سهم ۷ درصدی محصولات پلیمری از صادرات غیرنفتی

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع پلیمری در سال گذشته ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۹ رشدی ۲۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، برمک قنبر پور روز چهارشنبه در نشست خبری دومین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با تاکید بر اینکه باور غلطی وجود دارد که صادرات محصولات پلیمری با صادرات محصولات پتروشیمی قابل‌ملاحظه نیست، اظهار کرد: محصولات پتروشیمی بخشی بالادستی است و بخشی نیز مواد اولیه پلیمری است.

وی افزود: با توجه به این مورد، صادرات محصولات پلیمری در مقایسه با مواد اولیه قابل قبول است و صادراتی که از مسیر محصولات پلیمری اتفاق افتاده کمتر از محصولات پتروشیمی نبوده است.

قنبرپور ادامه داد: هرچقدر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلیمری حرکت کنیم، تولید ارزش افزوده بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه باید این زنجیره تکمیل شود و هر چقدر از صادرات مواد اولیه کم کنیم و محصولات پلیمری را افزایش دهیم، به نفع کشور خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر با اشاره به صادرات مستقیم صنایع پلیمر گفت: این صنعت در سال گذشته با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع تکمیلی پلیمری و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار صادرات غیرمستقیم یکی از پیشتازان در حوزه صادرات صنایع غیرنفتی بوده و همچنین فعالیت حدود ۸ هزار واحد صنعتی چرخ این صنعت ارزآور را به گردش درآورده است.

وی تاکید کرد: مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع پلیمری در سال  گذشته ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۹ رشدی ۲۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

قنبرپور با اشاره به اینکه سهم ارزآوری صنایع پلیمر از صادرات غیرنفتی بخش صنعت ۷۳ درصد بوده است، گفت:  کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار بوده که سهم صنایع پلیمری از کل صادرات غیرنفتی ۷ درصد برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروانه‌های فعال صنایع پلیمری در کشور ۱۳ میلیون تن است، افزود: در حالی که مجموع مواد اولیه وارداتی و خوراک عرضه شده در بورس حدود ۵ میلیون تن است که نشان می‌دهد ۸ میلیون تن ظرفیت خالی در این صنعت وجود دارد.

افزایش تولید ناخالص داخلی با تکمیل زنجیره ارزش صنایع پلیمری

در این نشست رضا توفیقی دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری نیز با تاکید بر اینکه صادرات رمز موفقیت واحدهای تولیدی است، افزود: با مزیتی که از منظر شناخت بازارهای صادراتی ایجاد می‌شود، در بازارهای داخلی نیز فعالی می‌شویم و بهای تمام شده کالا را کاهش می‌دهد و مزیت اقتصادی بزرگی است.

وی ادامه داد: صادرات تراز ارزی برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند. یکی از موارد استفاده از ارز حاصل از صادرات تامین نیازهای ارزی واحد صادراتی است و کمک می‌کند واحد تولیدی خود را در برابر نوسانات نرخ ارز مصون نگه دارد.

توفیقی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل صنعت پلیمر، تا حدود زیادی از خوراک موردنیاز صنایع پلیمر در داخل کشور و توسط مجتمع‌های پتروشیمی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا سرمایه‌گذاری صادرات محور را توسعه دهیم، گفت: با این کار بخش قابل‌توجهی از ارزش افزوده را درون اقتصاد کشور حفظ کنیم که تولید ناخالص کشور را افزایش می‌دهد و رفاه را به دنبال دارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی صادرات صنایع پلیمری افزود: هدف نهایی این است که فضای فرهنگ‌سازی برای توجه بیشتر به امر صادرات ایجاد شود.

وی ادامه داد: ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی یکی از اولویت‌های انجمن پلیمر برای صادرات است.

همچنین مسعود جمالی، رییس کمیسیون انجمن ملی پلیمر با اشاره به اینکه در سال گذشته رشد صادرات محصولات پلیمری اتفاق افتاده است، گفت: این رشد از ۹ درصد تا ۷۵ درصد بوده است.

وی افزود: یکی از بازارهای هدف کشورهای اوراسیا، کشورهای عربی و پاکستان است.

جمالی ادامه داد: مجموع مجوزهای صادرشده برای محصولات پلیمری حدود ۲۰ میلیون تن است که اگر تنها ۵۰ درصد از این ظرفیت فعال شود، خام فروشی مواد اولیه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری چهارم مردادماه امسال با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان، در این شهر برگزار خواهد شد.

این همایش در کنار همفکری و هم‌افزایی برای تغییر در راهبُردهای صادرات، شناخت بازارهای هدف صادرات را نیز به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 54421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =