سیگنال های بازگشت تراز تجاری به فاز منفی

محمد لاهوتی می گوید: سرعت رشد مثبت تراز تجاری در کشور با توجه به آمارهای ۹ ماهه امسال کاهشی بوده و بعید نیست تراز تجاری بار دیگر منفی شود

با توجه به اطلاعات و آمار گزارش شده از سوی سازمان گمرک کشور، صادرات و واردت کشور با رشد همراه بوده و روندی افزایشی را تجربه کرده است. اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که با بررسی آمار صادرات میبینیم بخش عمده ای از صادرات کشور را کالاهای وابسته به نفت (میعانات و محصولات پتروشیمی) تشکیل می دهند و نقش کالاهای تولیدی و تجاری در این متغیر کمرنگ است؛ البته در مقابل این موضوع با توجه به اینکه کالاهای وارداتی ما کالاهای واسطه ای تولید هستند می توان به این امر خوش بین بود که افزایش صادرات چشم انداز پر رونقی را در آینده برای ما رقم بزند. در طرف دیگر نوسانات اخیر ارزی تاثیرات چشمگیری را بر صادرات و واردات کالا در کشور می گذارد.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران اگر وضعیت بازار ارز به همین منوال پیش برود به طور قطع تاثیرات جبران ناپذیری را بر تولید، صادرات و ورادات کشور خواهیم داشت. در این خصوص با محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

محمد لاهوتی در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص رشد صادرات طی 9 ماه اخیر تصریح کرد: با توجه به آمارها و اطلاعات گزارش شده صادرات کشور، در مجموع رشدی 9.05 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که اگر به بررسی جداول و سبد کالایی بپردازیم، می بینیم میعانات گازی و محصولات پتروشیمی با 64.65 درصد بیشترین سهم این سبد را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته قابل ذکر این است که تمام کالاهای غیرنفتی و غیر وابسته به نفت (صنعت، معدن، کشاورزی) 4.80 درصد رشد داشته اند که این رقم قابل ملاحظه و چشم گیری نیست. وی در خصوص رشد واردات طی این چند ماه گفت: اگر به مقایسه واردات از نظر ورزنی و ارزشی بپردازیم می بینیم محصولات وارداتی از نظر وزنی با رشد همراه بوده است در حالی که این شاخص از نظر ارزش کاهش داشته است. لاهوتی در ادامه تصریح کرد: از این امر استنباط می شود که این کالاها کالاهای سرمایه ای ( کالاهایی همچون ماشین آلات) و یا کالاهایی واسطه ای هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما در مجموع به دلیل این که 80 درصد از کالاهای وارداتی ما کالاهای واسطه ای تولید هستند با رشد این شاخص متوجه می شویم که موتور صنعت به حرکت درآمده و تقاضا بیشتر شده است و در پی این جریان می توانیم انتظار رشد و افزایش سرعت چرخه اقتصادی را داشته باشیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصوص تراز تجاری (شکاف بین واردات و صادرات ) گفت: تراز تجاری 8 ماهه (چیزی که ماه قبل گزارش شده) مثبت و به نفع صادرات بود اما این در حالی است که در این  ماه، این شاخص به 55 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند این احتمال وجود دارد تراز تجاری دوباره رقمی منفی را کسب کند. البته همانطور که قبل تر اشاره کردم به دلیل اینکه واردات رسمی کشور ما کالاهای واسطه ای تولید و خطوط تولید هستند اگر تراز تجاری منفی شود جای نگرانی نیست ( البته باید تلاشمان بر این باشد که این عدد منفی نشود).

 وی در خصوص نوسانات  اخیر نرخ ارز و تاثیری که این تغییرات بر صادرات و واردات می گذارد تصریح کرد: اگر شرایط حاکم بر بازار طی یک ماه گذشته و افزایش هیجانی  این متغیر در این مدت ادامه پیدا کند، به طور قطع می توان چشم انداز بی ثبات را چه در بخش تولید و چه در بخش صادرات ترسیم کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران می گوید: اگر نرخ ها در رقم فعلی تعدیل و ثابت شود و از روند افزایشی بیش از حد آن جلوگیری شود نرخ فعلی نرخی منطقی است. محمد لاهوتی در آخر تصریح کرد: اما این التهابات شدید و تکانه های بازار می تواند در تولید و سرمایه گذاری ما موثر بوده و تاثیر منفی را در همه بخش ها به خصوص بخش صادرات بگذارد.  

کد خبر 16339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =