فاطمی امین: صادرات در بهار امسال ۴۰ درصد افزایش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در فصل بهار امسال صادرات کشور ۴۰ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد کرده است، گفت: مهمترین ماموریتی که در این وزارتخانه برای خود تعریف کرده ایم، حرکت به سمت ساز و کارهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سید رضا فاطمی‌امین» امروز(شنبه)در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن دهه «تولید و تجارت» اظهار داشت: در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد صادرات کشور افزایش یافته است و تراز تجاری به اندازه ۶۰۰ میلیون دلار مثبت است.

وی با بیان آنکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد صادرات به ثبت رسیده بود، افزود: بخش صنعت، معدن و تجارت ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و این بخش با تنوع بسیاری مواجه است.

وی گفت: تنوع و گستردگی این بخش ها سبب شده اگر نتوانیم یک الگوی کلان و راهکار یکپارچه و منسجم اتخاذ کنیم، با چالش های زیادی مواجه می‌شویم.

وزیر صمت با اشاره به مسائل موجود در اقتصاد داخلی کشور، افزود: در حوزه سرمایه گذاری شاهد یک عدم توازن در طول زنجیره ها هستیم، به عنوان مثال در خودروسازی بالای سه میلیون دستگاه ظرفیت مونتاژ وجود دارد، اما ظرفیت ها در حوزه رنگ و موتور کمتر است.

وی اضافه کرد: در صنعت برق، کمبود برق در تابستان و در مقابل کمبود گاز در زمستان داریم، بر این اساس ظرفیت های تولید وجود دارد اما محدودیت هایی در منابع و زیرساخت‌ها است.

فاطمی‌امین با اشاره به ناترازی در شهرها و مناطق، گفت: امروز با شهری همچون اشتهارد در کشور مواجهیم که ۴۰ هزار فرصت شغلی در آن تعریف شده، اما ساکنان این شهر تنها ۱۰ درصد فرصت ها را در اختیار دارند.

وی اظهار داشت: ناترازی همچنین  سودها و ارزش افزوده محصولات وجود دارد، به طوری که برخی صنایع پتروشیمی ۱۰۰ درصد سود داشته و برخی محصولات لوازم خانگی تنها هشت درصد سود دارند.

وی گفت: در سال‌های معماری مناسب صنعتی نداشته‌ایم با وجود صرف وقت و سرمایه گذاری زیاد، اما به نتیجه مطلوبی هم نرسیدیم و این وضعیت اقتصاد ایران را به طور خاص بخش صنعت، معدن و تجارت است.

 وی تصریح کرد: ادامه وضع موجود به معنای ادامه مشکلات است و براین اساس مهمترین ماموریتی که برای خود تعریف کردیم حرکت به سمت سازهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع موجود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، مساله ارز را یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور دانست و گفت: با این روش با دست خود نه تنها قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز متصل و اثرات انتظار تورمی ایجاد کرده ایم بلکه برخی کالاها مثل محصولات پتروشیمی و تولیدات داخلی تحت تاثیر مسائل مختلف بین المللی قرار گرفته اند.

فاطمی امین تاکید کرد: به چند دلیل انجام اصلاحات ساختاری در کشور سخت است، دلیل نخست اینکه در شرایط ناپایداری هستیم و برای نخستین بار در اقتصاد پنج سال متوالی (از سال ۹۷) تورم بالای ۳۰ درصد تجربه شده است.

وی افزود: شناساندن و فهماندن ساز و کارهای جدید زمان بر و انرژی بر است زیرا ایجاد تغییر و تحول منافع عده‌ای را با خطر مواجه خواهد کرد که همین امر سبب می شود این عده ساز مخالفت بزنند.

وزیر صمت معتقد است: نظام مالی کشور به شدت دچار مشکل است، ضمن آنکه نقدینگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید با کمبود زیادی مواجه است.

طراحی نقشه راه صنعت خودرو

وی از طراحی نقشه راهی در صنعت خودرو خبر داد و گفت: در نخستین گام به دنبال رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بودیم که اکنون ایران خودرو با تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه و سایپا با روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه تولید، این ثبات را حاصل کرده‌اند.

وی بیان داشت: پلتفرم های خوبی در صنعت خودرو وجود ندارد و به همین دلیل موضوع تغییر پلتفرم ها در دستور کار است، به طوری که امسال علاوه بر افزایش تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته، پلتفرم ها تغییر کرده و خودروهای همچون تارا و شاهین که شکایت های کمتری از آنها وجود دارد به تعداد چهار برابر سال گذشته تولید خواهند شد.

وی تاکید کرد: فعال کردن سیستم تماس اضطراری روی خودروها به طوری که در زمان تصادفات هر خودرو فعال شده و اطلاعاتی به اورژانس و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌دهد در محصولات جدید عرضه خواهد شد.

افزایش ۳۶ درصدی تحویل خودرو در بهار امسال

وی افزود: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبولی دارد، به عنوان مثال تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است.

وی گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

کد خبر 53895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =