مدل اجرایی تجارت عمده خارجی بر بستر چیگل

رئیس هیات‌مدیره شرکت همیشه پویا و مدیر تجاری سازی سامانه چیگل در مقاله ای مدل اجرایی فرآیند تجارت عمده خارجی بر بستر چیگل را تبیین کرده است

مکان بازار اینترنتی چیگل که با هدف توسعه صادرات کشور با همکاری یکی از شرکت‌های برتر دانش بنیان در استان فارس و مشارکت و حمایت هلدینگ بانک توسعه صادرات راه اندازی شد، برای ارتقای بازاریابی محصولات ایرانی در جهان و توسعه صادراتی کشورمان نیاز به همکاری و شرکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در این هدف استراتژیک دارد. شرکت طرف همکاری بانک توسعه صادرات در این پروژه خدمات صادراتی، شرکت همیشه پویا است؛ این شرکت از سال 88 با هدف انجام پروژه‌های دانش بنیان در زمینه ICT در پارک علم و فناوری فارس راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، فرزانه دانشمند، رئیس هیات‌مدیره شرکت همیشه پویا و مدیر تجاری سازی سامانه چیگل در مقاله ای مدل اجرایی فرآیند تجارت عمده خارجی بر بستر چیگل را تبیین کرده است که در ادامه میخوانید:

فرزانه دانشمند- در مکان بازار اینترنتی چیگِل، مانند دیگر مکان بازارهای جهان اعم از  Alibaba, Amazon, eBayمدل های تجاری مختلفی برای فروش اینترنتی عمده کالا(های ایرانی) در بازارهای خارجی و البته داخلی وجود دارد. این مدل ها در مکان بازارهای اینترنتی ضمن آنکه متنوع هستند، بسیار وابسته و متاثر از شرایط اقتصادی، بلوغ صنایع تولیدی از ابعاد مختلف مانند کیفیت محصول، کیفیت بسته بندی، برندینگ و ..  و نیز بلوغ فرآیندهای قانونی و حمایتی تجاری در کشورهای مختلف می باشند.

برای مثال، مکان بازار علی بابا که در کشور چین توسعه یافته است، با حمایت ویژه از کالاهای ساخت کشور چین، طی چند سال گذشته نقش بسیار چشم گیری در توسعه بازار تولیدات و محصولات چینی داشته است و اگر چه به مرور با پذیرفتن تامین کنندگانی از کشورهای دیگر، فروش محصولات خارجی نیز در این مکان بازار انجام گرفته است اما استراتژی کلیدی این مکان بازار همچنان حمایت از کالای ساخت چین است. مدل تجاری در این مکان بازار، غالباً متمرکز بر فروش عمده و بسیار وسیع محصولات چینی است. در حال حاضر، مدل تجاری علی بابا در حوزه تجارت عمده خارجی، کاملاً غیر متمرکز است و صرفاً تامین کننده و متقاضی را به هم مرتبط می نماید و راساً مسئولیت تامین و لجستیک یک درخواست را بر عهده نمی گیرد. دلیل عمده اجرای این مدل در مکان بازار علی بابا،  بالغ بودن صنعت تولید گسترده و انبوه در کشور چین است به نحوی که تقریباً در بسیاری از حوزه ها و کالاها، تولید کنندگان در حجم بسیار گسترده قابلیت تولید کالا دارند و اصطلاحاً احوال تولید خوب است. زیرساخت های تولید در چنین کشورهایی بسیار یکپارچه، گسترده و هدفمند است و به جای تولید یک محصول در حجم کم و پراکنده که معمولا در امر صادرات توان یک کشور را در مدیریت درخواست های عمده کاهش می دهد، تامین انبوه را با سختی میسر می سازد و مهمتر از همه توان چانه زنی در قیمت را تضعیف می نماید، در کشور چین با ایجاد کلاسترینگ های بزرگ در حوزه های مختلف صنعتی و ایجاد  اکوسیستم های گسترده تولید در حوزه های مختلف و به صورت تخصصی، شرایط مناسبی ایجاد شده است که مکان بازار علی بابا، دغدغه تامین کالا در حجم انبوه، بسته بندی مناسب و استاندارد، برندینگ و نمایه سازی و ..  در تجارت عمده خارجی کالای چینی را نداشته و لذا با ارتباط مستقیم یک تامین کننده به درخواست کننده عملا فرآیند را تسریع و بهبود می بخشند و کلیه تشریفات و فرآیندهای بعدی توسط تولید کننده یا تامین کننده انجام می شود و مکان بازار علی بابا، غالباً در حوزه بازاریابی بین المللی و خرده فروشی، متمرکز است. در مکان بازار چیگِل، برای توسعه تجارت عمده خارجی کالای ایرانی، همه دغدغه های فوق وجود دارد!. چیگِل با ماموریت نمایه سازی، ترویج و فروش گسترده کالای ایرانی در جهان به صورت گسترده، باید در وحله اول دغدغه محافظت از اعتبار کشور جمهوری اسلامی ایران، اعتبار تک تک تامین کنندگان و اعتبار نشان تجاری چیگِل را داشته باشد که دارد!

حال سوال این است که در مکان بازار چیگِل در حوزه تجارت عمده خارجی،  نحوه پردازش سفارش بین درخواست کننده و تامین کننده و نحوه مدیریت عملیات صادرات عمده در یک درخواست عمده خارجی چگونه است؟ کاملا متمرکز (Centralized) ، کاملاً غیر متمرکز (Decentralized) ، نیمه متمرکز (راهبری متمرکز اجرا غیر متمرکز) (Center- Led)

این موضوع طی یک ماه گذشته توسط بسیاری از تامین کنندگان و تولید کنندگان عزیز کشورمان از تیم کسب و کار چیگِل  پرسیده شده است و لذا تیم راهبری چیگل، ضروری دانست که پاسخ این پرسش را با تبیین فرآیند به پرسش کنندگان عزیز توضیح دهد. درک این مدل های تجاری به طور کامل توسط ذینفان، نقطه عطف همکاری چیگل با شبکه عظیم تامین کنندگان اش است.

پاسخ:

مدل تجاری مدیریت سفارشات عمده خارجی بر بستر چیگل، مدل Center- Led می باشد. در این مدل تجاری، راهبری و نظارت بر سفارشات عمده خارجی متمرکز و اجرا و انجام یک سفارش، غیر متمرکز است. اصطلاحاً راهبری مترکز- اجرا غیر متمرکز نامیده می شود.

مطابق با این مدل،  یک درخواست عمده کالاهای ایرانی از طرف مشتریان خارجی، از طریق سامانه بیست زبانه چیگِل و از طریق تکمیل فرم RFQ (Request For Quota) که همان فرم درخواست قیمت برای یک کالای ایرانی با مشخصات مطلوب نظر مشتری است، دریافت می گردد. مولفه های این فرم بر اساس استاندارد های سازمان تجارت جهانی در نظر گرفته شده است.

پس از دریافت این درخواست و پردازش اولیه هوشمند آن توسط سامانه، درخواست های عمده به ناظر (Supervision) ارجاع می گردد. Supervision  سامانه چیگِل، نقش راهبری و نظارت بر چرخه انجام یک درخواست عمده صادراتی از مشتری تا مشتری را بر عهده دارد. لذا تعاملات اولیه با مشتری به منظور شفاف سازی درخواست ایشان و نیز رفع ابهام های احتمالی را طی یک تعامل دو طرفه و  بر بستر سامانه انجام می دهد و درخواست تدقیق می گردد. لازم به ذکر است به منظور تسهیل و تسریع این تعاملات، امکانات بسیار پیشرفته ای برای تعاملات در سامانه چیگِل توسعه یافته است.

پس از مرحله شفاف سازی، Supervision ، درخواست را به راهبر فروش مربوطه (Sell Admin) ارجاع می دهد و از این مرحله، مسئولیت انجام عملیات و کلیه تشریفات صادرات این درخواست عملاٌ بر عهده  Sell Adminاست. امکانات بسیار پیشرفته ای برای تعاملات راهبران فروش با مشتریان خارجی و نیز دیگر ارکان، در سامانه چیگِل توسعه یافته است.

راهبران فروش (Sell Admins) در سامانه چیگِل، مجموعه های توانمند تولیدی - تجاری- بازرگانی می باشند که در امر خصوصاً صادرات کالای ایرانی بسیار مجرب، خوشنام و توانمند می باشند و با چیگِل شراکت راهبردی و یا حتی فراتر شراکت حقوقی دارند. ایشان می توانند راساً تولید کنندگان بزرگ باشند و می توانند شرکت های بازرگانی بزرگ و معتبر باشند که بر اساس حوزه کالا/ صنعت شناسایی و انتخاب گردیده اند. ایشان مطابق با قوانین و شرایط طراحی شده بر بستر سامانه، تامین کالای ایرانی مطابق با درخواست و قرارداد نهایی شده با مشتری خارجی، صرفاً از طریق همکاری با تولید کنندگان / تامین کنندگان عضو سامانه چیگِل که فروشندگان (Sellers) ها نامیده می شوند انجام می دهند. در واقع انجام یک درخواست خرید عمده خارجی کالای ایرانی بر بستر چیگِل، از طریق همکاری موثر و برنده برنده بین سه رکن، ناظر، راهبر فروش (تولید کننده بزرگ و یا تامین کننده بزرگ) و فروشنده (همان تولید کننده) انجام می شود. در این سامانه، هر نقشی، وظایف تخصصی خودش را انجام می دهد و لذا در انجام یک درخواست عمده خارجی، ضمن آنکه از زاویه دید مشتری خارجی یک سیستم یکپارچه منظم، پاسخگو و دقیق وجود دارد، قدرت چانه زنی مشتری نیز کنترل شده است و کالای ایرانی، با حفظ اعتبار و هویت ایرانی به نرخ واقعی و صحیح آن به جهان عرضه خواهد شد. از طرفی، هیچ انحصاری وجود ندارد و درخواست های تجارت عمده خارجی بر بستر چیگِل صرفاً با رعایت کیفیت مطلوب نظر و مورد توافق با مشتری و ایجاد فرصت برابر برای تمامی نقش آفرینان در انجام یک درخواست که هر یک بر اساس نقش شایسته ای که بر عهده دارند، مدیریت و انجام می شود.

به زودی مجدداً با شما خواهیم بود و در خصوص موضوعات زیر، چیگِل با شما سخن خواهد گفت:

  •  تبیین مدل مدیریت درخواست های خرد خارجی (تکی، دانه ای، بسته ای، نمونه، محصول کاملاٌ سفارشی) بر بستر چیگِل
  • تبیین روش ها و استراتژی های بازاریابی و معرفی چیگِل به عنوان مکان بازار اینترنتی عرضه و فروش کالاهای ایرانی در جهان
کد خبر 13539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =