کسری ۸۰۰ هزار تنی برای برنج مصرفی کشور

دبیر انجمن برنج ایران معتقد است به رغم بهبود تولید از لحاظ کمی و کیفی باز هم کسری برنج داریم که دولت معمولا با واردات آن را جبران می کند

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از رادیو اقتصاد، دبیر انجمن برنج ایران کسری برنج در کشور طی سال جاری را 800 هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال تولید برنج در ایران از حیث کمی و کیفی نسبت به سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است. جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه قیمت تمام شده برنج ایرانی به نسبت سایر مناطق دنیا بالاتر است، افزود: برنج از جمله محصولات مهم و استراتژیک کشور است.

 وی همچنین سرانه مصرف برنج در کشور بین 36 تا 37 کیلوگرم اعلام کرد و اظهارداشت: نیاز کشور به برنج در طول سال سه میلیون تن است که از این میزان دو میلیون و 200 هزار تن در کشور تولید و بقیه از محل واردات تامین می شود.

دبیر انجمن برنج ایران کسری برنج در کشور را 800 هزار تن طی سال جاری بیان داشت و گفت: دولت هرساله کسری برنج را با واردات جبران می‌کند.

 وی در ادامه با اشاره به این جمله که عدم نظارت از عوامل مهم بی ثباتی قیمت برنج در کشور است، افزود: در حال حاضر هزینه حمل و نقل، ضریب سود فروش و سایر موارد در افزایش قیمت برنج دخیل نبوده بلکه این عدم نظارت است که به بی ثباتی قیمت برنج در جامعه می زند.

به گفته علیزاده شایق عرضه و تقاضا به خوبی می تواند موازنه در بازار برنج ایجاد کند مشروط به اینکه دستگاههای نظارتی بر مکان های عرضه کنترل جدی داشته باشند. وی با تصریح اینکه متاسفانه نظارت خوب و موثر از بازار برنج در کشور صورت نمی‌گیرد، اذعان داشت: فقر نظارتی سبب بی ثباتی قیمت این محصول و آشفتگی بازار می شود.

دبیر انجمن برنج ایران در خصوص اهمیت بازرسی در بازار برنج گفت: تنها راه مبازره با تخلف در بازار برنج بازرسی‌های هدفمند و اصولی از فروشندگان و اصناف است. وی در ادامه با اعلام اینکه برای جبران کمبود برنج در کشور توسعه کشت ارقام پر محصول بسیار موثر است، افزود: برای دستیابی به این مهم تعیین و اعلام  به موقع نرخ خرید تضمینی بسیار نقش آفرین است.

علیزاده شایق با بیان اینکه مکانیزم برنج پر محصول باید بهمن ماه هر سال اعلام شود، اظهارداشت: میزان عملکرد برنج های پر محصول حتی چهار برابر بیش از برنج های کیفی (بومی) است. وی با اشاره به این جمله که برنج درایران بعد از گندم بعنوان مهمترین ماده غذایی و یک کالای اساسی و استراتژیک محسوب می شود، بیان داشت: این محصول درسبد کالایی خانواروالگوی تغذیه ای سهم ونقش مهمی دارد.

دبیر انجمن برنج ایران همچنین با بیان اینکه در حال حاضر عمده برنج کشور در سه استان شمالی ایران یعنی گیلان، مازندران و گلستان تولید می شود، یادآور شد: برنج ماده غذایی بسیار مهمی در امنیت غذایی ایران و جهان است.

در این رابطه عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکدارن مواد غذایی می گوید: عرضه برنج خیلی زیاد است و اصلا کمبودی دیده نمی شود و قیمت برنج خارجی هم حتی کاهش یافته است.

قاسمعلی حسنی با شاره به افزایش قیمت 20 درصدی برنج داخلی در سال جاری گفت : ادعای  افزایش قیمت برنج به دلیل حضور واسطه ها تا حدودی درست و پدیده نوظهور در بازار برنج است.

وی هشدار داد : اگر نظارت ها و کنترل ها ، دقیق نشود ممکن است بخشی از نقدینگی از طریق واسطه ها وارد بازار کالاهای پرمصرف مانند چایی شود که در بازار شکر هم دیده می شد.

حسنی گفت : با توجه به کاهش نرخ سود بانکی بخشی از پول وارد بازار مواد غذایی شده و تاثیر خود را هم گذاشته است و  البته کمبود برنج ندرایم  وبرنج خارجی7 تا8 درصد کاهش قیمت دارد.

وی افزود : سوداگران ، برنج را در شمال می خرند و قطعا به دنبال سود هستند ودلال ها و واسطه ها در این گرانی موثرند و بخشی از تقاضای برنج خارجی هم به سمت محصول داخلی رفته است ، حتی رستوران های درجه 1 و 2 از برنج ایرانی استفاده می کنند تا مشتری بیشتری داشته باشند.

حسنی گفت: همچنین استقبال از برنج ایرانی  در خارج از کشور بیشتر است و صادرات هم در افزایش قیمت ها نقش دارد. وی افزود: اتحادیه بنکداران بر بازار نظارت دارد اما تعیین قیمت اولیه و نهایی در سه استان شمالی است و ما اجازه حداکثر 3 درصد سود داریم و بیشتر از ان نیز هیچ کاسب خوش نامی  گران فروشی نمی کند.

کد خبر 14726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =