بسته حمایتی گمرک در ۵ مسیر

رخیص نسیه کالا، ترخیص کالا با ضمانت نامه بانکی و حداقل اسناد برای واحدهای تولیدی، ایجاد مسیر سبز برای فعالان مجاز اقتصادی، عبور موقت و اجرای ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید از جمله موارد این بسته حمایتی است

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه گمرک کوچکی در دل کارخانه ها ایجاد می شود و کالاهای واحدهای تولیدی از مرز مستقیما به انبار منتقل و در آنجا، امور گمرکی قابل انجام است، به پیش بینی بسته های حمایتی گمرک و نیز برخی مواد قانون رفع موانع تولید درحوزه صادرات و واردات اشاره و از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع خواست از این بسته حمایتی برای تسهیل امور خود استفاده نمایند.
به گزارش اگزیم نیوز فرود عسگری در مراسم معارفه و تکریم مدیران کل جدید گمرکات استان گلستان درمحل گمرک اینچه برون افزود: این بسته های حمایتی با هدف حمایت از صنایع داخلی و در راستای اقتصاد مقاومتی تدوین شده و تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان می توانند از آن بهره مند باشند.
وی با تاکید برضرورت اطلاع رسانی به تجار و بازرگانان نسبت به بسته حمایتی گمرک، افزود: ترخیص نسیه کالا، ترخیص کالا با ضمانت نامه بانکی و حداقل اسناد برای واحدهای تولیدی، ایجاد مسیر سبز برای فعالان مجاز اقتصادی، عبور موقت و اجرای ماده 38 قانون رفع موانع تولید از جمله موارد این بسته حمایتی است.
به گفته عسگری آن دسته از واحدهای تولیدی که دارای کمبود نقدینگی باشند، گمرک با هدف حمایت از آنها حدود 60 درصد از کالاهایشان را به صورت نسیه ترخیص می کند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور، کمک شایانی به واحدهای تولیدی محسوب می شود.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ترخیص کالاهای وارداتی با استفاده از ضمانت نامه بانکی را از دیگر موارد بسته حمایتی گمرک ذکر کرد و افزود: تسهیلات دیگری که برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده تسهیل در فرایند ترخیص کالا برای فعالان مجاز اقتصادی است و کالاهای این دسته از تجار که فاقد بدهی هستند در مسیر سبز تشریفات گمرکی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه کالاهای فعالان مجاز اقتصادی مجاز  بدون کارشناسی به درب خروج گمرک هدایت می شود، خاطرنشان کرد: گمرک به این دسته از فعالان اقتصادی تسهیلات ضمانت نامه ای و سفته ای هم ارائه می کند.
وی استفاده از انبار اختصاصی واحدهای تولیدی برای انجام امور ترخیص کالاهای وارداتی را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده در بسته حمایتی ذکر کرد و گفت: با این اقدام در واقع گمرک کوچکی در دل کارخانه ایجاد می شود و کالاهای واحد تولیدی از مرز مستقیما به انبار منتقل و در آنجا، امور گمرکی قابل انجام است.
عسگری خاطرنشان کرد: بسیاری از بازرگانان و فعالان اقتصادی از این بسته های حمایتی اطلاع ندارند که باید اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شود.
وی همچنین از اجرای طرح مدیریت هماهنگی مرزها به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی و مبادلات تجاری خبر داد خبر داد و گفت: دراین طرح که از اول آبان امسال آغاز شده است با هماهنگی انجام شده با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، مدیریت هماهنگی مرزی به مدت سه سال در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
وی، کاهش زمان انجام امور گمرکی و کاهش هزینه ها و نیز اعطای اختیارات لازم به استان ها برای انجام سریعتر امور را از جمله مزایای مدیریت هماهنگی مرزها برشمرد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرگ جمهوری اسلامی با اشاره به رشد خوب گمرک در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: گمرک در این دوره از شیوه سنتی به الکترونیکی ارتقا یافت که فعالیت های گمرگی را بسیار تسهیل کرد و امروز حجم زیادی از کالاهای وارداتی و ترانزیت به صورت الکترونیکی ترخیص می شوند.
عسگری افزود: اکنون با الکترونیکی شدن ترخیص کالا  در همه گمرکات کشور کارشناسی ها به صورت متمرکز انجام می شود.
به گفته وی، اجرای 30 قانون تجارت خارجی، 15 قانون کنوانسیون های بین المللی و وصول 24 نوع عوارض گمرکی با الکترونیکی شدن فعالیت های گمرک، تسهیل شده است.
وی گمرک گلستان را از گمرکات  خوب و سالم کشور دانست .
در این آیین که معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس، برخی مدیران کل استان گلستان و مسئولان حضور داشتند، سید ابراهیم حسینی به عنوان مدیرکل جدید گمرکات استان گلستان معرفی و از خدمات علی اکبر شامانی مدیرکل سابق و نیز ابراهیم علی نژاد سرپرست گمرکات استان گلستان در چند ماه اخیر تقدیر شد.
گمرک اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی استان گلستان در بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و حدود 80 کیلومتر از مرکز این شهرستان فاصله دارد.

کد خبر 14710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =