کاهش تلاطم بازار ارز با اقدامات بانک مرکزی/ معاملات توافقی، قیمت‌ها را کاهش داد

بانک مرکزی اوایل تیرماه در تعامل با کانون صرافی‌ها و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد و نتیجه آن کاهش تلاطم بازار ارز و هدایت تقاضا از بازارهای غیررسمی به رسمی بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، ساماندهی بازار ارز همواره دغدغه بانک مرکزی بوده است و برای نیل به این هدف نیز اقداماتی در ادوار مختلف انجام شده است. البته نتایج اقدامات همیشه قابل قبول نبوده و در موارد بسیاری نه‌تنها آرامش بر بازار حاکم نشده بلکه نرخ ارز به‌خصوص دلار در سال‌های گذشته با افت‌وخیز بالایی همراه بوده است.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن بانک مرکزی از همان ابتدای شروع فعالیت ساماندهی بازار ارز را در راس برنامه‌های خود قرارداد و رئیس کل بانک مرکزی بارها به میدان فردوسی تهران که قلب معاملات ارزی در کشور، رفته و از نزدیک در جریان دادوستدها و مشکلات مردم قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در یک سال گذشته به اواخر خردادماه بازمی‌گردد که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود.

«علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی یکم تیرماه در رابطه با ساماندهی شرایط بازار ارز، گفت: خوشبختانه با توجه به وضعیت خوبی که ازنظر صادرات نفتی و غیرنفتی داریم و برگشت حاصل از آن به چرخه تجاری کشور، تقاضاهای حواله‌های ارزی را در سامانه نیما پوشش می‌دهیم.

وی ادامه داد: در مورد سطح بازار نیز فعالان و صرافان انتظار داشتند که امکان انجام معاملات با نرخ توافقی را فراهم کنیم که بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافی‌ها و صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان داشته است به جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کند. بر این اساس از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها فراهم شد و این امکان در بازار متشکل ارزی فراهم شد.

صالح آبادی افزود: با توجه به تسهیل روند عرضه ارز و استقبال بخش زیادی از صادرکنندگان به عرضه ارز در این روش طبعاً عمق  این بازار افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که بازار به آرامش رسیده و قیمت‌ها متعادل شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با عمقی که این بازار پیدا می‌کند، می‌تواند تقاضاهای واقعی که در سطح بازار وجود دارد را به‌طور مناسب پوشش دهد و در تعادل و آرامش بازار ارز نقش بسزایی داشته باشد.

حال که ۴۵ روز از ایجاد بازار توافقی عرضه و تقاضا ارز می‌گذرد بررسی‌ها نشان می‌دهد که آرامش بر این بازار حاکم شده و دیگر شاهد افت‌وخیزهای شدید نرخ ارز نیستیم.

در معاملات توافقی ارز صادرکنندگان ارزهای خود را با قیمت توافقی به متقاضیان عرضه می‌کنند و حجم بسیاری از تقاضا از بازارهای غیررسمی به سمت صرافی‌های رسمی سوق پیدا کرده است.

«کامران سلطانی زاده» عضو شورای‌عالی کانون صرافان در خصوص وضعیت بازار ارز پس از راه‌های معاملات توافقی اظهار داشت: اقدامات بانک مرکزی در دو ماه گذشته با راه‌اندازی معاملات توافقی و نزدیک شدن نرخ موردنظر صادرکنندگان درفروش ارز موجب کاهش تلاطم در بازار شد.

وی افزود: با راه‌اندازی معاملات توافقی عرضه ارز در صرافی‌ها افزایش یافت و درنتیجه نیاز ارزی هموطنان در صرافی‌ها پاسخ داده می‌شود.

عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: با افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها حجم عظیمی از تقاضا از بازارهای غیررسمی به سمت صرافی‌های رسمی سوق پیدا کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش تعداد ارزهای ارائه‌شده در این بازار و تنوع آنها شاهد اتفاقات خوبی در بازار باشیم.

کد خبر 55157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =