ارج در حال بازیابی برای بازگشت به عرصه تولید

استاندارد کشور ما بسیار سختگیر است؛ بخصوص در رقابت با تولیدات چینی به مراتب کیفیت بالاتری داریم، به طوریکه همین کالای چینی که در بازار به وفور یافت می شود در موسسه استاندارد ما قطعا قابل قبول نخواهد بود

در طرح های حمایت از تولید از حرف تا عمل راه درازی وجود دارد و دولت ها در دوره های مختلف همواره مدعی حمایت از تولید داخلی بوده اند. آنچه امروز با آن مواجهیم بیانگر ناکارآمدی سیاست های حمایتی از صنایع تولید داخلی خصوصا لوازم خانگی بوده است. تحریم های یکجانبه، افزایش نرخ ارز، قاچاق، واردات بی رویه محصولات خارجی و کمبود نقدینگی از جمله عواملی است که بعنوان دلایل عمده برای به حاشیه رانده شدن صنایع لوازم خانگی از آنها یاد می شود. گفتگوی اگزیم نیوز را با مدیر عامل شرکت لوازم خانگی ارج بعنوان یکی از قدیمی ترین کارخانجات لوازم خانگی ایران در خصوص دلایل زوال صنایع لوازم خانگی در ادامه می خوانید. 

مهندس محمدرضا حسینی در پاسخ به این سوال که "آیا عدم کیفیت و رقابت پذیری تولید داخلی دلیل عمده توقف و رکود صنایع لوازم خانگی است" گفت: انداختن بار همه تقصیرات بر دوش کیفیت کالا اشتباه است. استاندارد کشور ما بسیار سختگیر است؛ بخصوص در رقابت با تولیدات چینی به مراتب کیفیت بالاتری داریم، به طوریکه همین کالای چینی که در بازار به وفور یافت می شود در موسسه استاندارد ما قطعا قابل قبول نخواهد بود.

حسینی گفت: بزرگترین مشکل ما قوانین دست و پا گیر است. مشکلاتی که به لحاظ مالیات و ارزش افزوده داریم کمرشکن است. این در حالی است که تمام تمرکز ما روی پرداخت جریمه هایی است که به دلایل مختلف باید پرداخت کنیم. وی با اشاره به این که خبری از یارانه هایی که قرار بود به بخش تولید تزریق شود نیست افزود: هزینه های چند برابری انرژی در شرایطی که با بحران مواجه هستیم به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و هیچ سوبسیدی به ما بعنوان صنعتگر داده نمی شود و مرتب با جریمه مواجه می شویم، این در شرایطی است که درگیر رفع مشکلاتمان با وزارت دارایی، تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی نیز هستیم.

وی افزود: تورم و رکود دامنگیر صنایع شده و وزارت صنعت هیچ حمایتی ازتولید کننده نکرده و نمی کند. شعارهای حمایت از تولید داخلی با اجازه ورود لوازم خانگی خارجی به بازار همخوانی ندارد. وی ادامه داد در حال حاضر اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با دست باز از چند برند مطرح خارجی دفاع می کند و این به معنای قربانی کردن لوازم خانگی داخلی در برابر برندهایی چون ال جی و سامسونگ و دوو است. این در حالی است که این حرکتها با شعار حمایت از تولید داخل سنخیت ندارد. حال آنکه دولت از صنایع خودرو تمام قد دفاع می کند، ولی کسی به فکر صنایع لوازم خانگی نیست.

حسینی سوء مدیریت صنایع لوازم خانگی را در بروز مشکلات این صنایع رد کرد و گفت: چرا زمانی که سهام ارج 8 هزار تومان در بازار عرضه می شد و همه شرکتهایی که امروز به مشکل برخورده اند، سودده بودند کسی ایراد مدیریتی به آن نمی گرفت؟ کسانی که این مساله را مطرح می کنند دنبال بیان مطالبی هستند که مردم دوست دارند بشنوند. اما معتقدم مسئولین به دنبال بازکردن تقصیر از گردن خود و انداختن آن به گردن مسائل غیر مرتبط هستند. هیچ کدام از وزرای ما نیامدند تقصیرات خود را منصفانه بپذیرند، در حالیکه واضح است که شرایط فعلی نتیجه تصمیم گیریهای اشتباه دولتی هم بوده است.

مدیر عامل ارج گفت: متاسفانه فرهنگ تولیدی در کشور ما  در هیچکدام از نهادها وجود ندارد؛ نه قانونگزار و نه مجری قانون. وی ادامه داد: کسی در مسیر نفع صنعتگر قدمی بر نمی دارد، به طوریکه تامین نقدینگی به شکلی که گره ای از مشکل صنعتگر باز شود انجام نمی شود. به گفته وی اگر قرار است همه بخشها در راستای حمایت از تولید داخلی عمل کنند چرا یکی از سازمانهای مربوطه حاضر نیست برای برندهای ایرانی با تخفیف مناسب خدمات مورد نیاز ارائه کند؟ همه در این حوزه تمام قد حاضرند کالای خارجی را تبلیغ کنند.

حسینی در خصوص بازیابی و حرکت دوباره شرکت ارج گفت: برنامه هایی به پشتوانه سهامداران عمده در گروه سرمایه گذاری گروه توسعه ملی برای برگشتن به عرصه تولید داریم. در عین حال تولید محصولاتی هم تراز کیفیت ال جی و سامسونگ در دست تولید داریم. اما هیچگونه وعده دولتی به ما داده نشده و ما تنها به پشتوانه سهامدار عمده خودمان در حال بازپرداخت بدهی های خود هستیم. محال است اجازه بدهیم نام ارج از عرصه تولید لوازم خانگی پاک شود.

 

کد خبر 12937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =