افق جدید ارتباطات تجاری ایران و اسلونی

نشست تجاری مشترک ایران و اسلونی عصر دیروز با حضور رئیس جمهور اسلونی،«روبرت پاخور»، وزیر نیرو،«حمید چیت چیان» به میزبانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران عصر دیروز در محل ساختمان این اتاق در تهران برگزار شد

نشست تجاری مشترک ایران و اسلونی عصر دیروز با حضور رئیس جمهور اسلونی،«روبرت پاخور»، وزیر نیرو،«حمید چیت چیان» به میزبانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران عصر دیروز در محل ساختمان این اتاق در تهران برگزار شد. در این همایش نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی و بخش خصوصی داخل حضور داشتند. در پایان  سه تفاهمنامه و سه سند همکاری در زمینه های اقتصادی، فناوری و نانوزیستی به امضا رسید.
اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.
بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید. دی ماه سال گذشته دو کشور یادداشت تفاهمی برای همکاریهای اقتصادی امضا کرده بودند. وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در آن نشست گفته بود: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.

شافعی  در آغاز این نشست با ذکر مزیت های دوکشور به لحاظ اقتصادی گفت: ایران کشوری با امتیازات  اقتصادی فراوان در منطقه و اسلوونی شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپاست؛ همین مزیت ها  می تواند بستری برای  همکاری های آتی و چشم اندازهای اقتصادی روشن باشد.
رییس اتاق ایران گفت: اسلوونی که به شاهراه مهم ترانزیتی اتحادیه اروپا شهرت دارد، در سال های سخت رکود اقتصادی و تحریم ایران، حضوری فعال در جمهوری اسلامی ایران داشت. 
شافعی گفت: در فضای اقتصاد آزاد و شرایط رقابتی بین المللی، اسلونی توانسته به احیای روابط خود با دنیا بپردازد به صورتی که حساسیت های اقتصادی را به کمترین میزان خود کاهش دهد.

وی افزود: سفارت این کشور فقط برای سه سال از سال های 2010 تا 2013 در تهران فعال شد اما در همان مدت کوتاه توانست به رشد روابط تجاری قابل توجهی با ایران دست پیدا کند؛ به طوری که فقط در همان دوره 6 درصد به حجم روابط تجاری دو کشور افزوده شد. 
شافعی ادامه داد: با توجه به برخورداری از ظرفیت بالای نیروی تحصیلکرده و زیرساخت های توسعه، اتخاذ راهبرد مناسب برای استفاده از مزیت های موجود و بهره گیری از همکاری های فرامنطقه ای با کشورهایی چون ایران، از ضرورت های مهم سیاستگذاری های اسلونی است. 
رییس اتاق ایران همچنین گفت: قطعا حضور امروز رییس جمهوری اسلوونی و هیات اقتصادی و تجاری همراه در اتاق بازرگانی ایران، بیانگر این است که اقتصاد نه یک مسیر فرعی، که راه اصلی برای رسیدن به اهداف کلان سیاسی در توسعه کشورهاست.
شافعی تاکید کرد: تسهیل روابط بانکی، سهولت در ایجاد روابط تجاری، گزینش زمینه های مناسب همکاری بویژه در عرصه گردشگری، حمل و نقل، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و خدمات فنی و مهندسی از مولفه های مهم همکاری است.

 

کد خبر 14912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =