طرح وزارت صنعت، گمرک و مرکز اصناف برای تقویت تجارت رسمی کلید خورد

طرح تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و مرکز اصناف و امور بازرگانان برای ساماندهی به ثبت سفارش و واردات با هدف حمایت از تجارت رسمی و مبارزه با عرضه کالای قاچاق، اجرا می‌شود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک، برپایه این طرح که از حمایت ویژه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخوردار است، واردات برندهای خارجی به طور انحصاری توسط نمایندگی‌های رسمی، ثبت سفارش می شود و اطلاعات آن در اختیار گمرک قرار می‌گیرد. 
گمرک ها موظفند کالا را براساس اطلاعات مندرج در ثبت سفارش که در سامانه «ثبتارش» (سیستم الکترونیکی ثبت سفارش واردات کالا) ثبت شده است ترخیص کنند.
برپایه این گزارش، یکی از مهمترین مزیت‌های این طرح امکان ثبت سفارش فقط توسط نمایندگی‌های رسمی است و با اجرای آن امکان ثبت سفارش به نام افراد غیرمرتبط مانند دارندگان کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف وجود ندارد.
این اقدام پس از راه‌اندازی گمرک الکترونیک در کشور امکانپذیر شده است. با توجه به الکترونیکی شدن همه رویه‌های گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک و سامانه ثبت سفارش، هیچ مانعی برای اجرای این طرح وجود ندارد و اطلاعات دریافتی از سامانه ثبتارش روی سامانه جامع گمرکی می‌نشیند و سامانه الکترونیکی گمرک نیز روی این اطلاعات به اصطلاح قفل می‌شود.
در همین زمینه، سازمان توسعه تجارت ایران نام شماری از برندهای مجاز را که نمایندگی رسمی در کشور دارند به گمرک اعلام کرده است.
این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که با حمایت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تفاهم وزارت صنعت، معدن و تجارت با مرکز اصناف و امور بازرگانان ایران مقرر شده است طرح مبارزه با قاچاق کالا با محور اصناف دنبال شود. مرکز اصناف نیز باید با هماهنگی نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی، بر ورود و توزیع این برندها در داخل کشور نظارت کند.
مهمترین مزیت این طرح که با مشارکت مرکز اصناف و نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی در کشور اجرا می‌شود، حمایت از تجارت رسمی و قانونی و مبارزه با کالای قاچاق است.
براساس ماده 8 مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالاهای مختلف دولتی و غیردولتی برای اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید فقط به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.
همچنین براساس تبصره یک همین ماده، موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و به اخذ مجوز جداگانه نیاز نیست.
الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای عرضه‌کنندگان کالاهای وارداتی، در ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان نیز آمده است و بر این اساس واردکنندگان به ارایه سرویس و خدمات پس از فروش ملزمند. 
براساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، همه عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین‌های صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارایه سرویس و خدمات پس از فروش مکلفند.
سامانه «ثبتارش» (سیستم الکترونیکی ثبت سفارش واردات کالا) از آغاز سال 1387 به صورت تدریجی شکل گرفت و سرانجام نوزدهم خرداد 1388 به صورت صد درصد الکترونیکی کار خود را آغاز کرد. 
در این سامانه متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به تارنمای sabtaresh.tpo.ir ثبت نام کرده و با دریافت کاربری و رمز عبور شخصی، سفارش واردات خود را به صورت 24 ساعته و در هر مکانی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی داشته باشند، ثبت کنند.

کد خبر 16309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =