بحران پولی هند، مانع شکوفایی اقتصادی

در سال ۲۰۱۶ هندوستان با سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان چین را پشت سر گذاشت، اما خروج اسکناس‌های بزرگ از چرخه پولی این کشور به فعالیت‌های کسب‌وکار آن ضربه خواهد زد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از CNN Money، در سال 2016 هندوستان با سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان چین را پشت سر گذاشت، اما خروج اسکناس‌های بزرگ از چرخه پولی این کشور به فعالیت‌های کسب‌وکار آن ضربه خواهد زد و هند احتمالا بار دیگر از چین عقب خواهد افتاد.

تحلیل‌گران ارزیابی کرده‌اند که این تصمیم شوک‌آور مقامات هندی برای خروج اسکناس‌های 500 و 1000 روپیه‌ای – که حدود 86 درصد چرخه پولی این کشور را تشکیل می‌دهند – حداقل به میزان 1 درصد (و شاید بیشتر) از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) 1/7 درصدی این کشور بکاهد.

پروناب سن، آمارگر ارشد و مدیر «مرکز رشد بین‌المللی» واحد هند در لندن، در مصاحبه با CNN Money گفت که کاهش 3 درصدی رشد اقتصادی این کشور را دور از ذهن نمی‌داند. اگر این اتفاق رخ دهد، هند به طور قطع جایگاه فعلی خود را دوباره به چین خواهد داد. توماس روکماکر از موسسه رتبه‌بندی فیچ گفته: «اثر این اقدام بر رشد GDP هند در کوتاه مدت منفی خواهد بود.»

این وضعیت به این زودی پایان نمی‌یابد. طبق اعلام بانک مرکزی هند، از زمانی که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در روز 8 نوامبر اعلام کرد اسکناس‌ها را از چرخه پولی خارج خواهد کرد، بیش از 5 تریلیون روپیه (74 میلیارد دلار) اسکناس قدیمی از اقتصاد هند بیرون رفته و تاکنون تنها یک تریلیون روپیه (15 میلیارد دلار) به واسطه اسکناس‌های جدید جایگزین شده است. به علاوه، سایز اسکناس‌های جدید برای دستگاه‌های ATM بیش از حد کوچک است و تعویض این دستگاه‌ها نیز هفته‌ها طول خواهد کشید.

در کشوری که نزدیک به 90 درصد معاملات به صورت نقدی انجام می‌شود، شوک ایجاد شده حتی بیش از حد معمول طول خواهد کشید.

این اقدام همچین باعث کاهش ارزش روپیه در برابر دلار شده است. در هر صورت، تحلیل‌گران می‌گویند اثر بلندمدت این اقدام نخست‌وزیر هند اگر با سیاست‌های تغییر بیشتری همراه شود، می‌تواند برای اقتصاد هند مثبت باشد.

 

کد خبر 14972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =