رونق کریدور شمال جنوب از مسیر توسعه ریلی

رئیس شورای ایران و مالزی گفت: کریدور بین المللی شمال-جنوب یکی از مسیرهای اساسی تجاری در سطح جهان است که با فراهم سازی کامل مسیرها و بسترهای حمل و نقل این کریدور شاهد رونق این مسیر تجاری خواهیم بود

مسعود دانشمند، رئیس شورای ایران و مالزی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: کریدور بین المللی شمال-جنوب یکی از مسیرهای اساسی تجاری در سطح جهان است که با کاهش زمان و هزینه حمل و نقل کالاها موقعیت استراتژیکی برای کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می شود.

دانشمند افزود: کشورهایی مانند هند، چین و مالزی از طریق کریدور شمال جنوب نه تنها به کشورهای CIS و منطقه قفقاز متصل می شوند بلکه این کریدور دسترسی اقتصادی آنها را به شمال اروپا فراهم می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: طبیعی است که منطقه آزاد انزلی به ارتباطات از طریق کریدور شمال جنوب کمک زیادی می کند و یکی از اهداف مهم ایجاد این منطقه آزاد در حوزه دریای خزر همین کریدور شمال جنوب بوده است.

وی افزود: به این ترتیب بندرعباس به انزلی و در ادامه به بندر آستارا خان و روسیه متصل می شود؛ همچنین کشورهای شمال اروپا، سوئد و نروژ و سپس فنلاند و آلمان و حتی انگلستان هم قابل دسترسی خواهند شد.

دانشمند با اشاره به اینکه کریدور شمال جنوب هنوز نتوانسته آنطور که شایسته است عمل کند، گفت: یکی از اشکالات این کریدور عدم تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در محدوده های دسترسی آن است.

رئیس شورای ایران و مالزی افزود: راه آهن بندرعباس به انزلی هنوز تکمیل نشده است. همچنین حمل و نقل جاده ای آنچنان که باید روانسازی نشده است.

دانشمند تاکید کرد: دولت باید تکمیل زیرساختهای حمل و نقل را در دستور کار قرار دهد، بخصوص در مورد راه آهن قزوین به رشت که بهتر است هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی در زمینه راه آهن رشت به انزلی هم گفت: این مسیر نسبتا هموار و ساده است و تکمیل آن سریعتر و آسان تر انجام می پذیرد. ادامه این مسیر راه آهن انزلی را به آستارا و از آنجا به آستارای آذربایجان مربوط می کند و ارتباط با منطقه قفقاز و بخشی از روسیه به این ترتیب فراهم خواهد شد.

رئیس شورای ایران و مالزی با اشاره به یکی دیگر از مسیرهای مهم و استراژیک در رابطه با کریدور شمال-جنوب گفت: از طریق مسیر گرگان- اینچه برون به ترکمنستان و قزاقستان متصل می شویم و در این راستا راه آهن مستقیم گرگان-بندرعباس در دستور کار است که بدون عبور از تهران و بطور مستقیم از شهر دامغان عبور می کند.

دانشمند در پایان افزود: امیدواریم این مسیرهای مهم تا دو سال آینده به مرحله تکمیل و بهره برداری برسد و شاهد رونق و بهره برداری موثر از کریدور شمال به جنوب باشیم.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ كشورهای حاشیه دریای خزر، تركیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی ، آزادی كامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشاركت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمركی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز كارخانه ها ، فعالیت بورس كالای منطقه ، اجرای كالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای كالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل كشور از مهمترین مزایای ثبت شركت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.

قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شمال جنوب ، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، كراسنودسك در تركمنستان ، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب ، به بازارهای مصرف كشورهای CIS ، نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

رییس كل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی كریدور شمال جنوب را ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال كالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا عنوان كرد.

داتو دزولكفیلی عصر دیروز (شنبه) در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی گفت: با توجه به موقعیت راهبردی و اهمیت منطقه آزاد انزلی در حوزه های ترانزیتی و نفت و گاز دریای خزر كریدور شمال - جنوب ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال كالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا است.

کد خبر 9526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =