جایگزینی واردات به جای قاچاق؛ خوب یا بد؟

تسهیل قوانین ومقررات و اصلاح برخی چالش ها در حوزه تعرفه ها و ارز از موضوعاتی است که اگر حل شوند می توانند به بهبود و ساماندهی قاچاق و تبدیل آن به واردات رسمی موثر باشند

 رئیس اتاق بازرگانی شیراز، در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص سهم و اثرات واردات بر رکود اقتصادی کشور در سال های اخیر اظهار کرد: ما باید در خصوص بحث واردات کالا از خارج تفکیک مناسبی را انجام دهیم تا به واسطه آن بتوانیم درباره این حوزه، تاثیری که بر بخش های دیگر جامعه و در نهایت چرخه اقتصادی می گذارد اظهار نظر کنیم.

فریدون فرقانی در ادامه گفت: برخی مواقع ما در شرایطی قرار می گیریم که نیازهای جامعه به دسته ای از  کالاها سبب می شود خواه ناخواه به سمت واردات این محصولات از کشورهای مختلف برویم و به عبارتی برای تامین نیاز های جامعه در شرایطی که نمی توانیم برخی کالاها را به خاطر عواملی چون تکنولوژی بالا، تخصص پیچیده و ... تولید کنیم، دست به واردات بزنیم.

به گفته این عضو اتاق ایران در طرف دیگر برخی کالاهای واسطه ای وجود دارند که در زنجیره تولید، نقش پررنگی را ایفا می کنند و مستقیم در تولید کالاهای داخلی کشور تاثیر دارند و در نبود آنها چرخه تولیدی با مشکل مواجه خواهد شد. در این حالت هم ناگزیر به واردات این کالاها از کشورهای خارجی هستیم و در مجموع با توجه به موارد ذکر شده نمی توان به طور صریح گفت کالاهای وارداتی عامل رکود در کشور هستند.

فرقانی در ادامه تصریح کرد: البته در طرف دیگر داستان، بحث واردات برخی کالاهایی  مطرح می شود که مشابه آن کالاها در کشور وجود دارد و  محصولاتی که واحدهای تولیدی کشور توانایی تولید آنها را دارند، در این شرایط است که واردات کالا در صنعت ما رکود را به وجود می آورد.

وی در ادامه اظهار کرد: البته این امر به این دلیل است که طی سال های اخیر ما نتوانستیم ماشین آلات صنعتی را به روز کرده و در کنار آن دانش فنی و مهندسی را با دنیای پیشرفته هماهنگ کنیم. برآیند این عوامل باعث می شود که کالاهای تولیدی ما از کیفیت لازم برخوردار نبوده و بعضا می بینیم با داشتن همین میزان کیفیت، قیمت تمام شده بالاتری نسبت به کالاهای مشابه وارداتی دارند.

این عضو اتاق ایران گفت: با این شرایط هم نمی توان انتظار داشت در بازارهای داخلی تقاضا برای محصولات ساخت کشورمان بیشتر از کالاهای وارداتی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: به عقیده من، برای رفع این مشکل دولت باید بستر مناسبی را ایجاد کند تا تولید کنندگان داخلی و بخش خصوصی از طریق حمایت های دولتی، برنامه ریزی مناسب و بهره گیری از تمام ظرفیت و توان خود کالاهایی با کیفیت تولید کنند. نتیجه امر این می شود که نه تنها کالاهای مشابه را وارد نمی کنیم بلکه می توانیم از طریق این کالاها بخش بزرگی از بازارهای بین المللی را در دست گرفته و از طریق این مسیر درآمد ارزی کشور را افزایش دهیم.

فرقانی با اشاره به اینکه کالاهای خارجی بیشتر از طریق واردات رسمی به کشور ما راه پیدا می کنند تا از طریق قاچاق تصریح کرد: به عقیده من پدیده ای به نام قاچاق یکی از مهمترین عواملی است که می تواند عامل رکود شده و بر پیکره اقتصاد ضربات جبران ناپذیری را وارد کند.

وی افزود: زمانی که کالا از طریق قاچاق وارد کشور می شود تولید کننده نمی تواند برنامه ریزی برای تولید کالا و عرضه به بازار های داخلی انجام دهد. این اتفاق باعث می شود که قوای تولید کننده روز به روز تحلیل رود و بعضا می بینیم که شرایطی برای آنها رقم می خورد که قادر به ادامه حیات نیستند و مجبور به تعطیلی یا نیمه تعطیلی بنگاه های خود می شوند.

این عضو اتاق گفت: قبلتر وقتی که کالای قاچاق کشف می شد وارد کننده با پرداخت جریمه می توانست محموله خود را به بازار آورده و آنها را به فروش برساند اما در شرایط فعلی تلاش های زیادی در جهت جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور انجام شده و تصمیم بر آن است که این کالاها معدوم شود.

وی افزود: به عقیده من در طرف دیگر باید با تکیه بر فرهنگ اصیل ایرانی از خرید این کالاها خودداری کنیم. به عبارتی خرید این کالاها را تحریم کرده تا از این طریق بتوانیم با کمک به تولید کننده به گردونه اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به قوانین موجود در امر واردات کالاها تصریح کرد: در کنار همه این عوامل باید برخی از قوانین که در حوزه واردات وجود دارند بازنگری و اصلاح شوند. به عنوان مثال قانونی وجود دارد که اگر تاجری طبق مقررات و اصول کالای خود را وارد کرد، اما نتوانست طی 6 روز آن را جا به جا کند محموله اش قاچاق محسوب می شود. این قانون باعث ناراحتی و نا خوشایندی بسیاری از تجار شده و عملا برخی از آنها را ترغیب می کند تا به دنبال قاچاق کالا رفته تا حد اقل از مناسبات اداری دور بمانند.

وی گفت: بیشتر نگرانی ما باید از جانب کالاهای اساسی باشد که بدون داشتن کیفیت لازم از کشور هایی همچون چین وارد بازار شده و حتی در بعضی موارد می بینیم که سلامتی مردم هم به خطر می افتد. باید حتی الامکان جلوی این کالاها گرفته شود تا با جان و سلامت مردم کشورمان بازی نشود.

وی در آخر درباره این موضوع که آیا وارادت رسمی می تواند جایگزین قاچاق شود تصریح کرد: این اتفاق در خصوص برخی کالاها افتاده است، اما در گستره وسیع شاهد این اتفاق نیستیم. اگر می خواهیم این امر شیوع پیدا کند باید به اصلاح برخی تعرفه های موجود پرداخته و نرخ ارز را به صورت شفاف مشخص کرده و با وضع قوانین منطقی و کارساز به به کنترل و نظارت گمرک ها بپردازیم.

 

کد خبر 12667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =