تقویت شریان صادراتی ایران به قلب اروپا

مقیمی: گرچه کریدور شمال جنوب فرصت های بسیار خوبی برای صادرات ایران ایجاد می کند اما ابزارهای استفاده از این فرصت ها باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند

نشست اخیر سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو حاوی پیام های اقتصادی و سیاسی بسیاری برای منطقه و جهان بود. ارزیابی های زمینه های تجاری و کشف ابزارهای بالقوه ایران در اتحاد با دو کشور فوق مساله قابل اهمیتی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

قرار گرفتن ایران در چهارراه كريدوري جهان موقعیت ویژه ای است که پتانسیل های بسیاری را در راستای توسعه صادرات و رونق تجارت بین الملل به ایران بخشیده است. کارشناسان معتقدند ظرفیت های اقتصادی و جغرافیایی روسیه و جمهوری آذربایجان می‌تواند زمینه ساز توسعه همکاری های تجاری و پل اتصال ایران به بازارهای اروپایی باشد.گفتنی است، طراحی همکاری‌های جدید میان تهران، باکو و مسکو می‌تواند تقویت ثبات، امنیت و افزایش سطح رفاه در منطقه را به دنبال داشته باشد.

میان بر صادراتی ایران در منطقه قفقاز

به گزارش اگزیم نیوز، تکمیل و راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب به عنوان یکی از مهمترین دستورکارهای همکاری ایران با روسیه و کشورهای حوزه قفقاز یکی از ابعاد تجاری نشست سه جانبه در باکو است.

فاطمه مقیمی، رئیس شورای مشترک ایران و گرجستان و عضو هیات مدیره اتاق ایران و روسیه در این باره به اگزیم نیوز گفت: از سالها پیش، دبیرخانه دائمی کریدور شمال جنوب به ایران به عنوان کشور امین سپرده شده است. وی تشریح کرد: با توجه به اینکه مسیر کریدور از هند به ایران و بعد از آن به روسیه می رسد، این نقطه ورودی کریدور به منطقه اروپا خواهد بود و به عنوان امن ترین مسیر تجاری در کانال اروپایی شناخته می شود.

مقیمی افزود: مازاد بر امنیت مسیر فوق، کاهش طول مسیر، هزینه و زمان در آن موجب شده تا کریدور تجاری شمال جنوب قابلیت رقابت با مسیرهای سنتی و مورد استفاده را کسب کند.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: جایگزین شدن مسیر کریدور بجای مسیرهای فعلی مبادلات فرصت تازه ای برای توسعه صادرات ایران بوده و حضور ایران در آن حوزه را پررنگ تر خواهد کرد.

مقیمی با اشاره به اینکه فرصت های تجاری تنها عامل افزایش حضور ما در بازارهای جهانی نیستند گفت: استفاده از ابزارها در این راستا نقش مهم تری دارد.

وی تاکید کرد: برخورداری از مجموعه حمل و نقلی در منطقه قفقاز و تامین امکانات یک ناوگان آماده در مجموعه موضوع مهمی است که تحقق اهداف تجاری ایران از مسیر کریدور شمال جنوب به آن نیازمند است. یک مثال در زمینه داشتن ناوگان مجهز و به روز یخ زدگی منطقه ولگاست که حدود 4 ماه در سال ایجاد می شود؛ لازم است برای حضور مستمر و خوب در منطقه مذکور چاره اندیشی شود.

رئیس شورای مشترک ایران و گرجستان افزود: یکی دیگر از اهرم های استفاده موثر از کریدور شمال جنوب، تبیین برنامه ریزی های مناسب است؛ استفاده برنامه ریزی شده باید در تقویم طراحی شود و لذا در این بین فقط کیفیت کالاهای صادراتی نیست که دارای اهمیت رقابتی است بلکه برنامه ریزی و استفاده از ابزارهای موثر راهگشا خواهد بود.

مقیمی سومین ابزار تقویت صادرات ایران در منطقه CIS را مبحث تعرفه ها عنوان کرد و گفت: یکسان سازی تعرفه های تجاری در روسیه میتواند توان رقابت در برابر کالاهای ترکیه را به صادرات ایران بدهد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه با ارزیابی مثبت از نشست روسای جمهور منطقه در قفقاز افزود: چنین تفاهماتی به عنوان کنوانسیون های منطقه ای ادبیات مشترک را در منطقه تقویت نموده و قطعاً فرصت ها بسیار خوبی برای توسعه صادراتی ایران به همراه خواهد داشت.

حلقه اتصال اروپا و آسیا

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس جمهوری آذربایجان در نشست اخیر در باکو با بیان اینکه کریدور ترانزیتی بین المللی شمال جنوب از اهمیت بالایی در متصل کردن اروپا و آسیا برخوردار است، پیشنهاد کمک کشورش به تامین مالی این پروژه را مطرح کرد. آذربایجان قصد دارد از طریق این خط ریلی خود را به عنوان یک قطب مهم ترانزیتی مطرح سازد. به گفته یک مقام روسی، این پروژه که از سال ۲۰۰۸ موضوع گفت وگوست، احتمالا پس از نشست روسای جمهور سه کشور شتاب قابل توجهی خواهد گرفت. رئیس شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل ایران نیز در این باره گفت: بانک بین المللی آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار برای اتصال شبکه ریلی ایران به مرز آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار وام خواهد داد.

به گزارش اگزیم نیوز در نشست اخیر سران در پایتخت جمهوری آذربایجان، افزون بر مذاکره برای افزایش روابط دو جانبه، گسترش همکاری های منطقه ای مسکو، باکو و تهران مورد تاکید قرار گرفت و در بیانیه پایانی امضا شده روسای جمهوری نیز دامنه گسترده ای از محورهای همکاری های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و بازرگانی تعیین شده است.

کد خبر 12578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =