کیفیت رمز ماندگاری خودروهای ایرانی در کورس رقابت

صنعت خودرو سازی ایران با توجه به فضای موجود در کشور امیدوار به روزهای خوش و نیز افق های تازه در تولید خودروهای باکیفیت است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، صنعت خودروسازی ایران با قدمتی دیرین هنوزهم در پیچ و خم چالش کیفیت به سر می برد و به نظر می رسد که خودرو سازان ایرانی با وجود تمام تلاش های انجام شده نتوانسته اند کیفیت محصولات خود را به حد استانداردهای روز جهان برسانند.

چند سالی است که ایران خودرو و سایپا به عنوان ٢ غول خودرو ساز کشور اعلام کرده اند که خودرو های تولیدیشان استاندارد یورو ٤ را به دست آورده اند و این شرکت ها در کنار شرکت های کوچکتر به دنبال کسب بالاترین استانداردهای بین المللی هستند اما پرسش اینجاست که تا چه حد توانسته اند موفق باشند.

خودروسازان ایرانی هرچند پارسال چندین قرارداد با نامداران اروپائی و آسیائی  صنعت خودرومنعقد کردند اما گویا محصولاتی که  چندین سال است از سوی این شرکت ها تولید می شود در کنار خودروهای چینی مونتاژی هنوز هم در خط تولید باقی خواهند ماند ومردم باید با توجه به قدرت خرید خود همچنان از این خودرو های فاقد کیفیت استفاده کنند.

 در این میان نکته جالب این است که با وجود این که پیش بینی می شد عرضه و همچنین تقاضا برای خودروهای چینی در بازار ایران همزمان با دوران پسا تحریم و بازگشت خودروسازان بزرگ جهان روندی نزولی را تجربه کند اما مونتاژکاران ایرانی ، خودروهای چینی خود را با اطمینان از وجود بازار بطور گسترده می فروشند.

یک منبع آگاه درباره اصرار برخی خودرو سازان بر تولید خودرو های چینی در کشور به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: برخی از مقام های دولتی متاسفانه بر تولید خودروهای چینی تاکید دارند و با توجه به این که در شرایط جدید کشور زمینه برای حضور دیگر خودروسازان خارجی  مهیا است اما گویا چینی ها با اطمینان  خطوط تولید خود را همچنان گسترش می دهند.

آرش قربانی کارشناس خودرو بر این اعتقاد است که حتی اگر خودروهای تولید داخل موفق به کسب همه استانداردهای یورو ٤ شده باشند اما مردم با وجود قیمت بالای خودرو های داخلی از حق انتخاب بیشتر محروم بوده و  مجبور به خرید خودرو های داخلی در رده قیمت های ٢٠ تا ٥٠ میلیونی هستند.

مجادله برسر کیفیت خودروهای تولید داخل این روزها در حالی بالا گرفته که مونتاژ خودروهای چینی بر روی خط تولید خودروهای ایرانی  انتقاد های بسیاری را به دنبال داشته است.

بدون تردید، کیفیت،یکی از اصلی‌ترین پرسش های آنها بوده و حساسیت بر سر این موضوع تا جایی است که  برخی کارشناسان ورود خودروهای چینی به خط تولید را در کشورمان  چالشی برای صنعت خودرو سازی ایران می دانند.

گفتنی است که خودروهای چینی در شرایطی با قیمتی به مراتب گرانتر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی کیفی از کیفیت پایین‌تری نسبت به خودروهای داخلی برخوردارند و همسو با افزایش تولید خودروهای چینی در داخل کشور روند واردات نیز همچنان ادامه دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند که تناسبی میان قیمت و کیفیت خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران در مقایسه با قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی در داخل کشور وجود ندارد و هرروز یک خودرو جدید به جمع خودرو های تولید داخل افزوده می شود و خطرنهادینه شدن تولید خودروهای بی کیفیت چینی در کشورمان وجود دارد که می تواند در سال های آتی منجر به پدید آمدن چالش های مختلفی شود.

 قربانی در مورد خودروهای چینی تولیدی در ایران به اگزیم نیوز گفت: این خودروها دارای ظاهری خوب و مشتری پسند هستند و  حتی برخی از آنها در بازارهای اروپایی هم حضور دارند اما نکته اینجاست که به لحاظ فنی هنوز کارکردشان روشن نیست .

 وی تصریح کرد: خودروهای چینی تولیدی در ایران نباید صنعت خودروسازی کشورمان را تحت تاثیر خود قرار بدهند و سازندگان را از توانایی ساخت داخل دور کنند.

باید این نکته را در نظر داشت که در نتیجه همین نبودتناسب، کیفیت خودروهای چینی که با قیمت های بالایی در بازار ایران تولید شده و به فروش می‌رسند به مراتب پایین‌تر از کیفیت خودروهای ایرانی است که با قیمت هایی کمتر از خودروهای چینی عرضه می‌شوند.

با وجود تمام نگرانی ها مونتاژ خودروهای چینی در صنعت خودرو ایران درحال افزایش است، وباید گفت که ادامه این روند به چینی شدن صنعت خودرو ایران منجر خواهد شد.

 در این میان، به نظر می رسد چینی ها در حال سیطره بر دوغول خودرو ساز داخلی هستند و باید خودروسارزان ایرانی با نگاهی بلندمدت، به ارتقای کمی  و کیفی محصولات و نیز متنوع کردن سبد خودروهای تولیدی خود اقدام کنند.

فعالان صنعت خودرو اعتقاد دارند که ایران خودروبا سابقه طولانی در همکاری با شرکت های خودرو ساز فرانسوی به عنوان یک برند بین المللی شناخته می شود و نباید خود را به خودروهای چینی وابسته کند و یا سایپایی ها که همواره با کره ای ها و خودروسازان صاحب نام سابقه همکاری دارند نباید به چینی ها در صنعت خودرو وابسته شوند.

کارشناسان،  مونتاژ و نیز ورود بی ضابطه خودروهای چینی را به صنعت خودرو ایران خطری بزرگ برای این صنعت ارزیابی کرده و معتقدند درصورت ادامه این روند، صنعت خودرو ایران هم از نظر حیثیتی و هم از نظر کیفی سازی و فناوری تولید، آسیب خواهد دید و به زبانی دیگر مونتاژکار چینی ها خواهد شد.

با نگاهی به سابقه چینی ها در صنعت خودرو سازی جهان باید گفت که چینی‌ها به مراتب دیرتر از ایران و کره جنوبی به خودروسازی روی آوردند، ولی جهتگیری منطقی و راهبرد اصولی آنها در این حوزه شتاب مضاعفی به این بخش داد که هم اینک رتبه  ممتازی را در صنعت خودروسازی برای آنها به ارمغان آورده است. ‏

قربانی، کارشناس خودرو در مورد این که چرا چینی ها توانستند به این راحتی بازار های ایران را در اختیار بگیرند، گفت:  قیمتهای متعادل و نبود خودروهای خارجی دیگر در محدوده قیمتی این خودرو ها مردم را به خرید این خودرو ها راغب کرده است و نباید این نکته را فراموش کرد که متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز هم به تولید خودروهای دارای فناوری ٣٠ سال قبل ادامه می دهند و به طور انحصاری بازار را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: زیر ساختهای تولید خودرو در کشور مطلوب است ولی باید در انتقال دانش فنی و طرح های مشارکتی با کشورهای صاحب نام تلاش بیشتری کنیم تا مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشند و باید دید که قراردادهای جدید منعقد شده با شرکت هایی مانند پژو چه سرانجامی را تجربه خواهند کرد.

گفتنی است که چینی‌ها با حمایت صنایع فلزی و پتروشیمی ابتدا به تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری روی آوردند و به تدریج با محکم شدن جایگاه خود در بازار داخلی و خارجی،تولید انبوه خودروهای سواری ارزانقیمت را در تیراژ بالا پیش گرفتند و افزون بر این نیروی کار فراوان و ارزان در چین، خودروسازان بزرگی نظیر تویوتا، نیسان، هوندا، سوزوکی، مزدا، دای‌هاتسو، میتسوبیشی، ایسوزو(ژاپن)، فیات (ایتالیا)، فورد و جنرال موتورز(آمریکا)، پژو- سیتروئن(فرانسه) و فولکس واگن (آلمان) را به سرمایه‌گذاری در صنایع قطعه سازی این کشور ترغیب کرده است.

جمهوری خلق چین هم اینک دارای ۳۸ شرکت بزرگ خودروسازی است که سالانه بالغ بر ۱۹ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کنند. این کشور در سال ۲۰۱۰ با ثبت آمار تولید ۱۸ میلیون و ۲۶۴ هزار دستگاه خودرو در رده دوم خودروسازی جهان قرار گرفت و در سه سال اخیر با افزایش تولید خودرو درداخل و سرمایه‌گذاری در دیگرکشورهای همجوار به مقام نخست خودروسازی جهان رسیده است.

 به هر حال این روزها  خیابان های کلانشهرهای کشورمان جولانگاه خودروهای چینی شده است و نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که مشتریان ایرانی رضایت بیشتری از خودروهای چینی بی‌کیفیت‌تر نسبت به خودروهای داخلی با کیفیت‌تر داشته‌اند.

تحلیلگران بازار خودرو اعتقاد دارند که برخی خودروهای چینی عرضه شده در کشور سابقه کمتری در بازار ایران داشته و به دلیل جدید بودن ظاهرشان، رضایت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی که سالهاست در کشور تولید می‌شوند کسب می‌کنند. بنابراین بیشتر مشتریان توجهی به مسائل کیفی و از جمله رده‌بندیهای کیفی منتشره درباره کیفیت خودروها نداشته و بیشتر براساس ظاهر خودرو و به اصطلاح شیک بودن ظاهری آن قضاوت می‌کنند.

در  این میان، باید این واقعیت را پذیرفت که هر چند خودرو های چینی امتحان خود را از نظر فنی در کشور پس نداده اند اما نسبت به خودروهای داخلی که سالهاست در حال تولید هستند از مصرف کمتری برخور دار بوده و آلایندگی کمتری دارند.

کد خبر 6148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =