واردات برنج آزاد شد

در حالی که طی ماه‌های گذشته واردات برنج در فصل برداشت این محصول ممنوع شده بود، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر کشاورزی اعلام کرد که واردات برنج با تعرفه و عوارض سابق مجددا آزاد شده است

در حالی که طی ماه‌های گذشته واردات برنج در فصل برداشت این محصول ممنوع شده بود، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر کشاورزی اعلام کرد که واردات برنج با تعرفه و عوارض سابق مجددا آزاد شده است. عبدالمهدی بخشنده اظهار کرد: طی چهار ماه گذشته واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شده بود اما مجددا واردات این محصول با تعرفه ۴۰ درصدی و عوارض مابه‌التفاوت ۵۰۰ تومانی آزاد شده است و تاجران می‌توانند برای واردات برنج اقدام کنند.

البته بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان واردات برنج صورت نگرفته و طی چهار ماهه نخست امسال ۳۲۵ هزار و ۷۳۷ تن برنج به ارزش ۲۷۳ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۹۳۹ دلار از کشورهای امارات، پاکستان و هند به ایران وارد شده است که ۲۹.۵۴ درصد از نظر وزنی و ۴۱.۷۶ درصد از نظر ارزشی نسبت به هشت ماهه پارسال کاهش داشته است.

با توجه به اینکه بارها مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از نیاز حدود ۸۰۰ هزار تنی به واردات برنج با توجه به تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تنی این محصول و مصرف حدود سه میلیون تنی آن خبر داده‌اند و با احتساب واردات ۳۲۵ هزار تنی این محصول استراتژیک طی چهار ماهه نخست امسال، باید ببینیم که واردات برنج به اندازه نیاز داخلی یعنی ۸۰۰ هزار تن خواهد شد یا اینکه مانند سال‌های دولت گذشته مازاد بر مصرف داخلی و بدون حساب و کتاب وارد خواهد شد. این در حالی است که طی هشت ماهه نخست امسال ۳۲۵ هزار و ۷۳۷ تن برنج به ارزش ۲۷۳ میلیون و ۹۷۸ هزار دلار به کشور وارد شد و با توجه به این که وزیر جهاد کشاورزی پیشتر از واردات یک میلیون تنی برنج در سال 95 خبر داده بود طبیعتا باید در ماه های باقیمانده کمتر از 200 هزار تن برنج وارد کشور شود.

از نظر وزنی ۲۹.۵۴ درصد و از نظر ارزشی ۴۱.۷۶ درصد نسبت به هشت‌ ماهه سال گذشته کاهش داشته است. همچنین قیمت برنج وارداتی که طی هشت ماهه پارسال بیش از یک دلار بود با کاهش ۱۶ درصدی به ۸۴ سنت رسیده است.

این کاهش قیمت در حالی تجربه شده است که بر اساس آمارهای بانک مرکزی از خرده فروشی های سطح شهر تهران و اظهارات مسئولان مختلف اقتصادی کشور، قیمت برنج خارجی طی ماه های گذشته افزایش یافته بود؛ به گونه‌ای که در مهر ماه امسال به بیش از کیلویی ۶۰۰۰ تومان در بازار رسیده بود، اما به گفته علی قنبری - معاون وزیر جهاد کشاورزی - با وجود افزایش قیمت برنج خارجی طی ماه‌های گذشته که قیمت منطقی نبود، پس از ورود وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی برای عرضه برنج وارداتی به قیمت دولتی در بازار و بورس کالا، بازار این محصول متعادل‌تر شد و هم‌اکنون می‌توان گفت که وضعیت قیمت برنج خارجی تثبیتی است و با صدور مجدد مجوز واردات برنج قیمت این محصول متعادل‌تر هم می شود.

کد خبر 15154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =