ردپای برجام در اقتصاد ایران

سعید اسلامی بیدگلی معتقد است برجام با اثرگذاری بر بخش های وابسته به اقتصاد بین الملل همچون نفت توانسته آثاری را بر اقتصاد ایران بر جای بگذارد اما عواملی نیز وجود دارند که تاکنون مانع از اثرگذاری کامل این پدیده بر اقتصاد شده اند

چندی پیش رئیس جمهور وقت ایران در مصاحبه تلویزیونی خود در خصوص برجام و تاثیر این توافق نامه بر بخش های مختلف اقتصای ضمن اشاره به رشد در همه بخش ها به مشکلات بانکی و گشایش های اعتباری اشاره کرد و آینده روشنی را برای حل این مشکلات متصور شد. برخی اقتصاد دانان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که طی 8 سال تحریم غرب علیه ایران سیستم بانکی نتوانسته پا به پای سیستم های مالی جهانی پیش برود و خود را به روز کند و طبیعی است در چنین روزی ارتباط دو سیستم ناهمگن بسی دشوار است. در طرف دیگر بحث اعتماد و اطمینان مطرح می شود و این موضوع که برای جذب سرمایه گذار خارجی نیاز است اعتماد از دست رفته آنها طی این سال ها بازگردد و بستر و فضایی فراهم شود که در پس آن سرمایه گذار خارجی بتواند با آرامش خیال به کشور بیاید و با سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه بخش صنعتی کشور باعث رشد و توسعه در زمینه های مختلف شود. 

در این رابطه دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص برجام و آثار این پدیده بر بخش های مختلف می گوید: پدیده برجام به این معنا که ایران بتواند در یک توافق بین المللی با کشورهای دیگر پشت یک میز بنشیند و توافق کند اساسا بیشتر از آن که تاثیر مستقیم اقتصادی داشته باشد تاثیر روانی دارد.

دکتر سعید اسلامی بیدگلی در ادامه تصریح کرد: به باور من این توافق وجوه مثبتی را برای کشور ایجاد کرده است. وی می گوید: قبل از این اتفاق برخی از کشورها در زمینه های حقوقی، سرمایه گذاری و ... با ایران مشکلاتی داشتند و این امر باعث می شد که تمایلی برای سرمایه گذاری در کشوری که درگیر تحریم هاست نداشته باشند. وی می گوید: نکته قابل توجه این بود که تحریم همچون غده سرطانی در همه بخش ها ریشه دوانده و باعث شده بود بخش هایی هم که تحریم نشده اند گرفتار شده و با مشکلات و چالش هایی دست و پنجه نرم کنند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصریح کرد: به هر حال با انجام این توافق مشکلات حداقل از نظر روانی تا حدی حل شد و دید منفی بین المللی تا حدودی کم رنگ شد و می توان گفت از این منظر در همه بخش های اقتصادی شاهد بهبود بوده ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: البته این در حالی است که طبیعتا هر بخشی که با بازارهای جهانی در ارتباط است بیشترین تاثیر را از این همکاری مشترک بین ایران و کشورهای غربی کسب می کند. دکتر اسلامی بید گلی می گوید: به این ترتیب بخش نفت از این اتفاق بیشترین تاثیر را پذیرفته است و مقدار فروش این کالای استراتژیک با افزایش همراه بوده است. وی در ادامه می گوید: مقدار فروش نفت در پسا برجام به مقدار آن قبل از تحریم ها رسیده و نمی توان تاثیر توافق مشترک ایران و 6 قدرت جهانی را در این امر نادیده گرفت.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در خصوص این موضوع که چرا ارتباطات و اعتبارات بانکی از این توافق آنطور که باید و شاید تاثیر نپذیرفته تصریح کرد: عملا سختگیرانه ترین بخش تحریمی مربوط به روابط بانکی بوده است. وی افزود: مساله ای که باید بپذیریم این است که کشور ایران در پس 8 سال تحریم بخشی از توانایی های خود را از دست داده است یا به عبارتی طی این سال ها نتوانستیم مهارت های خود را افزایش داده و پا به پای جهانیان پیش برویم و این عامل تاثیر به سزایی در اعتبارات و گشایش های بانکی و ارتباط ما با بانک های پیشرفته دنیا دارد و طبیعی است که اتصال ما با این بخش پیشرفته زمان بر باشد.

دکتر اسلامی بیدگلی در خصوص این امر که برجام نتوانست انتظارات برخی بخش ها را تامین کند و در خصوص علل این امر می گوید: درست است خیلی از ما انتظار داشتیم بعد از این توافق اتفاق بزرگی در تمام بخش های اقتصادی کشور بیافتد و این امر محقق نشد اما در به باور من حتی اگر برجام به طور کامل عملی می شد و مراودات اقتصادی با سرعت هر چه تمام تر شکل می گرفت، بخشی از این انتظار زیادی بود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در ادامه می گوید: بخشی از این انتظار ناشی از این امر بود که برجام خیلی سریع تر از چیزی که دولت اعلام می کرد پیش می رفت و این امر این چشم انداز را حتی برای دولت متصور می کرد که مرادوات اقتصادی خیلی سریع رخ دهد که این اتفاق نیافتاد.

وی عامل دیگر به وجود آمدن چنین انتظاری را موضع گیری گروه های سیاسی در داخل دانست و گفت: با رخ دادن هر اتفاقی در کشور، این موضوع را از جانب جناح های سیاسی می بینیم که بر اساس منافع گروهی تصمیم می گیرند بر روی خبری مثبت یا منفی کار کنند. دکتر اسلامی بیدگلی تصریح کرد: بنابراین به نظر می آید با امضای برجام طرفداران این توافق جو مطبوعاتی وسیع تری را در اختیار داشتند و با عدم اجرای تعهدات بین المللی مخالفین این اتفاق سهم بیشتری از جو مطبوعاتی را به دست گرفتند و برآیند این عوامل باعث شد عده ای از این توافق راضی و عده دیگر ناراضی باشند.

وی در خصوص این که آیا در پسا برجام از رکود خارج شدیم یا نه تصریح کرد: وقتی می گوییم از رکود خارج شدیم عملا از یک واژه علم اقتصادی استفاده کرده ایم به این معنا که در رشد ناخالص داخلی رشد می بینیم و می گوییم ما عملا از رکود خارج شده ایم. وی افزود:به باور من این بحثی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود که وقتی صحبت از رشد اقتصادی می شود منظور از این رشد چیست؟ دکتر سعید اسلامی بیدگلی در ادامه تصریح کرد: همه ما می دانیم پیشرانه این رشد اقتصادی بحث نفت بوده است و شاید این رشد در دیگر بخش ها دیده نشود.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه همزمان باید تاثیر این رشد در زندگی افراد جامعه هم دیده شود به این معنا که درآمد قابل تصرف افراد جامعه رشد کند و میزان اشتغال آنها تغییر کند. این دو عامل در شرایط فعلی دیده نمی شود و شاید در دو فصل آینده بتوانیم شاهد رشد در این دو بخش باشیم. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در خصوص بحث اشتغال می گوید: به طور مشخص در خصوص اشتغال، با مشکلات و چالش های زیادی در آینده مواجه هستیم.

دکتر اسلامی بید گلی می گوید: با ایجاد باکس هایی همچون دانشگاه ها ورود نیروی جوان به بازار کار را به تعویق انداختیم و حال که ظرفیت این باکس ها پر شده و کارآیی خود را از دست دادند و به زمانی رسیدیم که فارق التحصیلان به طور جدی وارد بازار کار می شوند و شاید در چنین فضایی در صورت رشد تولید ناخالص داخلی شاهد بهبود اشتغال نباشیم.

کد خبر 16395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =