عقب افتادگی تورمی دلار از ریال در اقتصاد ایران

هادی لاری معتقد است تورم انباشته در اقتصاد ایران با توجه به نرخ های بالا و عدم تعدیل ارز بر اساس آن باعث شده نرخ ارز همواره آمادگی جهش را در کشور داشته باشد

طی هفته های اخیر بهای ارز نوسانات زیادی را تجربه کرد و در نهایت با جهت گیری مثبت پا در مسیری صعودی گذاشت و پس از چندی به کانال 4 هزار و ۱۰۰ تومانی رسید. بحران ارزی چشم اندازی است که برخی با تأکید بر ضرورت ورود دولت و کنترل بازار برای آینده این بازار پیش بینی می کنند. آنها بر این باورند با توجه به شرایط فعلی، انتظار می رود سفته بازها و دلالان وارد میدان شوند و به سرعت این حرکت کمک کنند و به عقیده بسیاری از تحلیلگران با توجه به اینکه منابع ارزی و این چنینی در دولت قبل تمام و کمال استفاده شده تزریق حواله های پولی برای کنترل این بازارها هم انجام نمی پذیرد و انتظار بحران را تصور می کنند. در این خصوص با هادی لاری، کارشناس بازارهای مالی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

کارشناس و پژوهشگر بازارهای مالی در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص نوسانات اخیر ارز و خیز قیمتی این شاخص اظهار کرد: نرخ ارز در زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفت رقمی در حدود 3 هزار و 500 تومان بود. هادی لاری در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که اگر به بررسی وضعیت تورمی از سال 92 به بعد بپردازیم، میبینیم که این شاخص تورم هایی همچون 40 و زیر 10 درصد را تجربه کرده است.

وی افزود: به این ترتیب می توان گفت چیزی حدود 80 درصد تورم انباشته را طی این سال ها داشته ایم که این تورم انباشته هیچ گاه در نرخ ارز معادل سازی نشده است. لاری می گوید: این امر بیانگر این موضوع است که تورم 100 درصدی را در ریال داشتیم و در قیمت های ارز نهایتا تورمی در حدود 8 درصد.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: از دوران قبل از ریاست جمهوری احمدی نژاد این بحث بود که باید اختلاف تورم را سال به سال تعدیل کنیم. به طور مثال اگر در اقتصاد ایران تورمی 20 درصدی وجود دارد و تورم خارجی چیزی حدود 2 درصد، باید چیزی در حدود 18 درصد را بر روی نرخ ارز آورده تا به این ترتیب صنایع ما بتوانند رقابت کنند.

وی اظهار کرد: اما متاسفانه تا به حال اقدامی در این زمینه انجام ندادیم و در پی این جریان صنایع صادراتی ما هر روز با چالش ها و مشکلات اساسی رو به رو شدند و در شرایط فعلی در شرایط خوبی به سر نمی برند. لاری در ادامه اظهار کرد: علت این امر هم آن است که سالی در حدود 18 درصد بر روی هزینه صادر کنندگان می رود و این در حالی است که دلاری را که از صادراتش به کشور وارد می کرده تغییری نداشته و با نرخ ثابت تبدیل می کرده است.

وی می گوید: با بررسی عملکرد دولت ها شاهد آنیم که تقریبا در همه دولت ها در 4 سال اول نرخ ارز را تعدیل نمی کنند و طبیعی است که با تعدیل نکردن این شاخص برگ برنده به دست وارد کننده ها می افتد ( به دلیل اینکه وارد کننده ها با دلار ارزان کالا و محصولات مورد نیاز را وارد می کنند ).

لاری تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که علت در پیش گرفتن چنین عملکردی این است که دولت به دنبال راضی نگه داشتن مردم و جمع کردن رای برای 4 ساله دوم و مسائل اینچنینی است اما در 4 سال دوم این مساله کمرنگ می شود و شاهد نوسانات و در نهایت جهش بهای ارزی خواهیم بود.

این کارشناس مالی در ادامه اظهار کرد: علت این که دولت قبل از اتمام 4 ساله اول با این مشکل مواجه شد کمبود منابع ارزی است. نکته قابل ذکر در این جا این است که در دولت قبل رقمی در حدود 20 میلیارد دلار حواله ارزی داده شد و این عامل یکی از اهرم هایی بود که توانستند نرخ ارز را نگه دارند.

وی در پایان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در شرایط فعلی بازار را ملتهب تر می کند ورود سفته بازها و دلالان به بازارها است. این افراد با دریافت سیگنال از شرایط آشفته بازارها وارد میدان بازی می شوند و هر کدام با توجه به ابعاد توان خود خرید می کنند و در شرایط مناسب با قیمت های بالاتر ارز را به بازارهای تزریق می کنند و به این صورت باعث جهت گیری مثبت بازارها می شوند.

لاری می گوید: همانطور که قبل تر هم به آن اشاره کردم همیاری ذخیره ارزی با منابع این چنینی در شرایط فعلی می تواند کارساز و گره گشا باشد که به باور من دیگر از این ذخایر و منابع خبری نیست و چشم انداز بازار ارز با جهش همراه خواهد بود.

کد خبر 15281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =