عدم بازگشایی کامل مرز اینچه برون از سوی ترکمنستان/ درآمد گمرکات گلستان ۹۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرکات استان گلستان با بیان اینکه درآمدهای وصولی گمرکات استان به ۳۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد داشته است، گفت: مرز اینچه برون از طرف ترکمنستان همچنان به صورت کامل بازگشایی نشده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، سیدابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات استان گلستان، در خصوص عملکرد این حوزه در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، افزود: در این مدت در مجموع ۱۲۰ هزار تن کالا از این گمرکات صادر شده که ارزش آن بالغ بر ۶۷ میلیون و ۷۸۵ دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه، در مرز اینچه برون خط ریلی نیز وجود دارد که از این طریق هم کالاهای صادراتی از کشور خارج می‌شوند، ادامه داد: حجم صادرات انجام شده نسبت به مدت مشابه قبل ۲۵ درصد کاهش یافته اما در مقابل ارزش دلاری صادرات انجام شده ۴۷ درصد افزایش داشته است.

حسینی با اشاره به اینکه، مرز اینچه برون از طرف ترکمنستان همچنان به صورت کامل بازگشایی نشده است، گفت: هم اکنون  راننده‌های ایرانی نمی‌توانند کالاهای خود را به مقاصد داخل خاک ترکمنستان برسانند و یا ترانزیت به کشورهای همسایه  دیگر که از طریق عبور از خاک ترکمنستان  انجام می‌شود فعلا انجام نمی‌شود. در حال حاضر همچنان برای راننده‌های ایرانی ویزا صادر نمی شود.

وی در خصوص آمارهای مربوط به واردات نیز افزود: وزرن کالاهای وارد شده از گمرکات استان در چهار ماهه امسال برابر با چهار میلیون و ۸۶۱ هزار تن بوده و ارزش آن نیز برابر ۹ میلیون و ۹۰۵ دلار بوده است. واردات گمرکات استان گلستان در این بازه زمانی از نظر وزنی ۲۳ درصد رشد داشته است و ارزش دلار آن ۲۹ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل گمرکات استان گلستان با بیان اینکه درآمدهای وصولی گمرکات استان در چهار ماهه سال ۱۴۰۰ برابر ۱۷ میلیارد تومان بوده است، گفت: در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ این رقم برابر با ۳۳ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد داشته است.

جدول آمار مقایسه‌ای چهار ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

وی در خصوص مهم‌ترین کالاهای صادراتی از مبدا گمرکات استان گلستان گفت: پلی استایرن، پنیر، لوله هاوپروفیل جوش داده شده، ید، خرما تخته چوبی و خوراک آماده آبزیان از جمله مهم ترین اقلام صادراتی در چهار ماهه سال ۱۴۰۱ بوده است.

جدول ۱۰ قلم کالای اول صادراتی از نظر ارزش به شرح زیر است:

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

کد خبر 55116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =