بیش از ۳۰ سند همکاری امضا شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست شورای بازرگانان ایران و قزاقستان با اعلام حمایت دولت از سرمایه‌گذاری و گسترش روزافزون روابط تجاری ایران و قزاقستان اظهار داشت: اکنون زمان اجرا و عمل است و ما امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در ایران باشیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، ولی الله افخمی‌راد در این مراسم که امروز یکشنبه در هتل استقلال تهران برگزار شد و به امضا بیش از 30 سند همکاری در بخش‌های مختلف انجامید، افزود: روابط خوب سیاسی و حمایت‌هایی که طرفین از مواضع دو طرف در مجامع بین‌المللی داشته‌اند، همچنین سفر مقامات عالی رتبه دو کشور موجبات همکارهای مشترک در همه حوزه‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: همکاری دو کشور از رشد خوبی برخوردار است و ضرورت دارد حجم تجارت دو کشور با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها افزایش یابد.

افخمی‌راد ادامه داد: ما امیدواریم حجم تجارت کشورمان و قزاقستان به یک میلیارد دلار در سال افزایش برسد چرا که رقم فعلی متناسب با ظرفیت‌های دو طرف نیست.

وی با تاکید بر ضرورت شروع کار اظهار داشت: دولت ایران برای تحقق اهداف این نشست، پیگیر ایجاد زیرساخت‌های حقوقی لازم از جمله تدوین نقشه راه صنعتی، معدنی، تجاری و سرمایه‌گذاری، کاهش عوارض گمرکی، برداشتن مشکلات بانکی و تسریع روادید بین دو کشور است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس گفت‌وگوهایی که با اعضای اتحادیه اوراسیا داشته‌ایم، امیدواریم هر چه زودتر موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با این اتحادیه بسته شود و شاهد کاهش سطح تعرفه‌ای ایران با کشورهای عضو این اتحادیه از جمله قزاقستان باشیم.

وی افزود: من امیدوارم قزاقستان به عنوان یکی از اعضای فعال و اثرگذار این اتحادیه موافقت خود را با تجارت ترجیحی با ایران اعلام کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: ایران از توانمندی‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله نفتی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، اکتشافات، محصولات آرایشی، دارو، مواد غذایی، تجهیزات نیروگاهی، برق، فناوری اطلاعات و صنعت خودرو برخوردار است ضمن اینکه در بخش‌های علمی از جمله هوا و فضا، نانو و بایو تکنولوژی، پزشکی، توریست درمانی و گردشگری ویژگی‌های ممتازی دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی سال 2017 در قزاقستان اظهار داشت: قطعا این نمایشگاه فرصت خوبی برای شناساندن ظرفیت‌های ایران به فعالان اقتصادی قزاقستان خواهد بود و ما 330 اولویت در بخش‌های مختلف از جمله زیرساختی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان تدوین کرده‌ایم و امیدواریم با حضور نظربایف در کشورمان شاهد امضاء تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعددی در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی باشیم.

افخمی‌راد در ادامه به امضاء بیش از 30 قراردادهای همکاری میان شرکت‌های ایرانی و قزاق اشاره کرد و آن را از جمله نکات قابل توجه نشست امروز اعلام کرد و گفت: امضاء این قراردادها شروع خوبی است و من امیدوارم با برداشته شدن موانع، روابط تجاری دو کشور تسهیل شود و شاهد افزایش حجم تجارت دو کشور باشیم ضمن اینکه بار دیگر تاکید می‌کنم از حضور شرکت های خارجی در ایران استقبال می‌کنیم.

در نشست امروز شورای بازرگانان ایران و قزاقستان که با حضور روسای اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان برگزار شد، سفرای جمهوری اسلامی ایران در آستانه و قزاقستان در تهران به همراه نمایندگان بیش از 40 شرکت ایرانی و قزاقستانی حضور داشتند و بیش از 30 قرارداد همکاری بین فعالان بخش خصوصی دو کشور در بخش‌های مختلف به امضا رسید.

قرار است «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان برای انجام سفری رسمی دوشنبه 23 فروردین به تهران سفر کند، سفری كه بیشتر كارشناسان آن را نقطه عطفی در آغاز دور جدید روابط تهران و آستانه می‌دانند.

«مجتبي دميرچيلو» سفير ايران در قزاقستان نیز امروز (يكشنبه) در جلسه شوراي بازرگاني قزاقستان و ايران در محل هتل پارسيان آزادي گفت: سفر « نورسلطان نظربايف » رئيس جمهوري قزاقستان به تهران گام مهمي در توسعه روابط دوستانه دو كشور تلقي مي شود.
به گفته اين مقام مسئول، اين سفر فرصت مغتنمي است تا مقام هاي عالي رتبه دو كشور و نمايندگان بخش هاي خصوصي، با بررسي روند جاري مناسبات طرفين نسبت به شناسايي ظرفيت هاي جديد همكاري اقدام كنند.
رئيس جمهوري قزاقستان براي انجام سفري رسمي فردا (دوشنبه) 23 فروردين در تهران حضور خواهد يافت، سفري كه بيشتر كارشناسان انتظار دارند دور جديدي در روابط تهران و آستانه آغاز و روابط دو كشور مستحكم شود.
دميرچيلو در ادامه خاطرنشان كرد: تاكنون روابط دو كشور روابطي سازنده و متقابل بوده و همكاري هاي خوبي با هم داشته اند كه نمادي از اراده دو كشور براي توسعه مناسبت ها تلقي مي شود.
سفير ايران در قزاقستان ابراز اميدواري كرد دو طرف بتوانند نسبت به احياي روابط در زمينه هايي كه تاكنون به هر دليل توقفي در آنها ايجاد شده است، اقدام كنند.
وي بيان داشت: ويژگي هاي خاص دو كشور و منافع و چالش هاي مشترك آنها سبب شده است تا علاوه بر سطح دوجانبه، هر دو كشور در سطح منطقه و بين الملل نيز همكاري داشته باشند.

** توسعه همكاري هاي هوايي، ريلي و دريايي دو كشور
همچنين «اﻣﺮﻳﻒ ﺑﻐﺪاد ﻛﻮﻟﺘﺎﺋﻮﻳﭻ» (Emiriev Baghdad Kultaovich) سفير قزاقستان در ايران در اين جلسه افزود: موافقت نامه ها و قراردادهايي كه امروز و در همين جلسه بين بخش هاي خصوصي و دولتي دو كشور امضا مي شوند، سرآغاز دور تازه اي از روابط دو كشور خواهد بود.
وي گفت: اسنادي در اين بين انتخاب و امضا خواهد شد كه دورنماي همكاري خوبي به دو كشور بدهد.
امريف ادامه داد: ايران از قابليت ها و توانمندي هاي بسيار خوبي بهره مند است، به طوري كه توانست دوران دشواري را در سال هاي گذشته پشت سر بگذارد و امروز زمان توسعه مناسبات اقتصادي و تجاري با اين كشور است.
وي تصريح كرد: راه اندازي و توسعه راه آهن و خطوط ريلي بين دو كشور كه مي تواند ايران را به چين و قزاقستان را به كشورهاي حاشيه خليج فارس متصل كند، كمك بسزايي در توسعه همكاري هاي فيمابين خواهد بود.
سفير قزاقستان در ايران همچنين برقراري خطوط هوايي بين آلماتي و آستانه (از شهرهاي اين كشور) با تهران و توسعه حمل و نقل دريايي را از ديگر زمينه هاي همكاري بين دو كشور برشمرد.
به گفته وي، هر چند تحريم هاي اقتصادي عليه ايران در سال هاي گذشته توقف هايي را در برخي زمينه هاي همكاري بين دو كشور ايجاد كرده بود، اما در همان سال ها قزاق ها سرمايه گذاري هاي خوبي در ايران انجام دادند و امروز نيز فضاي خوبي بين دو كشور وجود دارد.
امريف خاطرنشان كرد: خبرهاي خوبي در آينده نزديك در ارائه تسهيلاتي براي صدور ويزا بين شهروندان دو كشور بويژه گردشگران، تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادي در راه است و حتي به سفارت قزاقستان اجازه داده مي شود تا راسا نسبت به صدور ويزا براي ايراني ها اقدام كنند.
به گزارش ايرنا، در جريان اين جلسه افزون بر 44 يادداشت تفاهم و همكاري بين بخش هاي دولتي و خصوصي ايران و قزاقستان امضا شد.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران و مدير صندوق سرمايه گذاري قزاقستان نيز در اين مراسم حضور داشتند. 
براساس آمار منتشره گمرك جمهوري اسلامي ايران، ميزان مبادلات تجاري دو كشور در سال 1393 معادل 354 ميليون دلار بود و ميزان صادرات و واردات جمهوري اسلامي ايران به قزاقستان بر پايه آمار گمرك به ترتيب 187 و 167 ميليون دلار ثبت شده است.

کد خبر 6184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =