صادرات دام زنده در انتظار دستورالعمل‌

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: مجوز صادرات دام داده شده و منتظر دستورالعمل و شیوه نامه چگونگی این صادرات هستیم.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، افشین صدر دادرس در پاسخ به این سوال که صادرات دام زنده به کجا رسید، گفت: مصوبه صادرات دام زنده توسط شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در تاریخ هشتم مردادماه ۱۴۰۱ ابلاغ و صادرات دام زنده را مجاز اعلام کردند. در حال حاضر منتظریم که دستورالعمل و شیوه‌نامه این صادرات نیز تعیین و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در این شیوه‌نامه و دستورالعمل باید جزئیات عملیات اجرایی صادرات دام عنوان شود تا دقیقا مشخص شود مجریان، مباشرین، خروج محموله‌ها، تعداد هر محموله و ...به چه صورت باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در پاسخ به این سوال که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها چه نقشی در این صادرات خواهند داشت، گفت: هر اتحادیه و تشکلی که کارت بازرگانی داشته باشد و بازارهای صادراتی را بشناسد، می‌تواند به صادرات دام زنده اقدام کند. همچنین اگر امکان صادرات مستقیم را نیز نداشته باشند، می‌توانند با انتخاب مباشر نسبت به صادرات دام های اعضای خود اقدام کند.

وی ادامه داد: علاوه بر موضوع صادرات دام، یکی دیگر از وظایفی که تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در صورت واگذاری صادرات به آنها باید انجام دهند، موضوع مدیریت و نظارت بر فرآیند صادرات است که از جمله آنها می‌توان به نظارت‌ بر خرید مستقیم دام از دامداران و جلوگیری از ورود چوبداران و دلال‌ها در امر خرید دام صادراتی، پیگیری و اخذ تضامین لازم برای برگشت ارز حاصل از صادرات، نظارت بر برگشت به موقع پول دامداران و جلوگیری از معطل شدن دامداران برای دریافت وجوه حاصل از فروش دام‌هایشان اشاره کرد.

صدر دادرس افزود: تشکل‌ها همچنین می‌توانند به نوعی برنامه‌ریزی کنند تا از هجوم به بازارهای هدف و کاهش قیمت‌ دام صادراتی ایران در بازارهای هدف جلوگیری شود و بازارهای داخلی نیز دچار تنش نشوند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های تعاونی، متعلق به بهره‌برداران بخش کشاورزی هستند و تقریبا تمام تولیدکنندگان حوزه دامپروری نیز عضو یکی از این تشکل‌ها هستند. بنابراین هرگونه واگذاری وظایف و اختیارات به آنها از جمله موضوع صادرات دام نه تنها خطر ایجاد رانت برای شخص یا اشخاص خاص را ندارد بلکه منافع مستقیم و غیرمستقیم آن به جیب دامدار می رود و اگر واقعا هدف از صادرات دام کمک و حمایت از دامداران است، این کار باید توسط اتحادیه‌های تعاونی‌های آنها انجام شود.

کد خبر 55305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =