گرداب ونزوئلا

اکونومیست در تحلیلی نوشت ونزوئلا این روزها برای سرمایه‌گذاران بیشتر به یک آشفته‌بازار تبدیل شده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از اکونومیست، ونزوئلا این روزها برای سرمایه‌گذاران بیشتر به یک آشفته‌بازار تبدیل شده است. صندوق بین‌المللی پول (IMF)، انتظار دارد تولید این کشور تا پایان امسال 10 درصد دیگر تنزل کند و تورم به بیش از 700 درصد برسد. کاهش ارزش پول این کشور باعث شده شرکت‌های چندملیتی از کاهش میلیارد دلاری بهای اسمی سهام خود خبر بدهند. با این حال، برخی سرمایه‌گذاران هوشمندانه فرصت‌های دیگری را یافته و به خرید اوراقی که دولت و شرکت نفت دولتی ونزوئلا، PDVSA منتشر کرده‌اند، روی آوردند.

این اقدام آنها نتایج خوبی در برداشت. اوراق دولتی ونزوئلا نسبت به دیگر اوراق دولتی بازارهای نوظهور بازدهی بهتری داشته و دولت نیکلاس مادورو ادعا می‌کند تاکنون هیچ گونه کوتاهی در پرداخت سود این اوراق نداشته است. در واقع، مادورو بازپرداخت اصل و فرع پول این اوراق را نسبت به دیگر نیازهای اضطراری کشورش مانند واردات مواد غذایی، در اولویت قرار داده است. هدف او این است که باعث هراس سرمایه‌گذاران خارجی که PDVSA به طور خاص به آنها نیاز دارد، نشود.

با همه اینها، اوضاع ونزوئلا به طور فزاینده‌ای آشفته است. موعد دو بدهی بزرگ شرکت PDVSA معادل 1 و 2 میلیارد دلار، یکی 28 اکتبر و دیگری 2 نوامبر است. ماه گذشته این شرکت پیشنهاد سواپ اوراق منتشر شده خود را داد تا به امید افزایش قیمت نفت بتواند وقت بیشتری بخرد؛ به این صورت که سرمایه‌گذاران دارنده اوراق شرکت PDVSA که سررسید بازپرداخت اصل و فرع مبلغ اوراقشان ابتدای سال 2017 است، اوراق خود را با سررسید سال 2020 تعویض کنند.

اما حتی شرایطی که برای این سواپ در نظر گرفته شده، نتوانسته سرمایه‌گذاران را اغوا کند. شرکت PDVSA تاکنون چهار بار موعد بازپرداخت را عقب انداخته و در مطبوعات اعلام کرده اگر پیشنهادش مورد قبول واقع نشود، برای پرداخت‌های خود مطابق برنامه اعلام شده، با مشکل مواجه خواهد شد.

فرانسیسکو ولاسکو، واسطه‌گر متخصص در بازارهای در حال توسعه، معتقد است سرمایه‌گذاران در ونزوئلا با یک «معمای زندانی» مواجه شده‌اند. از یک طرف آنها می‌توانند سواپ را با شرایطی کمتر از حد ایده‌آل بپذیرند، به امید این که دیگر سرمایه‌گذاران نیز همین کار را انجام دهند. از طرف دیگر، می‌توانند پیشنهاد PDVSA را رد کنند، اما احتمال بازپس گیری به‌موقع اوراق خود را کاهش دهند.

کد خبر 13567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =