هدفگذاری عرضه ۱۴ میلیارد دلاری پتروشیمی ها در بازار ارز

دبیر کل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی از هدفگذاری عرضه ۱۴ میلیارد دلاری پتروشیمی ها در بازار ارز تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه تاکنون شرکت‌های پتروشیمی ۳.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، گفت: تا پایان سال جاری عرضه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز نیمایی برنامه شرکت‌های پتروشیمی است.

وی از برنامه شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز نیمایی به جز مصرف این شرکت‌ها تا پایان امسال در بازار ارز خبر داد و افزود: سال گذشته مجتمع‌های پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز به شبکه نیما عرضه کردند و این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون حجم عرضه ارز این شرکت‌ها به سامانه نیمای بانک مرکزی بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

مهدوی ابهری با اشاره به نشست اخیر شرکت‌ها و هولدینگ های پتروشیمی با رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این جلسه دو ساعته ضمن بررسی تمام چالش‌های موجود بر سر صادرات محصولات پتروشیمی و برگشت ارز افزود: بانک مرکزی با استقبال از دغدغه‌های صادرکنندگان محصولات پتروشیمی به عنوان بزرگترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور و یکی از صنایع بزرگ پیشرو در برابر تحریم‌ها؛ پیرامون برگشت ارز پتروشیمی‌ها و نحوه فروش آن با نرخ توافقی در صرافی‌ها و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی بر اساس CFR تصمیم سازی شد.

وی تصریح کرد: تاکنون ارز حاصل از محصولات پتروشیمی به طور صددرصد وارد کشور شده و در اختیار سامانه نیما گذاشته شده است. بانک مرکزی در این زمینه ضروری است تا با سیاستگذاری مدونی نرخ ارز سنا و بازار آزاد را در یک کانال قیمتی قرار ده تا ضمن اینکه صادرکننده بتواند ارز خود را به نرخ توافقی در صرافی به فروش برساند. در عین حال امکان تشویق صادرکننده نیز فراهم شود. در حال حاضر اغلب ارز صادراتی از سوی بازرگانان تأمین می‌شود در حالی که سودی از بابت عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما به تاجر برنمی گشت.

وی افزود: عرضه ارز به نرخ توافقی در صرافی‌ها نیز به گونه‌ای است که اگرچه صراف‌ها ارز صادرکننده را خریداری می‌کنند در عین حال باید بتوانند به راحتی این میزان ارز را به فروش برسانند و با تجهیز نقدینگی مناسب، ارز خریداری شده بر روی دست آنها باقی نماند.

این مقام مسئول، بررسی قیمت ارزی محصولات پتروشیمی در مقصد صادراتی ( CFR) را از دیگر توافق فعالان پتروشیمی با بانک مرکزی عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر صادرکنندگان محصولات پتروشیمی قیمت هر تن محصول صادراتی را در حالی اظهار می‌کنند که هنوز کالای صادراتی آنها در مقصد به خریدار تحویل داده نشده تا امکان قیمت نهایی حاصل شود. بر این اساس مقرر شد بانک مرکزی با نامه نگاری از طریق سایر ارکان کشور در این زمینه تصمیم گیری کند.

مهدوی ابهری با تاکید بر اینکه تسهیل هر چه بهتر صادرات محصولات غیرنفتی کشور می‌تواند به برگشت ارز در چرخه اقتصادی کمک کند، گفت: انتظار می‌رود با اقدام‌های مناسب بانک مرکزی موضوع قیمت‌های عجیب برای اسکناس ارز که در برخی کانال‌ها برای آن ارزش تعیین می‌شود به طور کلی جمع آوری شده و آرامش در بازار حاکم شود.

دبیرکل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه عمده ارز شرکت‌های پتروشیمی به صورت حواله و به نرخ نیما به کشور بازمی گردد، افزود: در برخی از کشورهای همسایه به دلایل مختلف گاهی ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به صورت اسکناس پرداخت می‌شود و از این رو صادرکننده مجبور است برای تأمین مخارج ریالی در داخل کشور اقدام به عرضه آن از طریق صرافی‌ها در بازار داخلی کند. اما در حال حاضر این مشکل برای صرافی وجود دارد که اگر چنانچه یک میلیون دلار ارز از صادرکننده پتروشیمی خریداری کنند و طی سه روز به صورت خرد در حجم دو هزار دلار این مبلغ را به تعداد کثیری از خریداران عرضه کنند با مشکلات دشوار و پیچیده‌ای مواجه است. از این رو بانک مرکزی در تلاش است ضمن تبیین مکانیزم تعادلی میان قیمت ارز نیما، سنا و صرافی از ارائه این ارز صادراتی که با سختی‌ها و دشواری‌های بسیار با قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به کشور بازمی گردد از سوی واردکننده با قیمت‌های دلخواه و بیش از ۳۰ هزار تومان بر سر سفره مردم ننشیند.

این مقام مسئول در خاتمه گفت: تحریم‌های پتروشیمی یک نمایش و تنها برای تخریب‌های روانی در جامعه ایران استفاده می‌شود، این در حالی است که تمام شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های آمریکایی‌ها نام برده شده است پیش از این دست کم دو بار تحریم شده بودند.

کد خبر 53741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =