مذاکرات سران گروه هفت درباره سقف قیمت نفت روسیه

یک مقام دولت آلمان پیش از اجلاس سه روزه گروه هفت اعلام کرد سران این گروه، مذاکرات بسیار سازنده‌ای درباره تعیین سقف برای واردات نفت روسیه داشته‌اند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، این پیشنهاد بخشی از مذاکرات گسترده سران گروه هفت برای افزایش فشار روی کرملین بر سر حمله نظامی به اوکراین بدون دامن زدن به فشارهای تورمی جهانی است.

جنگ اوکراین، کمبود انرژی و مواد غذایی و تیره شدن دورنمای اقتصادی، احتمالا موضوعات اصلی مورد بحث در اجلاس سران گروه هفت خواهد بود که امسال در آلمان برگزار می‌شود.

آمریکا، کانادا و انگلیس در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، واردات نفت روسیه را ممنوع اعلام کرده‌اند و سران اتحادیه اروپا هم با تحریم ۹۰ درصد واردات نفت روسیه موافقت کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود. اما تولیدکنندگان روسی موفق شده‌اند خریداران جدیدی در آسیا پیدا کرده و آنها را جایگزین مشتریان قدیمی خود کنند.

با این حال، افزایش قیمت‌های انرژی غرب را نگران کرده است که چنین تحریم‌هایی نه تنها به ماشین جنگی روسیه ضربه نزند بلکه درآمد صادرات انرژی این کشور را حتی با وجود کاهش حجم فروش، افزایش دهد.

خریداران آسیایی، محموله‌های نفتی روسیه را که حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت نفت برنت هستند، خریداری می‌کنند. با این حال قیمت نفت برنت امسال حدود ۶۰ درصد رشد کرده که تا حدودی تاثیر افت قیمت نفت روسیه را  جبران می‌کند. اورال که گرید نفتی صادراتی اصلی روسیه است، در ماه مه به ۷۸ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید که تقریبا ۱۲ درصد بالاتر از آوریل بود.

آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته پیش بینی کرده بود درآمد نفتی روسیه با وجود این که بسیاری از پالایشگاه‌ها پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، از خرید نفت این کشور خودداری کردند، امسال ۵۰ درصد بالاتر می‌رود.

این مقام آلمانی گفت: سقف قیمت می‌تواند این مسئله را حل کرده و در عین حال از محدود شدن بیشتر عرضه نفت و تحریک رشد تورم، جلوگیری کند اما برای این که چنین راه حلی عملی شود، مستلزم موافقت واردکنندگان بزرگی نظیر هند و چین است. وی افزود: ما در مسیر خوبی برای رسیدن به توافق هستیم.

این مقام آلمانی گفت: گروه هفت همچنین سرگرم مذاکره درباره ضرورت یکی کردن اهداف اقلیمی با ضرورت توسعه میادین گازی جدید در راستای کاهش وابستگی به واردات گاز از روسیه است.

کد خبر 53918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =