احتمال توافق تعرفه‌ای ایران با اوراسیا

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیای میانه و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به احتمال بسیار زیاد حداکثر تا پایان سال جاری میلادی، توافق تعرفه‌ای ما با اتحادیه اوراسیا انجام می‌شود و محصولات دیگری از ترجیحات این اتحادیه، بهره‌مند خواهند شد. همچنین بنا داریم در این راستا صادرات محصولات بهداشتی به روسیه را نیز در برنامه قرار دهیم

به گزارش اگزیم نیوز، سید مجتبی موسویان در اولین جلسه  میز تخصصی روسیه با موضوع بررسی مشکلات، موانع و راهکارهای اجرایی افزایش صادرات به کشور روسیه که روز گذشته در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه روابط ایران با روسیه طی دو سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است، باید این فرصت را غنیمت شمرد و حداکثر بهره را از این بازار 177 میلیارد دلاری ببریم.

وی با بیان این‌که متأسفانه صادرات به روسیه آنچنان که باید باشد نیست، افزود: با توجه به نیازمندی‌های روسیه در بخش مواد غذایی که سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار است و طیف وسیعی از محصولات غذایی را نیز شامل می‌شود و از طرفی با توجه به توانمندی‌های خوزستان در تولید محصولات باغی، زراعی و شیلاتی و خرما، تمام این محصولات این قابلیت را دارند که قسمتی از سبد صادراتی ما به روسیه را تکمیل کند.

موسویان خاطرنشان کرد: مزیت برگزاری این جلسه این است که می‌توان راهکارهای لازم برای ایجاد هم‌افزایی بین بخش دولتی و خصوصی را به منظور افزایش صادرات ارائه داد.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که خوزستان، استانی جنوبی است و از طرفی یکی از مشکلات ما در بازار روسیه، هزینه حمل است، باید بتوان به نحوی این مشکل را حل کرد.

موسویان افزود: پس از حل این مشکل باید ظرفیت‌سازی برای تولید انجام داد چرا که روس‌ها عمدتاً با شرکت‌هایی قرارداد امضا می‌کنند که آن شرکت‌ها بتوانند به صورت مستمر و طویل‌المدت عرضه کالا را انجام دهند.

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت کشور عنوان کرد: باید شرکت‌هایی بزرگ تأسیس کرد که قابلیت و توانایی همکاری با شبکه بزرگ پخش روسیه را داشته باشند و در کنار این موضوع نیز باید تلاش‌های خودمان را برای کاهش تعرفه‌ها دوچندان کنیم.

موسویان در خصوص وضع شرکت‌های صادراتی در استان نیز اظهار کرد: ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌سازی پیوسته و مستمر دو مقوله جدا از هم هستند. شرکت‌هایی که بتواند صادرات را به نحو احسن مدیریت کنند، موفق خواهند بود زیرا در دنیا جنگ بر سر قفسه‌های فروشگاه‌ها است، در نتیجه یک استان هم باید ظرفیت و هم قیمت تمام‌شده پایین داشته باشد.

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیایی و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: علاوه بر این استان باید دارای شرکت‌های بزرگ صادراتی باشد زیرا کار در بازار کشور بزرگی مانند روسیه، ظرفیت بالا، قیمت رقابتی و شرکت‌های صادراتی بزرگ را می‌طلبد تا بتوانیم در این کشور نفوذ لازم در زمینه صادرات را پیدا کنیم.

وی با تأکید بر این‌که شرکت‌های صادراتی نیازمند آموزش نیز هستند، تصریح کرد: وقتی شرکتی قصد کار در بازاری رقابتی مانند روسیه را دارد، قطعاً باید سطح دانش خود را منطبق بر دانش روز دنیا کند و از طرفی هم باید کارهای رقبا را رصد کند و حتی نحوه نوشتن قراردادها و مذاکرات تجاری را نیز فرا بگیرد.

موسویان افزود: علاوه بر این‌ها، باید دانش کافی درباره فصولی که کالاها باید عرضه شوند را دارا بود و در مجموع یکسری تکنیک‌های خاص را باید دانست چرا که روسیه قواعد و مقررات خود را دارا است و دانش خاص خود را می‌طلبد.

کد خبر 16337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =