصاد ایران می‌شود، گرفته شود.

وی اظهار داشت: تجربه تمام این سال‌ها نشان داده که اگر دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و اجازه دهیم کار خود را پیش ببرد حتی در دل تحریم و محدودیت‌ها نیز همواره راهی پیدا خواهد کرد. همانطور که در سال‌های گذشته بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شد اما صادرات بخش خصوصی ادامه پیدا کرد.

رادپور در پایان تاکید کرد: بنده معتقدم که بخش خصوصی بهتر از دولت راه فعالیت در دوران تحریم و دور زدن محدودیت‌ها را می‌داند و باید به این بخش آزادی عمل داده شود تا به دستاوردهای مدنظر دست پیدا کند.

کد خبر 52978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =