توسعه اقتصادی کشور از کانال فرهنگ

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که فرهنگ می تواند پیش برنده تمام اقتصاد و توسعه کشور باشد گفت: فرهنگ و هنر به عنوان مهمترین ظرفیتی است که در کنار توسعه قرار بگیرد می تواند توسعه اقتصادی کشور و توسعه همه جانبه را سرعت و شتاب دهد

به گزارش اگزیم نیوز، «اسحاق جهانگیری» شامگاه شنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت افزود: از جهاتی مختلف موضوع این جشنواره موضوع بسیار مهم و حیاتی برای کشور است. ما کشوری هستیم که جمعیت آن، جمعیت جوانی است. جمعیت جوان با خودش مطالبات و نیازهایی دارد که کشور باید بتواند پاسخگوی آنها باشد.
وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین این نیازها و مطالبات این است که باید جمعیت و نسل جوان به آینده زندگی و آینده کاری و اطمینان داشته باشد. 
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که کشور ما به جهت اقتصادی در شرایط خاصی قرارگرفته است گفت: ما در سال های گذشته با تحریم های ظالمانه قدرت های بزرگ روبه رو بودیم و به دلیل تحریم ها اقتصاد کشور با دشواریهایی مواجه شد و نتوانست نیازهای کشور با زمان توسعه و رشد پیدا کند و بتواند در مقطع زمانی خود پاسخگوی مطالبات خود باشد.
جهانگیری افزود: ما برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصادی داشته باشیم و اقتصاد کشور به نقطه ای برسد که بتواند پاسخگو مطالبات موجود جامعه باشد باید فضایی بوجود بیاوریم که در این فضا همه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری کشور احساس کنند فضایی امن برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شده است .
وی ادامه داد: بخشی از این فضا مرتبط با وظایف دولت است. دولت باید شرایط بین المللی مناسبی برای فعالیت های اقتصادی کشور فراهم کند و این انتظار نیست که بخش خصوصی و مردم در واقع بتوانند در این زمینه نقش آفرینی کنند و تعامل دنیا و حل مسایل بین المللی به آنها واگذار شود کاری است که به طور خاص در وظایف حاکمیتی و دولت است. 
معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: که در این دولت به عنوان یکی از دستورهای اصلی کار قرار گرفته و در شرایطی هستیم که فضای بین المللی تا حدی مساعدی برای فعالیت های اقتصادی کشور فراهم شده است.
وی ادامه داد: باید امنیت مناسب و ثابت پایداری در کشور برقرار شود. ایجاد امنیت و ثبات از وظایف قطعی حاکمیت دولت است. ما در منطقه پرآشوب و ناامنی هستیم که خوشبختانه کشور ما از امنیت مناسبی برخوردار است. 
جهانگیری گفت: شرایط برای فعالیت سرمایه گذاری در ایران از این منظر آماده است. باید فضای باثبات اقتصادی بر کشور حاکم باشد. فعال اقتصادی در فضای مبهم و تاریخ نمی تواند حرکت جدی انجام دهد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در فضای اقتصادی باید هم ثبات اقتصادی حاکم باشد و هم مولفه های اقتصادی در آن قابل پیش بینی باشد یعنی اینکه فعال اقتصادی می تواند پیش بینی کند که تورم در آینده چقدر خواهد شد و یا برای نرخ ارز چه اتفاقی خواهد افتاد و سایر مولفه های اصلی تعیین کننده را پیش بینی کند.
وی ادامه داد: فضای فرهنگی حاکم بر فعالیت اقتصادی باید فضای مناسبی باشد. فعال اقتصادی باید احساس کند در جامعه ای که فعالیت می کند به آن اهمیت می دهند و احترام گذاشته می شود.
جهانگیری گفت: فعال اقتصادی باید به این نتیجه برسد که هم سرمایه و هم خودش از امنیت برخوردار است. وظایف حاکمیت و نظام این است که شرایطی را به وجود بیاورد که برای فعالیت اقتصادی در این شرایط مردم و بخش خصوصی وارد بخش اقتصادی و کار شوند.
وی تاکید کرد: ما در این دولت تلاش کردیم که شرایط مناسب برای فعالیت اقتصادی ایجاد کنیم. خوشبختانه همزمان سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان مجموعه سیاست هایی که می تواند کشور را به سمت شکوفایی برساند در اختیار قرار گرفت.
جهانگیری با بیان اینکه باید سیاست هایی پیش بگیریم که در این سیاست ها تا حد زیادی اجماع اقتصاددان ها وجود داشته باشد گفت: مهمترین و اصلی ترین ویژگی سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که در این مقطع زمانی انسجامی را که می تواند گره گشا باشد بوجود آورده است و کسی در کشور نیست که با آن مخالف باشد.
وی ادامه داد: درچنین مقطعی نقش آفرینی مردم و فعالیت اقتصادی کشور است که می تواند در توسعه کشور کمک کند. ما مجموعه سیاست ها و برنامه هایی را تصویب کردیم که به جای خود توضیح داده شده و توضیح خواهیم داد که به یک حرکت اقتصادی خوبی برسیم.
معاون اول رییس جمهوری گفت: علیرغم کاهش بهای نفت و محدودیت هایی که در اقتصاد کشور وجود داشته و هنوزهم وجود دارد دستاوردهای اقتصادی کشورو کنترل تورم و ایجاد اشتغال جزو دستاوردهای کم سابقه تاریخ اقتصاد ایران است که این دستاوردها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
جهانگیری ادامه داد: مساله ای که امروز به عنوان این جنشنواره مربوط می شود این است که در جامعه ایرانی و توسعه اقتصادی ایران و ایران کدام بخش است که نقش پیشران دارد. 
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: فرهنگ و هنر به عنوان مهمترین ظرفیتی است که در کنار توسعه قرار بگیرد می تواند توسعه اقتصادی کشور و توسعه همه جانبه را سرعت و شتاب دهد.
جهانگیری افزود: امروز نیازمند این هستم همه نخبگان کشورو نخبگان فرهنگی به صحنه بیایند که بتوانیم از تنگناهای فرهنگی و اقتصادی عبور کنیم. اگر بخواهیم به مساله اشتغال این کشور بپردازیم جز با افزایش تولید و سرمایه گذاری امکان ندارد حل شود.
وی ادامه داد: افزایش تولید برای بازاری باید تولید شود که آن بازار مصرف کننده آن تولیدات باشد. چرا که ما یک بازار بزرگ 80 میلیونی خودمان داریم که خیلی از کشورهای دنیای به دلیل این بازار بزرگ علاقه مند هستند در بازار کشور ما حضور پرنگ داشته باشند. 
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که اطراف ایران کشورهایی هستند که از نظر صنعتی خیلی عقب تر از ما هستند گفت: برای این که بتوانیم در کشور تولید مناسب داشته باشیم ، باید تشویق کنیم که سرمایه گذار، برای تولید سرمایه گذاری کند و مطمئن باشیم این کالا در داخل کشور مصرف می شود.
جهانگیری با یادآوری این که در زمانی که در وزارت صنعت بوده است نظرسنجی در خصوص این که چرا مردم ایران به کالای خارجی اهمیت می دهند انجام شد، گفت: در خیلی از پاسخ ها این بود که بالاخره کالای خارجی یک پز است و یک فرهنگ شده است که ما لوازم مان خارجی است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: من تولید کننده ای در ایران می شناختم که پارچه ای تولید می کند و روی پارچه آن می زد ساخت فلان کشور که به آن می گفتم چرا این کار را می کنی، جواب می داد اگر این کار را نکنم پارچه ام فروش نمی رود.
وی ادامه داد: اگر نخبگان فرهنگی و هنری کشور به صحنه بیایند حتما خواهند توانست تغییر جدی در این نگرش و ایده ها بیاورند که چگونه مردم به سمت کالای داخلی گرایش پیدا کنند؛ خصوصا که این کالای داخلی دانش بنیان باشد.

جهانگیری با بیان این که اقتصاد ما بزرگ و دولتی است گفت: بخشی از مصرف کنندگان کالای ما دولت است. متاسفانه این موضوع در بخش دولت هم حاکم است. اگر یک وزیری در راس یک دستگاهی قرار بگیرد اگر گرایش او این باشد که از کالای داخلی استفاده کند این وزارتخانه به آن سمت می رود.
وی ادامه داد: واقعا در بخش مهندسی ایران و ساخت و ساز ایران تحولات بزرگی اتفاق افتاده است. مردم ایران بدانند که اگر یک روزی در کشورشان ساخت یک کارخانه کوچک نیازمند نیروهای خارجی بود که بیایند آن را بسازند امروز متخصصان شما در بخش نفت و گاز سکوهایی می سازند که بخشی از آن در انحصار معدودی از کشورها است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: ما خیلی از پالایشگاه ها ی بزرگ و کارخانه های عظیم را قادر هستیم که به توان ایرانی در ایران بسیازیم البته طبیعی است که از دانش و فناوری دنیا استفاده کنیم و نباید احساس بی نیازی کنیم. 
وی تاکید کرد: ما باید این قدرت ایرانی را بتوانیم خوب به مردم ارایه دهیم که الزاما اگر کالا ایرانی شد حتما بد نیست. البته تولید کنندگان داخلی باید بدانند این نیست که هر کالایی را با هر کیفیتی که بسازند مردم باید حتما خریداری کنند. باید فضا رقابتی باشد و کالاهای با کیفیت تولید شود تا مردم بتوانند به جنس ایرانی اعتماد کنند و به مصرف آن افتخار کنند. 
جهانگیری به بخش اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این دولت بیشتر به این بخش توجه دارد. اقتصاد دانش بنیان متکی به مغز جوان های کشور است. در این دولت با همت معاون عملی بیش از سه هزارشرکت دانش بنیان در کشور شناسایی شد و فروش آنها در داخل کشور بیش از 30 هزار میلیاردتومان است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: تولیدات دانش بنیان با یک شیب خیلی تندی در حال پیش رفتن است و جوانان در زمینه های مختلف آی تی، هوافضا، انواع نانو تکنولوژی تولیدات بسیار خوبی در داخل کشور به وجود می آورند.
وی افزود: باید با استفاده از فرهنگ و ابزارهای هنری و هنرمندان دلسوز کشورکاری کنیم که این گونه کارها و اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی در مردم ماندگار شود و مردم به عنوان فرهنگ خودشان آنها را بپذیرند و افتخار کنند که کالای ایرانی مصرف می کنند.

کد خبر 16378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =