چالش‌های اقتصادی دونالد ترامپ

رییس جمهور جدید ایالات متحده در شرایطی کار خود را آغاز می کند که چالش های اقتصادی متعددی فراروی وی وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی نوشت به محض این که گرد و خاک‌های شگفتی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرو بنشیند، او با میراث چالش‌های اقتصادی متعدد مواجه خواهد شد. مهم‌ترین این چالش‌ها احیای رشد اقتصادی است که در حال حاضر توسط سیاست پولی فدرال رزرو هدایت می‌شود. ترامپ در دوران رقابت انتخاباتی خود دائما وعده رشد اقتصادی سریع‌تر را داد. او در یکی از سخنرانی‌های خود در گتیسبرگ، خلاصه‌ای از یک طرح اقتصادی را ارائه کرد که قرار است اقتصاد آمریکا را سالانه 4 درصد رشد دهد و حداقل 25 میلیون شغل جدید ایجاد کند. کاهش جدید نرخ مالیات، اصلاحات تجاری، تسهیل قوانین و برداشتن محدودیت‌های اعمال شده بر انرژی آمریکا از دیگر موارد ذکر شده توسط ترامپ هستند.

این در حالی است که الک راس، کارشناس نوآوری و مشاور سابق هیلاری کلینتون، گفته «دونالد ترامپ فدرال رزرو را نمی‌شناسد.»

ترامپ در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که فدرال رزرو عمدا نرخ بهره را پایین نگه می‌دارد تا از بازارها حمایت کند. او افزوده بود که جنت یلن، رییس فدرال رزرو باید از خودش خجالت بکشد.

اما راس با توجه به عدم شناخت ترامپ از سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا گفته بود او فدرال رزرو را بلاگردان مشکلات کشور خواهد کرد، درست همان طور که دیگر نهادها و اقلیت‌ها را هدف قرار داده است. آنه اندرسون، از مدیران شرکت مدیریت دارایی UBS نیز تاکید کرده که ریاست جمهوری ترامپ فشارها بر فدرال رزرو را افزایش خواهد داد. او گفته: «اگر ریاست جمهوری ترامپ فورا اعتبار فدرال رزرو را زیر سوال ببرد، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. بازارها به شدت در مورد مسیر فدرال رزرو مشکوک می‌شوند.»

به جز فدرال رزرو، ترامپ همچنین با چالش بازتوزیع ثروت پس از افزایش احتمالی رشد اقتصادی که همه آمریکایی‌ها را منتفع نکرده، روبه‌رو خواهد شد. این همان نتیجه مطلوبی است که باعث شد بسیاری از شهروندان بیکار آمریکایی در مرحله اول از ترامپ حمایت کنند.

راس می‌گوید: «اکوسیستم کارآفرینی بسیار سالمی در آمریکا وجود دارد و نرخ بیکاری پایین آمده است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این رشد اقتصادی چقدر فراگیر خواهد بود؟»

موضع ضدتجاری ترامپ نیز بر چشم‌انداز رشد آمریکا سایه‌افکن خواهد بود، چرا که این کشور را از انجام تجارت بین‌المللی منزوی می‌کند. به گفته اندرسون، «تجارت جهانی همین الان هم دچار رکود است. بنابراین اگر سیاست‌هایی داشته باشیم که نه تنها تجارت جهانی را تقویت نکند، بلکه به تضعیف آن هم بی‌انجامد، نتیجه آن برای بازارهای نوظهور مانند چین هم مثبت نخواهد بود؛ حداقل در ابتدا این گونه است.»

به گفته وی لی، اقتصاددان بانک مشترک‌المنافع استرالیا، بیش از 6/4 درصد تولید ناخالص داخلی چین را تقاضای آمریکا تشکیل می‌دهد که ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد، چرا که او قصد دارد تعرفه‌های تجاری را افزایش دهد. او می‌گوید: «بر اساس موردکاوی‌ها، ما فکر می‌کنیم افزایش 45 درصدی تعرفه‌ها از سوی ترامپ می‌تواند به کاهش 25 درصد حجم صادرات چین به آمریکا در اولین سال اعمال نرخ جدید تعرفه‌ها منجر شود.»

این موضوع نه تنها به چین ضربه می‌زند، بلکه قیمت کالاهای پایه را پایین می‌آورد و در نتیجه اقتصاد استرالیا نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.  

کد خبر 14825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =