کاهش درآمدهای مالیاتی دولت در اثر کاهش واردات

اندازه اقتصاد ما در کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده بوده است کاهش‌یافته و این مسئله هم در واردات و هم در تولید رخ‌داده است

مالیات بر ارزش‌افزوده در هفت ماه اول سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش داشته است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که درصد تغییرات این بخش 3.9- درصد است. دولت تا مهرماه سال 95، 11 هزار و 400 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده درآمد داشته است. این رقم در هفت ماه سال 94، 11هزار و 900 میلیارد تومان و در همین بازه زمانی در سال 93، 99 هزار میلیارد تومان محاسبه‌شده است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران  درباره دلیل کاهش درآمدهای دولت از مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: کاهش حجم معاملات دلیل اصلی کاهش درآمدهای دولت از محل مالیات بر ارزش‌افزوده است. حجم واردات ایران از مبدأ مدیریت شده و کاهش‌یافته است که این کاهش حجم واردات در پایه‌های بعدی یعنی جایی که کالاهای وارداتی و کالاهای تولیدشده از کالاهای واسطه‌ای در فرایند مصرف قرار می‌گیرند اثرگذار بوده است. حجم توزیع و فروش کالا کاهش پیداکرده است.  

بهرامی گفت: بخشی از این مسئله در عمل به تشدید رکود در زمینه های مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده بازمی‌گردد. اقلام کشاورزی و برخی از محصولات لبنی و مواد غذایی معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده هستند که در این بخش‌ها با افزایش واردات مواجه بودیم.

محسن بهرامی ارض اقدس با اشاره به اینکه با توجه به تعریف اقتصادی از رکود، اقتصاد کشورمان دچار رکود نیست گفت: از سال 93 تاکنون به‌طور پیاپی دچار رشد منفی نشدیم اما واردات نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده است. بخش عمده‌ای از  درآمدهای مالیاتی دولت از این قسمت کاهش‌یافته و در چرخه‌های بعدی کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه‌ای که در فرایند تولید قرار می‌گیرند از مبدأ کم شده است درنتیجه در ادامه مالیات کمتری پرداخت‌شده است. اندازه اقتصاد ما در کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده بوده است کاهش‌یافته و این مسئله هم در واردات و هم در تولید رخ‌داده است.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 15140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =