ردیابی کالای قاچاق در طول زنجیره

نمایندگان مجلس معتقدند صرف کشف کالای قاچاق کافی نیست و باید در طول زنجیره قاچاق از مبدأ تمام عوامل موثر بر آن شناسایی شوند

هفته گذشته رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست تخصصی دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور، از تشکیل اداره مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی خبر داد.

 در این نشست حبیب الله حقیقی به اهمیت و دشواری مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه اشاره کرد و آن را مبارزه‌ای نرم خواند. وی افزود: با توجه به گستردگی و ارتباط عموم مردم با سطح عرضه، در طرح یاد شده ملاحظاتی در نظر گرفته شده تا ضمن کنترل بازار، هیچ آسیبی متوجه مردم نباشد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با تاکید بر لزوم اصلاح رویه‌های موجود از طریق فعال سازی کد شناسه و رهگیری، افزود: با ساماندهی فروشگاه‌های مجازی، دستفروش ها و صنوف بدون مجوز باید ترتیبی اتخاذ شود تا خریدار از طریق سامانه های الکترونیکی قادر به تشخیص اصالت کالای مورد نظر باشد.

حقیقی، عرضه کالا از سطح فیزیکی به فضای مجازی را یادآور شد و گفت: براساس سیاست کنترل قاچاق در فضای مجازی، اداره مبارزه با قاچاق کالا در این زمینه راه اندازی می‌شود تا با همکاری پلیس فتا، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با عرضه قاچاق در فضای مجازی مقابله شود.

در این بین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با قاچاق کالا بخصوص قاچاق سازمان یافته باید به حلقه‌های بالاتر واردات غیررسمی معطوف شود.
علی اکبر کریمی افزود: در خصوص ورود کالای قاچاق به کشور، طبق بررسی های انجام شده ، بخش قابل توجهی از کالای قاچاق وارده به کشور از مبادی رسمی ، از طریق تقلب در اظهار کالا و عبور دادن کالای مورد نظر تحت عنوان کالای دیگر در گمرک انجام می شود.
وی که با اتاق اصناف ایران گفتگو کرده تصریح کرد: این واقعیت غیر قابل انکار است که بخش عمده ای از کالای قاچاق از مبادی رسمی می‌آید و در این راستا باید دولت خلاءهایی که در گمرگات کشور در خصوص تجهیزات به روز وجود دارد را جبران کند تا محتوای بار وارده به کشور به دقت و بدون نیاز به باز کردن بار بررسی و کنترل شود.
کریمی اظهار کرد: گمرک باید از طریق دستگاه های ایکس ری و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور اقدام کند و مجلس شورای اسلامی نیز برای تامین تجهیزات مورد نیاز گمرکات کشور، حمایت های قانونی را داشته باشد تا کالاهای وارداتی به طور دقیق در مبادی رسمی کنترل شود.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطق آزاد حجم بالایی کالا وارد می شود که به دلیل گستردگی این مناطق و محصور نبودن با فنس و موانع لازم، امکان تردد به راحتی وجود دارد و میزان زیادی از کالاهای قاچاق در این مناطق جابجا می شود؛ این مسایل برای اقتصاد کشور نگران کننده است و باید جدیت بیشتری را برای مقابله با قاچاق به خرج داد
کریمی افزود: طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه که اکنون در حال اجرا و وظیفه آن به اصناف سپرده شده و توسط بازرسان اتاق اصناف انجام می شود، کار بسیار ارزشمند و خوبی است اما نکته ای که وجود دارد این است که نباید مبارزه با قاچاق کالا صرفا معطوف به آخرین حلقه توزیع کالا در واحدهای صنفی شود بلکه باید حلقه های بالاتر که نقش اصلی در ورود کالای قاچاق به کشور دارند ، در اولویت کنترل باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه حجم بالای کالای قاچاق تبدیل به فساد در اقتصاد شده است، گفت : شناسه دار کردن کالاها یکی از اقداماتی است که می تواند از میزان کالای قاچاق در کشور بکاهد.

عزت الله یوسفیان ملا افزود: اگر کالاها به صورت قانونی و از مبادی رسمی وارد نشود، فرصت های اشتغال و همچنین گردش اقتصادی و مالی کشور را از بین می برد و کشور را از عواید واردات مانند حقوق گمرکی بی بهره می‌کند.
وی تصریح کرد: قاچاق کالا مانند تیری رها شده به سمت اقتصاد کشور و تولید داخلی بوده و بنیان های استقلال اقتصادی را تضعیف می‌کند. برخورد با قاچاق بخصوص قاچاق سازمان یافته و همچنین مقابله جدی با ورود آن به داخل کشور می تواند اقدامی در راستای حمایت از تولید ملی باشد.
یوسفیان ادامه داد: کالای قاچاق که با دور زدن قانون بازارهای داخلی را اشباع کرده است؛ هر روز اقتصاد کشور را به بن بستی جدید می‌کشاند و با وجود اظهارنظرهای مسئولان عالی نظام در خصوص قاطعیت در برخورد با قاچاق، اما شاهد هستیم که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مقابله جدی با قاچاق هنوز ممکن نشده است.
یوسفیان با بیان اینکه ادامه روند فعلی قاچاق، تولید داخلی را نابود می کند، تصریح کرد: گسترش قاچاق می‌تواند بر قیمت‌ کالاهای تولید داخلی اثرات نامطلوبی به جا گذارد زیرا تقاضای کل را افزایش می‌دهد و با محدودیت عرضه کالا به بازار، باعث افزایش سطح قیمت‌ها و بروز فشارهای تورمی خواهد شد و در ‌‌نهایت دشواری‌هایی را به ویژه برای اقشار آسیب پذیر جامعه در تأمین کالاهای اساسی آنها به وجود می‌آورد.

کد خبر 14650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =