مشارکت ۲ میلیون واحد صنفی برای مالیات مقطوع/ امسال ۱.۱ میلیون اظهارنامه جدید دریافت می‌شود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امسال در قالب تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها مبنی بر مالیات مقطوع اصناف تاکنون ۲ میلیون نفر مشارکت داشته‌اند، پیش‌بینی کرد تعداد اظهارنامه‌ های مالیاتی تا پایان مهلت قانونی به ۴ میلیون فقره برسد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، داود منظور در گفت‌وگویی، در مورد فصل ارائه اظهارنامه مالیاتی اصناف گفت: در سال‌های قبل رئیس سازمان مالیاتی با رؤسای اصناف توافق می‌کردند که فعالان صنفی براساس میزان مالیاتی که سال قبل پرداخت کرده‌اند با رشد ۸ تا ۹ درصد مالیات جدید ارائه و اظهار کنند، به عنوان مثال در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رقم ۹ درصد رشد کرد اما این نوع مالیات‌ ستانی اشکال داشت که عدالت در آن رعایت نمی‌شد چون برخی اصناف درآمد خوبی داشتند و سود بیشتری داشتند باید مالیات بیشتری می‌دادند و برخی برعکس سود کمتری داشتند و باید مالیات کمتر می‌دادند. بنابراین دلیلی نیست که مالیات همه اصناف را به یک نسبت مثلاً ۱۰ یا ۱۵ درصد اضافه کنیم.

وی افزود: سال گذشته که بیماری کرونا بود برخی از کسب و کارها کم رونق بودند اما برخی برعکس رونق یافتند مانند تولیدکنندگان ماسک یا لوازم پزشکی یا دارو که اتفاقاً سود خوبی داشتند و باید مالیات بهتری پرداخت کنند بنابراین باید شیوه مالیات از اصناف تغییر پیدا می‌کرد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی این را هم گفت: مالیات اصناف ۵ درصد کل درآمد مالیات کشور است در حالی که سهم اصناف از اقتصاد کشور بالای ۴۰ درصد است یعنی به عبارت دیگر بخش خدمات ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد که در بخش غیرشرکتی که همان اصناف و مشاغل و واحدهای صنفی هستند ۳۵ تا ۴۰ درصد نقش دارند در حالی که مالیاتی که می‌دهند فقط ۵ درصد است.

وی در مورد مالیات مشاغل نیز گفت: سال ۱۴۰۰ بابت عملکرد سال ۹۹ از مالیات مشاغل و اصناف در مجموع ۱۷ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم، در حالی که مالیات از حقوق‌بگیران، کارمندان و کارگران ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است. هدف دولت فقط بالا بردن درآمد مالیاتی نیست ، بلکه می‌خواهد عدالت مالیاتی را هم محقق کند.

به گفته منظور، میانگین مالیات سال قبل که از پزشکان دریافت شده ۱۵ میلیون تومان برای هر نفر در سال بوده، میانگین مالیات سالانه رستوران‌ها ۱.۵ میلیون تومان، میانگین مالیات واحدهای لوازم‌التحریر یک میلیون تومان بوده یعنی به عبارت دیگر هزینه‌ای که صرف وصول مالیات می‌شود از درآمد مالیات اصناف به صورت سرانه بیشتر است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت:‌ امسال به سراغ میزان درآمد و فروش اصناف و اطلاعاتی که براساس تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۰ برعهده ما گذاشته شده رفتیم و اعلام کردیم آنچه که به حساب‌ های کارتخوان‌ها (پوز) واریز می‌شود به عنوان درآمد و فروش اصناف تلقی می‌شود بنابراین اطلاعات پوزها را دریافت کردیم و هنوز به اطلاعات سایر حساب‌های اصناف و دریافتی‌های مشاغل نرفتیم مثلا یک واحد صنفی ممکن است درآمد کارت به کارت،‌ساتنا و یا حواله پایا داشته باشد یا فروش نسیه داشته باشد که به آنها کار نگرفتیم و فقط گفتیم فروش نقدی از طریق دستگاه‌های پوز را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی گفت: براساس محاسبه مالیات طبق درآمد دستگاه‌های پوز مالیات برخی واحدهای صنفی ۸ تا ۱۰ برابر و برخی تا ۱۵ برابر می‌شد اما گفتیم جامعه تحمل چنین فشاری ندارد بنابراین اولا ضریب افزایش پوزها را به نصف کاهش دادیم، ثانیاً برای رشد درآمد هر واحد صنفی سقف حداکثر تا سه برابر مالیات سال قبل در نظر گرفتیم و با این دو ضابطه میزان رشد درآمد اصناف را در نظر گرفتیم که این کار به خوبی جواب داد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی این نکته را هم یادآور شد: البته این تصمیم تنش‌هایی در برخی اصناف داشت و ناآرامی‌های کوچکی در برخی شهرها شکل گرفت اما با مسؤولان اصناف نشستیم و صحبت کردیم و به آنها اطمینان دادیم که قرار نیست مالیات شما را چندین برابر افزایش دهیم فقط می‌خواهیم توزیع مالیات را عادلانه‌تر کنیم البته به صورت طبیعی درآمد مالیاتی قدری هم هر سال اضافه می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۲ میلیون واحد صنفی در طرح مالیات مقطوع شرکت کردند البته این مسأله اجباری نیست و اصناف می‌توانند اظهارنامه بدهند و وارد مالیات مقطوع نشوند و براساس دفاتر اسناد هزینه اظهارنامه ارائه کنند و اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ یا همان مالیات مقطوع تاکنون ۲ میلیون نفر شرکت کردند. در سال قبل ۱.۷ میلیون نفر شرکت کرده بودند البته تا ۱۵ تیر ماه فرصت وجود دارد که دارندگان مشاغل اظهارنامه بدهند یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کنند.

منظور گفت:‌ تاکنون ۳۰۰ هزار مؤدی جدید نسبت به سال قبل در قالب تبصره ماده ۱۰۰ در مالیات مقطوع شرکت کردند از ۲ میلیون واحد صنفی ۶۰۰ هزار واحد صنفی زیر ۵ میلیون تومان در سال مالیات می‌دهند و سرجمع کسانی که در مالیات تبصره ۱۰۰ شرکت کرده‌اند برای یکسال ۲.۲ میلیون تومان مالیات پرداخت خواهند کرد و تنها ۴۰ هزار واحد صنفی هستند که مالیات بالای ۲۰ میلیون تومان تا حدود ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنند و این ۴۰ واحد صنفی نسبت به دو میلیون واحد تنها ۲ درصد هستند اما ۳۵ درصد کل مالیات اصناف را پرداخت می‌کنند و این یعنی عدالت. کسانی که درآمد بالایی دارند مانند پزشک، طلافروش،‌ آهن‌فروش، دفترخانه اسناد مالیات بیشتری پرداخت کردند اما در طرف کم درآمدها ۱.۲ میلیون واحد صنفی درآمد مشمول مالیات‌شان صفر بوده که مانند میوه‌فروش، بقالی و یا بزازان که درآمد پایینی دارند و مالیات نداده‌اند.

وی گفت: کسانی که امسال از روش مقطوع مالیات می‌دهند ۷۰ درصد رشد کرده‌اند، یعنی درآمد مالیاتی از روش توافقی ۷۰ درصد رشد کرده، اما گروه‌های کم درآمد مالیات‌شان صفر بوده است و پردرآمدها نسبت به سال قبل مالیات‌شان حداکثر ۳ برابر افزایش یافته است.

منظور گفت:‌ عمده کسبه از این اتفاق مالیاتی راضی هستند البته تعدادی هم ناراضی هستند آنهایی که در قالب توافق مالیاتی شرکت کردند درآمد سالانه واحد صنفی‌شان زیر ۴.۸ میلیارد تومان بوده است و بالای این رقم حتما باید اظهارنامه و اسناد ارائه کنند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: گروه دوم کسانی هستند که ۸۰۰ هزار نفر تا کنون اظهارنامه مالیاتی داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال اظهارنامه مالیاتی اصناف به ۴ میلیون فقره برسد که نسبت به سال گذشته که در مجموع ۲.۹ میلیون اظهارنامه بود امسال بیش از ۱.۱ میلیون اظهارنامه بیشتر دریافت کنیم.

منظور گفت: چون سال گذشته مؤدیان جدید را از طریق ساماندهی دستگاه‌های پوز و تراکنش بانکی شناسایی کردیم امسال ۱.۱ میلیون اظهارنامه جدید دریافت خواهیم کرد و تلاش بر این است عدالت مالیاتی را رعایت کنیم و درآمد مالیاتی دولت هم بهتر شود.

وی این را هم گفت: کسانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده‌اند، ضرایب سودآوری آنها را نسبت به سال گذشته بهتر می‌کنیم چون اگر اسناد هزینه نداشته باشند مجبوریم مالیات بر سود آنها را حساب کنیم در نتیجه ضرایب سود آنها را نصف کردیم.

وی این را هم گفت:‌در ۴ سال گذشته اصناف گلایه داشتند، چرا ضرایب سود مالیاتی را شفاف نمی‌کنید اما امسال ضرایب سود را روی سایت سازمان مالیاتی گذاشتیم برخی معتقد بودند باید ضرایب سود بیشتر تعدیل شود و ما به همکاران سازمان مالیاتی گفتیم ضرایبی که مورد اعتراض اصناف قرار می‌گیرد را تعدیل کنند.

وی همچنین با اشاره به گفت‌وگو با رؤسای اصناف و اتحادیه‌ها گفت: تفاهم خوبی انجام شد برخی معتقد بودند همه پولی که از طریق دستگاه پوز وارد شده است درآمد نبوده و برخی از آن پول دستی بوده که به مشتریان پرداخت شده است ما به رؤسای مالیاتی استان‌ها اعلام کردیم که اختیار دارند، اگر دارندگان واحد صنفی نسبت به کل درآمد پوز اعتراض دارند بتوانند آن را تعدیل کنند آرامش خوبی حاکم شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: هر روز شاهد ارائه ۱۰۰ هزار اظهارنامه الکترونیکی اصناف هستیم و تا ۱۵ تیر ماه که مهلت تمام می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم به ۴ میلیون اظهارنامه برسد تا کنون ۲ میلیون واحد صنفی اظهارنامه توافقی پر کرده‌اند، ۸۰۰ هزار نفر اظهارنامه‌ای پر کرده‌اند که به آن رسیدگی خواهد شد و ۶۰۰ هزار نفر از کسانی که سال‌های قبل آمده بودند هنوز مشارکت نکرده‌اند، ۴۰۰ هزار نفر از کسانی هستند که تازه وارد شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم حداقل یک میلیون واحد صنفی جدید به ارائه اظهارنامه بپردازند.

منظور در پاسخ به این پرسش که آیا درآمد بودجه از مالیات امسال محقق می‌شود گفت: درآمد ما تابع تورم است وقتی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد مالیات ارزش افزوده هم تابع آن است رشد می‌کند همچنین سطح قیمت که بالا برود حقوق و دستمزد هم بالا می‌رود، حقوق کارگران امسال ۵۷درصد رشد کرد بنابراین روی مالیات بر حقوق و دستمزد هم اثر می‌گذارد همچنین با تورم سود شرکت‌ها اضافه می‌شود و ما اگر هیچ کاری نکنیم به خاطر تورم هم رشدی در درآمد مالیات اتفاق می‌افتد.

وی همچنین گفت:‌تلاش می‌کنیم مؤدیان جدید شناسایی کنیم امسال ۱.۲ میلیون مؤدی جدید شناسایی شده‌اند و این‌ها به خاطر اشراف اطلاعاتی و سامانه‌های مالیاتی است وصول مالیات در بهار امسال نسبت به مشابه سال قبل رشد داشته و درآمد قانون بودجه را محقق می‌کند اگر با این روند تا پایان سال پیش برویم پیش‌بینی می‌کنیم درآمد ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی قانون بودجه را محقق کنیم.

وی تأکید کرد: تحقق درآمد مالیاتی بدون یک ریال درآمد خارج از ضابطه است در مجموع وضع وصول مالیات امسال بهتر می‌شود پیش‌بینی‌ها هم از رشد اقتصادی حکایت دارد در نتیجه درآمد مالیاتی را بیشتر می‌کند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد پایانه فروشگاهی گفت: یکی از قوانین مهم کشور تصویب پایانه فروشگاهی بود که این قانون در سال ۹۸ مصوب شد باید رابطه بهتری بین سازمان مالیاتی و فعالان اقتصاد برقرار کنیم و ارائه اطلاعات فعالان اقتصادی به سامانه مؤدیان سازمان مالیاتی به صورت الکترونیکی باشد.

وی گفت: از زمانی که در ۸ ماه قبل وارد سازمان مالیاتی شدم قرار بود ظرف ۱۵ ماه از زمان تصویب قانون در سال ۹۸ سامانه مرکزی مؤدیان تکمیل شود در حالی که این سامانه در حد ۱۰ درصد پیشرفت داشت ، اما اکنون این سامانه را تکمیل کرده‌ایم.

به گفته وی، در پایان هر روز اطلاعات مؤدیان به سامانه مؤدیان می‌رسد و برای هر مؤدی کارپوشه مؤدیان تعریف کرده‌ایم هر کسی پرونده مالیاتی دارد کالایی که خرید و یا فروش داشته در کارپوشه‌اش قرار می‌گیرد.

منظور این را هم گفت: اگر صورتحسابی صادر شده فعال اقتصادی یک ماه فرصت دارد آن را قبول کند یا اعتراض نماید و نحوه رویارویی ما با فعالان اقتصادی شفاف می‌شود.

وی گفت:‌برخی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده‌اند که در کارتابل خریدار برای آنها ثبت شده و یک کارتابل هم برای قسمت فروش در نظر گرفته می‌شود گاهی تفاوت خرید و فروش را مقایسه می‌کنیم اگر فعال اقتصادی مالیات بیشتری داده باشد آن را استرداد می‌کنیم.

منظور گفت: پایانه‌های فروشگاهی در کشور ترکیه و هند اجرا شده در اروپا از سال‌های قبل اجرا می‌شده است و ابزار نظارتی دقیقی برای وصول مالیات عادلانه به شمار می‌رود و مهمترین مأموریت آن شفافیت و عدالت مالیاتی است به هر فعال اقتصادی حافظه‌ای می‌دهیم که صورت‌حساب‌های خرید و فروش در آن نگهداری می‌شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی همچنین گفت:‌به زودی مجوزهایی برای شرکت‌های معتبر صادر می‌کنیم که این شرکت‌ها رابط بین سازمان مالیاتی و مؤدیان مالیاتی باشد  مانند شرکت‌هایی که خدمات پوز ارائه می‌کنند و این شرکت‌ها می‌توانند خدمات مالیاتی به فعالان اقتصادی بدهند.

وی گفت:‌پیش‌بینی می‌کنیم ۷ تا ۸ میلیون فعال اقتصادی کد اقتصادی دریافت کنند و کارپوشه و حافظه برای آنها تعریف می‌شود که به سامانه مرکزی از طریق شرکت‌های معتبر که مجوز خواهند گرفت متصل می‌شوند و ما امیدواریم با رونمایی سامانه مؤدیان بحث مالیات اصناف تکمیل شود.

وی گفت: بزودی فراخوانی ارائه می‌کنیم و برای شرکت‌های معتبر مجوز می‌دهیم و پایانه‌های فروشگاهی را در واحدهای صنفی مستقر می‌کنیم.

منظور این را هم گفت:‌ باید قانون پایانه‌های فروشگاهی جا بیفتد و دریافت اطلاعات مؤدیان قدری زمان می‌برد اما این پایانه فروشگاهی هم به شفاف‌سازی اطلاعات و هم به عدالت مالیاتی منجر می‌شود و در سرجمع مالیات تغییر محسوسی ایجاد نمی‌کند و فقط شفافیت و عدالت را برقرار می‌کند.

وی ادامه داد:‌ از سال ۱۳۸۷ که مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیات مصرف شروع شد بر اساس فراخوان‌ها فعالان صنفی به این طرح ملحق شدند برای پایانه‌های فروشگاهی هم قانون در نظر گرفته است ک ه برای خریداران و فروشندگان پرونده مالیاتی در سامانه مالیاتی تشکیل شود و محیطی باشد که برای ۴ میلیون فعال اقتصادی اطلاعات خرید و فروش را داشته باشد.

منظور گفت: قانون‌گذار در سال ۹۸، حدود ۱۶ ماه فرصت داده بود تا مقدمات این کار یعنی پایانه فروشگاهی فراهم شود و به سامانه مرکزی وصل شود و برای ۴ میلیون واحد صنفی پروانه نرم‌افزاری بدهند و صورتحساب صادر شود اما در زمانی که من مسؤولیت سازمان مالیاتی را تحویل گرفتم این سامانه در حد ۱۰ درصد پیشرفت داشته در حالی که ۶ ماه از فرصت ۱۵ ماهه هم گذشته بود و ما در ۸ ماه گذشته توانستیم زمینه اجرای قانون را فراهم کنیم و به تدریج فعالان اقتصادی به این سامانه ملحق می شوند.

وی گفت:‌ بنا داریم سامانه مؤدیان مالیاتی را تا آخر تیر ماه رونمایی کنیم.

وی همچنین گفت:‌شرکت‌های حقوقی تا پایان تیر ماه فرصت دارند اظهارنامه‌های مالیاتی خود را براساس اسناد و مدارک و اطلاعات دقیق ارائه کنند و ما هم از مدیران شرکت‌ها و هم از فعالان اقتصادی تشکر می‌کنیم و امیدواریم سال مالیاتی پربرکتی برای کشور رقم بخورد.

کد خبر 54058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =