صنعت لوازم خانگی در تنگنا

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: حجم بالای واردات کالا به صورت غیر قانونی و محدودیت زیرساخت های کشور برای توسعه صادرات لوازم خانگی شرایط فعالیت را برای این صنعت سخت کرده است

به گزارش اگزیم نیوز، عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت در نشستی خبری که به منظور تبیین وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور برگزار شده بود، با اشاره به مشکلات فعلی این صنعت اظهار داشت: تعداد بنگاه‌های کوچک که با مقیاس‌های غیراقتصادی فعالیت می‌کنند و عدم اتصال این صنعت به شبکه تولیدکنندگان لوازم خانگی یکی از مشکلات اساسی صنعت لوازم خانگی است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی باعث شده تا نتوانند رقابت مناسبی در سطح بازار داشته باشند، افزود: در بخش تحقیق و توسعه صنعت لوازم خانگی نیز اقدام کارآمدی صورت نگرفته است همچنین فقدان ورود برندهای قوی ایرانی و قاچاق کالا به صورت سی بی یو از مشکلات این صنعت است.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت تصریح کرد: حجم بالای واردات کالا به صورت غیر قانونی و محدودیت زیرساخت های کشور برای توسعه صادرات لوازم خانگی شرایط فعالیت را برای این صنعت سخت کرده است. البته باید تأکید کنم وزارت صنعت در حال تدوین سند راهبردی، نقاط ضعف و قوت صنعت لوازم خانگی را شناسایی و در صدد رفع مشکل برآمده است. همچنین براساس مصوبه دولت و قانون حمایت از مصرف کنندگان وارد کنندگانی امکان واردات کالا دارند که نماینده رسمی در کشور داشته باشند.

*انصاری: سازمان حمایت از مصرف کنندگان تولید کنندگان را تهدید می کند

در ادامه این نشست خبری حبیب الله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلام اینکه با سود 20 تا 22 درصدی بانکی نمی توان به توسعه صنعت خوشبین بود، اظهار داشت: واردات بی رویه و تعدد تعرفه ها در کنار نرخ ارز که هر روز با تغییراتی روبرو می‌شود امکان توسعه لوازم خانگی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

وی با اشاره به اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان که در آن تولیدکنندگان لوازم خانگی را تهدید کرده است افزود: قیمت مواد اولیه تغییر کرده است و سازمان حمایت برای جلوگیری از افزایش قیمت لوازم خانگی به ما اخطار داده که اگر افزایش قیمتی اعمال کنید کالاهای لوازم خانگی را از گروه دو به گروه یک و مشمول قیمت گذاری قرار می دهیم. 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه با وجود شرایط رکود صنعت لوازم خانگی گرانفروشی نداشته و با حداقل سود اقدام به فروش محصولات می‌کند، گفت: اطلاعیه سازمان حمایت برای ما واقعاًٌ سوال برانگیز است که چرا اینگونه با تولیدکنندگانی که در این شرایط سخت اقدام به فعالیت می کنند برخورد شده است.

در ادامه این نشست خبری، هاشمی در رابطه با همکاری تولیدکنندگان ایرانی برای تولید محصولات مشترک لوازم خانگی در ایران گفت: در حال حاضر همکاری‌ها با تولیدکنندگان خارجی تحت لیسانس صورت می‌گیرد البته وزارت صنعت نیز چارچوب هایی را در این رابطه برای تولیدکنندگان خارجی خواستار تولید مشترک در ایران هستند را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه در جلسه ای که با مدیران شرکت‌های کره‌ای داشتیم نامه رسمی وزیر صنعت برای چگونگی همکاری‌ها به آنها ابلاغ شد، گفت: خوشبختانه آنها نیز اقدامات لازم را در این رابطه انجام می‌دهند، همچنین وزارت صنعت تأکیدات زیادی را بر تعمیق ساخت داخل دارد ضمن آنکه آموزش مدیران در سطح مختلف نیز انجام شده و قطعه سازان داخلی نیز با تولیدکنندگان کره‌ای برای تولید محصولات همکاری می کنند.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت تصریح کرد: در حال حاضر چند برند کره ای مشغول رایزنی با قطعه سازان داخلی برای تولید محصولات مشترک هستند درکنار این موضوع مذاکراتی را با شرکت ویلپور و جی ای انجام داده‌ایم تا آنها نیز در چارچوب وزارت صنعت در بازار ایران فعالیت کنند.

*بانک مرکزی اراده ای برای اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی نداشت

هاشمی با بیان اینکه طرح تجمیع واحدهای تولیدی نیز در دستورکار وزارتخانه قرار دارد، در رابطه با چرایی شکست کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، گفت: کارت اعتباری خرید کالا برای حمایت از تولید داخل طراحی شد اما عدم هماهنگی‌ها باعث شد تا این کارت بعد از وقفه چند ماهه در نهایت 94 به توافق جمعی دستگاه‌ها برسد. البته این کارت اول اردیبهشت ماه 95 وارد فاز اجرا شدو در یک مهلت دوماهه در 31 تیرماه مهلت اجرایی آن به اتمام رسید عملاً این کارت فقط دو ماه آن هم با اما و اگرهای بسیار اجرایی شد.

وی یکی از اشکالات اساسی این کارت را محدودیت جامعه مخاطب دانست و تصریح کرد: فقدان زیرساخت فنی در سیستم بانکی ونمایندگی های فروش باعث شد تا نتوانیم در اجرای این طرح موافق باشیم البته وزیر صنعت در جایگاه خود نامه های متعددی ازجمله به رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال کرد تا گشایش هایی برای این کار صورت گیرد اما متأسفانه عدم هماهنگی ها باعث شد نتوانیم جامعه هدف را افزایش دهیم.

انصاری در ادامه صحبت های هاشمی با اشاره به اینکه قرار بود کارت اعتباری خرید کالا تقاضا رادر سطح بازار افزایش داده ورکود را برطرف کند، اظهار داشت: در طرح اولیه قرار شده بود به هر نفر 10 میلیون تومان بدهند تا بدون محدودیت در نوع کالا آنها اقدام به خرید کنند اما متأسفانه 10 روز بعد از طرح اولیه بانک مرکزی اعلام کرد که کالاهای خارجی نیز مشمول این طرح می‌شوند البته به اعتقادمن سیستم بانکی از ورود کالهای خارجی بسیار استقبال می کرد چراآنها سودی بالاتر از نرخ تعیین شده در کارت اعتباری را به بانک‌ها پرداخت می‌کردند.

*کالاهای ایرانی جایگزین اجناس قاچاق ویترین مغازه‌ها شد

طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم در ادامه با اشاره به اینکه با اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، کالای قاچاق از ویترین ها حذف و کالاهای تولید داخل و واردات رسمی، جایگزین آنها شده است، اظهارداشت:خیابان های جمهوری،‌ شریعتی و سه راه امین حضور، سه مرکز توزیع لوازم خانگی در شهر تهران است؛ این واحدها توجیه شده اند که با فروش کالای قاچاق با آنها برخورد می شود و متضرر می شوند.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از کالاهای قاچاق از سطح بازار جمع آوری شده است، گفت: سهم تولید داخل در تامین نیاز بازار داخلی به لوازم خانگی را 70 درصد  شده و حدود 30 درصد از نیاز کشور به لوازم خانگی از طریق واردات تامین می‌شود.

طحان پور با انتقاد از اینکه سالهاست از طرف مسوولان این جمله مطرح می شود که «قیمت تمام شده کالاهای تولید داخلی رقابتی نیست» اما اقدامی در این زمینه انجام نمی شود، گفت: باید کمیته ای تشکیل و این مساله حل شود.

رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا تولیدات برخی کشورها رقابتی است اما ما که به مواد اولیه ای مانند نفت، گاز و پتروشیمی دسترسی داریم، قیمت کالاهایمان رقابتی نیست.

کد خبر 16350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =