مذاکرات ایران و روسیه در ۴ محور

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه، مهمترین مسائل مرتبط با روند توسعه همكاری‌های تجاری، بازرگانی و اقتصادی میان دو كشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد

به گزارش اگزیم نیوز، در ابتدای این ملاقات محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اقدام تروریستی استانبول گفت: ما به دولت وملت تركیه و خانواده‌های قربانیان حادثه جنایتكارانه اخیر تسلیت می‌گوییم و تاكید می‌کنیم در جهت مبارزه با تروریسم و در شرایط سخت، همواره در كنار ملت و دولت تركیه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با تاكید براهمیت توسعه مبادلات اقتصادی میان دو كشور و اراده رؤسای جمهور ایران و تركیه برای رسیدن به چشم‌انداز 30 میلیارد دلاری گفت: باید مشكلات زیر ساختی برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز هرچه سریعتر بر اساس اراده رؤسای جمهورمان رفع شود.

نعمت‌زاده با برشمردن موانع توسعه مبادلات میان دوکشور افزود: مانع مهم، نبود ارتباط متناسب میان بانك‌های دو كشور و نارسایی در تامین و تضمین مبادلات بازرگانی، تجاری و اقتصادی از طریق  مبادلات بانكی دو كشور است. از این رو باید روابط میان بانك‌های ایران و تركیه بیش از پیش گسترش یافته و تسهیلات لازم برای توسعه همكاری‌های میان بانكی به فعالان اقتصادی در دو كشور ارائه شود.

وی مشكلات حمل ونقل و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب ریلی و جاده‌ای را نیز از جمله دیگر موانع برشمرد و افزود: امیدواریم هر چه سریعتر از طریق همكاری و مشاركت سایر بخش‌های ذیربط شاهد توسعه و افزایش مسیرهای حمل و نقل كالا باشیم.

نعمت‌زاده در مورد توسعه موافقتنامه تجارت ترجیحی میان تهران و آنکارا تاكید کرد و گفت: ما هدف بالاتری از تكمیل و توسعه موافقتنامه تجارت ترجیهی میان دو كشور را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در نظر داریم و قطعا باید در این مسیر به سمت انعقاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان دو كشور گام برداریم.

نیهات زیبكچی وزیر اقتصاد تركیه هم خیر مقدم به وزیر و میهمانان خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه تجارت ترجیهی گام موثری جهت توسعه روابط تجاری و بازرگانی میان دو كشور بوده و امیدواریم این مسیر به انعقاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان دو كشور بیانجامد.

وزیر اقتصاد تركیه با اشاره به رفع تحریم ایران در سایه توافق‌نامه برجام و اهمیت اجرای مفاد آن از جمله رفع محدودیت‌های بانكی از ایران افزود: در جهت افزایش مبادلات اقتصادی، نقش بانك‌ها را  بسیار مهم ارزیابی و به همه بانك‌ها و به‌ویژه بانك‌های دولتی تركیه تاكید کرده‌ایم كه همكاری‌ها و روابط با بانک‌های ایرانی را تسهیل کنند.

وی ادامه داد: تضمین قوت و افزایش توان منطقه‌ای ایران و تركیه به توسعه روابط، افزایش همكاری و همبستگی بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو كشور وابسته است. در همین راستا ملزم هستیم كه از طریق همكاری و هم‌افزایی در این جغرافیا قدرتمند شویم، چراکه اگر هر كدام از دو كشور دچار ضعف شود، طرف دیگر هم تضعیف خواهد شد.

در این دیدار طرفین دیگر مسائل مورد علاقه اقتصادی میان ایران و ترکیه به‌ویژه رفع برخی محدودیت‌های صادرات کالا به ترکیه و موضوع افزایش اقلام جدید تجاری برای ضمیمه کردن به فهرست تفاهم نامه تجارت ترجیهی سال 2015  را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

همچنین در این جلسه مقرر شد از طریق كارشناسان دو كشور موضوع افزایش اقلام از طریق بخش‌های كارشناسی دو كشور دنبال شود. اقلام مورد توافق پس از تایید وزرای ایران و ترکیه شرایط مبادلات کالا برای سال جدید را مشخص خواهد کرد.

کد خبر 16351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =