غیرقانونی بودن واردات ته لنجی

مشاور رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ورود کالا تحت عنوان ته لنجی قانونی نیست و گمرکی آمار آن را ندارد، گفت: دولت و مقامات محلی باید با این موضوع برخورد کنند

محمود بهشتیان با اشاره به موضوع قاچاق کالا در مرزهای ساحلی کشور تحت عنوان ته‌لنجی اظهارداشت: سال 84 قانون مبادلات مرزی تصویب شده که 44 رویه در آن به نام مرز نشینان، بازارچه‌های مرزی، ملوانی و پیله‌وران وجود دارد بنابراین چیزی به عنوان ته‌لنجی نداریم. 

مشاور رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه این عنوان در سالیان گذشته هنگامی که یک ملوان بخشی از مایحتاج زندگی به خصوص مواد غذایی خود را همراه لنج می‌آورد فراگیر شد، تصریح کرد: به مرور زمان کالاهای مربوط به ته‌لنجی زیاد و به معضل تبدیل شده و تاکنون ساماندهی راجع به آن صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی باید تمامی آمار مربوط به کالا را داشته باشد، تصریح کرد: رویه ته‌لنجی رسمی نیست بنابراین گمرک از آن آماری ندارد.

بهشتیان با اشاره به رویه ملوانی یادآور شد: ورود کالا تحت عنوان ملوانی برای هر ملوان در سال 6 بار و هر بار حدود 4 میلیون تومان طبق قانون برای شناورهای زیر 500 تن پیش‌بینی شده که البته حقوق و عوارض آن پرداخت می‌شود.

به گفته مشاور رئیس کل گمرک ایران، در گذشته مجوزهایی تحت عنوان ته‌لنجی داده شده اما رسمیت ندارد و یکی از عوامل افزایش این موضوع به دلیل عدم وجود اشتغال در مناطق ساحلی کشور بوده و بدین‌ترتیب به چنین رویه‌ای دامن زده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 3 تا 12 هزار لنج بیکار احصا شده است بنابراین این افراد نیاز به اشتغال دارند و دولت و مقامات محلی باید آنها را پشتیبانی کنند تا پس از آن به دنبال مبارزه با کالاهای ته‌لنجی بود.

بهشتیان با تاکید بر اینکه گمرک مسئولیت ثبت اطلاعات و آمار هرگونه ورود و خروج را دارد، تصریح کرد: واقعیت این است که این موضوع تنها به گمرک باز نمی‌گردد و سازمان‌های همجوار و همکار نیز مسئولیت داشته و این مسئله باید به صورت سیستمی حل شود و نمی‌توان یک دستگاه متولی دانست.

این مقام مسئول در گفتگو با فارس در مورد اینکه چرا با موارد ته‌لنجی از سوی مقامات استانی و محلی برخوردی صورت نمی‌گیرد، یادآور شد: باید این مشکلات را از نزدیک و در محل مشاهده کرد و نمی‌توان برای آن با بخشنامه‌ و مصوبه تصمیم گرفت علاوه بر اینکه برای نظارت بر کالاهای قاچاق ته‌لنجی نیز قانونی وجود ندارد.

کد خبر 15205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =