رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه پایین بودن حاشیه سود بانک‌ها یکی از دلایل عدم انگیزه تولیدکنندگان و تعاونی‌ها در دریافت تسهیلات است، گفت: در صورت ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه می‌توان منابع جدید مالی برای این بخش ایجاد کرد

بهمن  عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تعاونی‌ها در سالهای گذشته به واسطه تعمیق رکود اقتصادی و افزایش فشارها که ناشی از افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی بود، آسیب‌های جدی دیدند، اظهار داشت: یکی از دلایلی که بخش تعاون کشور با وجود شرایط سخت، همچنان فعال مانده است، جنبه مردمی بودن و مشارکت عمومی بود. 

وی افزود: آمارهایی که درباره بهتر شدن شرایط تعاونی‌ها ارائه می‌شود، قطعاً قابل پذیرش است، چرا که شرایط فعلی نشان‌دهنده افزایش رکود و کاهش شدید سرمایه در گردش در بخش تعاون کشور است. 

عبداللهی با انتقاد از اینکه نظام بانکی حمایتی از بخش تعاون کشور ندارد، گفت: هم اکنون یک بانک توسعه‌ای بخش تعاون با اهداف تجاری در حال ادامه فعالیت است که این موضوع ضرورت افزایش تعداد بانک‌های تعاون در کشور را چند برابر کرده است. از همین رو پیشنهاد دادیم تا بانک‌های قرض‌الحسنه تعاونی برای حمایت از این بخش مولد اقتصاد ایجاد شود.

وی افزود: چالش تأمین مالی در سالهای گذشته همچنان گریبانگیر بخش خصوصی و تعاونی کشور است که در این باره کاهش سود بانکی هم جذابیت‌های لازم برای دریافت تسهیلات را ایجاد نکرد،اما در صورت ادامه روند نزولی کاهش نرخ سود بانکی می‌توان فاصله نرخ تورم تا هزینه تأمین مالی را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین با اشاره به لزوم پرداخت تسهیلات از سوی سایر بانک‌های دولتی و خصوصی به بخش تعاونی، گفت: با توجه به تأکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نزدیکی فعالیت‌های تعاونی کشور با روح این سیاست‌ها لزوم افزایش توجه به این بخش را چند برابر می‌کند.

عبداللهی گفت: قطعاً با کمک دولت و همچنین ایجاد فرهنگ تعاون در کشور می‌توان به آینده بخش تعاون امیدوار بود و با ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه نیز شاهد تحولات جدی در این بخش باشیم. 

وی با اشاره به اینکه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، بانک و بیمه در اسناد بالادستی کشور تأکید شده است، گفت: اساسنامه تعاونی سهامی عام اصلاح شده و بر اساس آن تعاونی‌ها علاوه بر دادوستد سهامشان از مزیت‌های انتشار اوراق در بازار نیز بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 13071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بنده IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
      تولید کننده عزیز محترم سرمایه دار ، از شیره جون مردم سپرده گذار ، وام ارزون بگیره و سود فروش نجومی بکنه و به نورچشمیاش و دور و برش نون برسونه با عقل و شرع و حقوق سپرده گذار همخونی داره ؟؟؟ تو سر کارگر مثل من بزنه و حقوق نده و فروش فزاینده داشته باشه همخونی داره؟ هر ماه سود سپرده گذارای بیزبون بیدفاع رو با فشار کارخانه داران سنگدل پایین بیاره همخونی داره؟؟