تقویت شرکت های دانش‌بنیان می تواند تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد

یک کارشناس حوزه دانش‌بنیان با اشاره به نقش غیرقابل انکار شرکت های دانش بنیان در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه سبب تزریق ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و فناورانه به بخش‌های مختلف اقتصاد می‌شوند، قادر خواهند بود فضای حاکم بر بازار داخلی را نیز رقابتی کنند.

محمدعمار امینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزایش ظرفیت های شغلی کشور را از دیگر دستاوردهای توسعه این شرکت‌ها ذکر و تصریح کرد: با توجه به اشباع دستگاههای دولتی از لحاظ نیروی انسانی و ضرورت چابک‌سازی این حوزه با هدف تسریع در برنامه های توسعه ای و کاهش قوانین دست و پاگیر اداری، محدود کردن ایجاد اشتغال تخصصی از سوی دولت، نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه از اساس هم اشتباه است پس باید اصلاحات لازم در این رویه صورت گیرد.

وی بیان کرد: این مهم البته به معنای حذف استخدام دولتی نیست چرا که دولت نیز برای ارتقا کیفی عملکرد خود در بخش‌های مختلف اعم از سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرای طرح‌ها و مصوبات و در یک کلام مدیریت و حکمرانی بهتر جامعه در همه بخش‌ها، نیازمند حضور نخبگان و اشتغال موثر آنان است.

وی اقتصاد مبتنی بر منابع، اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری و اقتصاد مبتنی بر نوآوری را سه نوع مهم اقتصادهای دنیا دانست و گفت: عملکرد اقتصادی ایران از ابتدا بر اقتصاد مبتنی بر منابع متمرکز بوده که تا رسیدن به اقتصاد مبتنی بر نوآوری فاصله زیادی داریم، در حال حاضر در مرحله شروع رسیدن به اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری هستیم.

امینی اظهار داشت: در عصر حاضر صنایع مختلف کشور چاره‌ای جز ورود به عرصه دانش‌بنیان ندارند، چرا که صنایع با بهره‌وری پایین فعالیت کرده و در واقع خام‌فروشی می‌کنند. به عنوان مثال پولی که از طریق فروش مس و فولاد به دست می‌آوریم، در ازای فروش منابع طبیعی با انجام یکسری فرآیندهاست، اگرچه این روش خوبی است ولی هنر نیست.

این کارشناس با بیان اینکه گستره بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت حمایت می‌تواند به بازارهای خارجی خاصه کشورهای همسایه هم کشیده شود، افزود: امروزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نقش بسزایی در رونق تولید ناخالص داخلی کشورها و در نتیجه افزایش صادرات دارند؛ به همین دلیل اساس ارزآوری بسیاری از کشورهای حتی توسعه‌یافته بر پایه فروش محصولات دانش‌بنیان استوار است.

امینی در انتها تاکید کرد: امسال که به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است، باید بهره گیری از ظرفیت کامل شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و برای توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش، هم‌افزایی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 53824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =