«جمهوری موریس»، مسیر دست‌یابی تجار ایرانی به بازار آفریقا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: جمهوری موریس به عنوان دروازه اقتصادی آفریقا، مسیر دستیابی تجار ایرانی به بازار یک میلیارد و ۲۰۰ هزار نفری این قاره است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، همزمان با سفر هیات عالیرتبه تجاری موریس به ایران، اولین همایش تجاری دو کشور در اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست که غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، احمد معصومی فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه، مجید قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه تجارت، کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس، یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی این کشور، دیلام معاون وزیر خارجه موریس و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند، راه‌کارهای توسعه همکاری‌های تجاری و موانع موجود بررسی و تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی موریس امضا شد.

رئیس اتاق ایران در این همایش بیان کرد: ما بسیار مصمم هستیم که بتوانیم مسیر دست‌یابی به بازار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری آفریقا را برای تجار کشورمان هموار کنیم.

شافعی موقعیت جمهوری موریس را که در اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند و یکی از حیاتی‌ترین نقاط ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته، یکی از ظرفیت‌های مهم این کشور توصیف کرد و افزود: موقعیت ممتاز، راهبردی و ژئوپلتیک ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه، حتماً فرصت مناسبی برای تجار و شرکت‌های تجاری موریس در تجارت با ایران خواهد بود.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه موریس دروازه اقتصادی قاره آفریقا شناخته می‌شود، ادامه داد: گردشگری، خدمات بانکی و بیمه و حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور است. موریس هرسال بالغ بر یک میلیارد دلار سوخت و فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کند که این امر نیز زمینه دیگری برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حجم تجارت میان دو کشور با وجود ظرفیت‌های موجود بسیار پایین و دور از انتظار است، تاکید کرد: عدم شناخت تجار دو کشور از یکدیگر، مشکلات حمل‌ونقل، نبود خط کشتیرانی به ویژه خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موریس، نبود روابط پولی و بانکی و برگزار نشدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه روابط تجاری ایران و موریس است که باید با همکاری دولت‌ها و همراهی بخش‌های خصوصی دو کشور مرتفع شود.

امضای اولین تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با موریس

در این همایش یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی موریس، عضویت در کمسا و SADK را از جمله مزایای تجاری این کشور برشمرد و افزود: ما می‌توانیم مسیر تجار ایرانی را برای توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی هموار کنیم.

اسماعیل با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته تنها ۵۰۰ هزار دلار از موریس به ایران صادرات انجام شده و میزان واردات از ایران نیز از ۳۰۰ هزار دلار فراتر نرفته است، ادامه داد: ما می‌خواهیم این روند را تغییر دهیم. به همین علت با یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های تجاری خود به ایران سفر کرده‌ایم.

دبیرکل اتاق بازرگانی موریس حوزه‌های نفت و گاز و فرهنگ و گردشگری را از جمله حوزه‌های مستعد برای همکاری‌های دو کشور برشمرد و گفت: بخش‌های خصوصی دو کشور باید از این فرصت‌ها استفاده کنند. ما در اتاق بازرگانی موریس قول می‌دهیم دشواری‌ها را برطرف کنیم.

مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا هم در این همایش گفت: ایران هم موقعیت‌های خوبی به ویژه در زمینه گردشگری دارد. ما دهمین کشور در زمینه گردشگری اکوسیستم و هفتمین کشور در زمینه گردشگری میراث فرهنگی در دنیا هستیم و براین اساس ظرفیت‌های بالایی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد. با این وجود، تجارت با آفریقا به ویژه موریس به علت مشکلات حمل‌ونقل، مسائل پولی و بانکی و تشکیل نشدن اتاق مشترک میان دو کشور مشکل‌ساز شده است.

توافقنامه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور، مقدمه‌ای برای توسعه روابط

در ادامه این همایش، قائم مقام وزیر امورخارجه موریس با اشاره به امضای توافقنامه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور افزود: این توافق می‌تواند اولین نتیجه این نشست و مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌ها باشد.

دیلام با اشاره به آمادگی موریس برای برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور گفت: شورای توسعه تجارت موریس به دنبال ایجاد دفتری در تهران به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به تجار دو کشور است.

دیلام با بیان اینکه دسترسی به تجارت ترجیحی برای بسیاری کشورها نظیر ترکیه، پاکستان، هند و ... در موریس فراهم شده، ابراز امیدواری کرد که با ایران هم به چنین توافقاتی دست پیدا کنیم.

در ادامه این همایش کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس با تأکید بر علاقه مندی موریس به ارتقای سطح روابط تجاری با ایران گفت: خوشبختانه از دو ماه پیش دولت موریس لغو ویزا را برای ایران اجرایی کرد؛ چرا که ما مایل به گسترش همکاری‌ها به ویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت موریس همچنین با تاکید بر علاقه مندی موریس به ورود به بازار ایران، اظهار داشت: منسوجات، جواهرات و تجهیزات پزشکی محصولات متنوعی هستند که برای ایرانی‌ها جذاب خواهد بود. در نقطه مقابل ما نیازمند واردات نفت و گاز هستیم و این روابط می‌تواند برد-برد باشد.

احمد معصومی فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه هم با اشاره به زندانی و سپس آزاد شدن ۹ ماهیگیر ایرانی در موریس، گفت: بعد از این اقدام مثبت، دولت موریس از دو ماه پیش به صورت یک طرفه لغو روادید را با ایران اعلام کرده است. همچنین دولت موریس برای تجار ایرانی در بدو ورود، ویزای ۱۵ روزه صادر می‌کند که قابل تمدید است. در مقابل دولت ایران نیز تصمیم لغو روادید با موریس را در دستور کار قرار داده تا رفت‌وآمد تجار این کشور را به ایران تسهیل کند.

قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه تجارت هم در این همایش توسعه روابط با آفریقا را تصمیمی راهبردی از جانب ایران دانست و افزود: وجود منابع طبیعی در آفریقا، به تولید محصولات اساسی در ایران کمک می‌کند و بازار خوب ایران و کشورهای منطقه برای موریس می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.

قنادزاده همچنین از ارائه بسته پیشنهادی تسهیل‌گرانه برای تجارت با آفریقا خبر داد.

کد خبر 55302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =