گزارش تفریغ بودجه ۶ ماه زودتر از موعد ارائه می‌شود

معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور گفت: گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ که توسط دیوان محاسبات در حال بررسی است، امسال ۶ ماه زودتر از موعد مقرر ارائه می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، "محمدعلی زهره‌ای" روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین "سیدعلیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افزود: یکی از اقداماتی که در دوره جدید با دستور رییس دیوان محاسبات انجام شد، تعجیل در تهیه و تحویل گزارش‌های تفریغ بودجه سالانه است.

وی گفت: دیوان محاسبات سالانه طبق قانون موظف است گزارش‌های عملکردی دستگاه‌های دولتی بودجه‌بگیر را به‌طور تخصصی رسیدگی کند که این رسیدگی‌های تخصصی اگر قرار بود آذر و دی تحویل شود، پارسال در شهریور ماه و چهار ماه زودتر تحویل داده شد و امسال که گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در حال رسیدگی است پایان تیر ماه جاری یعنی ۶ ماه زودتر تقدیم مجلس می‌شود.

معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات افزود: گاهی همکاران ما شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند تا گزارش تفریغ زودتر تحویل مجلس، سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت شود برای اینکه در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها بهترین نتایج از گزارش‌های تفریغی حاصل شود و در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مفید باشد.

وی از افتتاح سامانه نظارت الکترونیک (سنا) در هفته آینده نیز خبر داد و گفت: در سراسر کشور اطلاع‌رسانی می‌شود و همه دستگاه‌های اجرایی به سامانه‌ای که دیوان محاسبات طراحی کرده است، مرتبط می‌شوند لذا اطلاعاتی که دیوان محاسبات از یک استان یا وزارتخانه می‌خواهد را آنلاین دریافت می‌کند و اقدام جدیدی در ۱۰۰ سال گذشته است.

زهره‌ای به اقدامات دیوان محاسبات در مجموعه قضایی اشاره کرد و افزود: موضوع اصلی ما پیشگیری است از طرفی رسیدگی‌ها در مجموعه‌های قضایی و دادسرا را داریم که اقدامات خوبی در فرآیند کاری صورت گرفته و در نتیجه این رسیدگی‌ها مبالغ بسیار خوبی به خزانه بازگشت داده شده است.

وی اظهار داشت: در دوره اخیر رویکرد برنامه‌ای جدید برای دیوان محاسبات طراحی شد که براساس آن هم به دستگاه‌هایی اجرایی کمک کنیم و هم بتوانیم در اجرای قوانین و مقررات، بهبودسازی و چابک‌سازی کنیم.

معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور از جمله این اقدامات را سفرهای استانی برشمرد و گفت: سفرهای استانی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دیوان محاسبات قرار گرفته و مقرر شده هر هفته در یکی از استان‌ها به همراه جمعی از مدیران حضور یابیم.

وی گفت: سفر به خراسان جنوبی بیست و نهمین سفر ماست و ۲ استان دیگر دور اول سفرها تمام می‌شود ولی ادامه دارد و در دور دوم با رویکرد و برنامه جدید اقدامات دنبال می‌شود.

زهره‌ای افزود: این سفرها نتایج خوبی به همراه داشته و حدود ۱۱۲ موضوع را که چالشی و سوالی بوده، جمع‌آوری کردیم که بخشی از آنها را داخل استان‌ها حل کردیم و بخشی در تهران در کارگروه‌ها در حال رسیدگی است.

وی گفت: دومین بخشی که مورد توجه قرار گرفته، منابع انسانی است که برای چابک‌سازی تلاش می‌کنیم و مقام معظم رهبری یک ماه قبل از عملکرد دیوان محاسبات و زودتر تحویل دادن گزارش تفریغ بودجه اظهار خشنودی و رضایت کردند که مایه خوشحالی و دلگرمی همکاران ما شد.

معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات، تشکیل مجمع معاونین اداری و مالی دستگاه‌ها با محوریت دیوان را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: در اولین جلسه مجمع پنج کارگروه تخصصی تشکیل شد و با همفکری در راستای فسادستیزی اقدامات خوبی انجام شده که از جمله کارهای نو در دوره مدیریت جدید دیوان محاسبات بوده است.

وی تصریح کرد: آنچه در استان‌ها مهم است اینکه مجموعه دیوان محاسبات به عنوان بازوهای همراه در دستگاه‌های اجرایی باشند و به عنوان دستگاه نظارتی مهمترین کار ما پیشگیری است تا با نظارتی که انجام می‌شود به مدیران کمک و مشورت دهیم و اقدامات و تصمیمات درست باشد.

زهره‌ای گفت: برای اینکه دیوان محاسبات را به جایگاه واقعی برسانیم از نظرات پیشنهادی و رهنمودهای بزرگان، کارشناسان و مسوولان استان استفاده می‌کنیم.

کد خبر 54046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =