ایران، جزیره باثبات در تلاطم منطقه

همایش تجاری ایران و استرالیا با حضور وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری کشور استرالیا و سفیر این کشور، همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا و جمعی از فعالین اقتصادی دو کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، همایش تجاری ایران و استرالیا با حضور وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری کشور استرالیا و سفیر این کشور با مهندس غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی ایران، دکتر مناقبی رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا و جمعی از فعالین اقتصادی دو کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

سخنرانان این نشست با محوریت بررسی زمینه های مشترک تجاری، گردشگری و خدمات و بسترسازی برای ارتباط موثر بین فعالین اقتصادی دو کشور و رفع موانع احتمالی به ارائه راهکار و پیشنهادات خود پرداختند.

مهندس غلامحسین شافعی این نشست را سرآغاز فصل جدید روابط بین ایران و استرالیا دانست و گفت: امروز فضای زنده و پویای اقتصادی ایران  نشان می دهد تحریم ها تاثیری بر قدرت ایران در تعامل با کشورهای دیگر نگذاشته است.در یکسال اخیر مذاکرات جدی و ترافیک هیات های تجاری نشان می دهد ایران جزیره با ثبات منطقه است.

شافعی با اشاره به اینکه ایران و استرالیا رتبه 18 و 19 اقتصاد دنیا را دارند گفت:  علاوه بر اینکه ایران 80 میلیونی بازار بزرگی است که می تواند دروازه ورود استرالیا به کشورهای منطقه و CIS باشد. استرالیا نیز با حجم واردات 200 میلیاردی سوخت و محصولات پتروشیمی طرف تجاری مهمی محسوب می شود اگر طی ده گذشته روابط متاثر از شرایط تحریم ها اسیب نمی دید، حتماً این رقم به دو برابر افزایش یافت.

وی افزود: در صورت اراده جدی سیاسی می توان مناسبات اقتصادی گسترش و حجم تبادلات را تا هفت میلیارد دلار افزایش داد. بازگشایی دفتر تجاری ایران و استرالیا همزمان با سفر این هیات خبر دلگرم کننده ای برای فعالین اقتصادی بخش خصوصی است و اولین گام در جهت توسعه روابط دو کشور محسوب می شود.

شافعی استقبال فعالین اقتصادی را از این نشست بیانگر اشتیاق واقعی،گسترده و همه جانبه بازرگانان ایران دانست و گفت علاوه بر حوزه نفت و پتروشیمی ایران در زمینه های معدن آمادگی توسعه روابط خود با استرالیا را دارد. ایران با 1 درصد جمعیت دنیا، 7 درصد منابع معدنی جهان را در اختیار دارد.دانش استرالیا و منابع ما می تواند ترکیب موثری برای رونق بخش معدن ما باشد.ما 200 میلیارد پروژه تعریف نشده در بخش های مختلف داریم که استرالیا می تواند در آنها ورود کند.دانش مدیریت آب، همکاریهای آموزشی، دامپروری، بهداشت و درمان و توریسم از زمینه هایی است که فرصت همکاری در آنها وجود دارد.

«استیون کیه بو» وزیر تجارت، توریسم و سرمایه گذاری استرالیا نیز ضمن اظهار خوشحالی از حضور در ایران و تشکیل این نشست گفت: به دنبال برطرف شدن تحریم ها استرالیا با تمرکز بر گسترش روابط بر ایران اقدامات جدیدی را آغاز کرده است . این سفر و نقطه آغازی برای توسعه روابط تجاری با ایران است.استرالیا در طول این سالها توانسته روابط خود را با ایران حفظ کند. بیش از 50 سال است که ایران و استرالیا با یکدیگر ارتباط دارند. از سال 1979 تا امروز استرالیا در ایران حضور داشته و خود را شریک مهم تجاری ایران می داند.

وزیر تجارت  استرالیا با اشاره به اینکه حسن نیت و تلاش، فرصت های پیش روی دو طرف را افزایش خواهد داد گفت: هیات ما شامل 20 عضو اقتصادی دولتی کوچک و سرمایه گذاران عمده چند ملیتی و نیز چند موسسه بزرگ دولتی را شامل می شود که سه هدف عمده را در ایران دنبال می کنیم. اول آنکه بتوانیم  روابط خود در ایران را تقویت کنیم و دیگر اینکه از ایران بعنوان بازار بزرگ منطقه استفاده کنیم و سوم یافتن سرمایه گذار در ایران برای فعالیت در استرالیاست.

وی خاطر نشان کرد به دنبال شریک تجاری و دانش بومی در ایران هستیم تا بواسطه آن بتوانیم حساب شده عمل کنیم.حضور پر رنگ شما در این نشست نشان می دهد این تمایل از سوی شما هم وجود دارد.امروز ما دفتر تجاری استرالیا را در ایران افتتاح کردیم که وظیفه ایجاد حلقه ارتباطی و گسترش فرصت های سرمایه گذاری را به عهده دارد.

«کیه بو» خبر از امضای یک یادداشت تفاهم بین ایران و استرالیا داد و گفت: دفتر تجاری ایران و استرالیا ظرفیت برقراری تماس بین طرفهای تجاری دو کشور را دارد و تلاش دارد فرصت ها شناسایی کند از آنجاییکه بخش خصوصی نماینده ثبات و امنیت است استرالیا بستر گسترش فعالیت تجاری را برای این بخش از این طریق فراهم می کند.

وی افزود: استرالیا دسترسی مطلوبی به بازارهای کلیدی چون چین، کره و ژاپن دارد لذا استرالیا می تواند پلت فرم و بستری برای سرمایه گذاری و حلقه ارتباطی با بازار جهانی برای ایران باشد.بازاری که بیش از 700 میلیون جمعیت دارد و فرصت مناسبی برای دو کشور محسوب می شود.این رابطه یک رابطه برد برد است.

کیه بو انتقال فناوری، بهداشت، منابع طبیعی و خدمات را زمینه های مساعد همکاری ایران و استرالیا به غیر از نفت و گاز و پتروشیمی دانست و افزود: ایران با جمعیت بالای تحصیل کردگان دانشگاهی این ظرفیت را دارد که نیروی کار متخصص به استرالیا بفرستد.در حال حاض ر ایران دومین صادرکننده phd به استرالیاست.ما امیدواریم روزهای خوبی پیش روی روابط ایران و استرالیا باشد.

مناقبی رییس اتاق ایزران و استرالیا نیز به نمایندگی از جامعه تجاری ایران در جلسه گفت: همانطور که مطرح شد زمینه های مشترک فراوانی برای همکاری دوجانبه وجود دارد. با برداشته شدن تحریم ها عمده ترین مشکل روابط تجاری ما یعنی مسائل بانکی در حال برطرف شدن است.آمار و ارقام نشان می دهد که روند جدیدی در مناسبات بین المللی ایران در حال شکل گیری است که چالش های خود را دارد. از جمله بازسازی زیرساختهاو به روز کردن فناوری تولید داخلی است.استرالیا این ظرفیت را دارد در این حوزه به ما کمک کند. تنوع حوزه های اقتصادی زیاد است.ما نیازمند سرمایه گذار هستیم.خصوصا در حوزه مدیریت منابع اب و نیز گردشگری استرالیا شریک خوبی برای توسعه زیر ساختهای مربوطه محسوب می شود.

سفیر استرالیا در ایران نیز با استقبال از این نشست گفت: روابط تجاری ایران و استرالیا سابقه طولانی دارد. استرالیا مفتخر است در برداشته شدن تحریم ها و امضای توافقنامه نقش مثبتی در مذاکرات داشته و حامی برگرداندن بخشی از حقوق ایران و برداشته شدن تحریم ها بوده است.امیدوارم جلسه بعدی این نشست در استرالیا برگزار شود و روند توسعه تجاری ادامه پیدا کند.

در این نشست قرارداد همکاری بین شرکت« بلک موریس» که یک شرکت پیشرو در زمینه بهداشت است با شرکت «تسنیم» به امضای دو طرف رسید.

صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا طی همین سفر برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم امضا کردند. در این یادداشت تفاهم همکاری، دو طرف در زمینه پوشش بیمه ای مشترک در کشور ثالث، همکاری اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجار دو کشور و سایر بخش های تسهیل کننده تجارت به توافق رسیدند.تبادل اطلاعات اقتصادی، تجاری، بانکی و توسعه پوشش های بیمه از دیگر بندهای توافق بود.طرفین طی این یادداشت تفاهم ابراز امیدواری کردند که این همکاری ها از طریق بیمه مشترک و اتکایی در دو کشور و کشور ثالث، اعتبار سنجی تجار و بانک ها، جلوگیری از بروز خسارت و کمک به وصول مطالبات کمک کند.این یاداشت تفاهم نقش موثری در تسهیل و توسعه روابط تجاری دو کشور خواهد داشت.

کد خبر 13332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =